Forum för PNH??? NH??

R

racerkorv

Buke är ju en fantastisk källa till kunskap och stöttning bland en massa annat (skoj, socialt, upprörande etc;-)
Om man har ett forum istället för bara en tråd så kan man ju sortera frågor och svar på ett helt annat sätt i trådar liksom.
Jag tränar /hanterar mina hästar och lär mig själv PNH. I mångt och mycket skiljer sig vårt sätt att förhålla oss till hästar diametralt mot "traditionell" stil (som jag är uppfostrad i) det är spännande och kan bli väldigt roligt i vanliga trådar, MEN om jag säker stöd, råd i just MIN träning behöver jag definitivt kontakt med andra som tränar enligt samma principer. Som det är nu har "PNHarna" en tråd som Ingeal ibland bli lite irriterad över för att den blir så lååång innehåller så mycket olika saker etc, och det är för att vi behöver babbla med varandra om just våra problem och lösningar. Ett forum för PNH skulle OCKSÅ vara kanonbra för den nyfikne "klassikern" eftersom den lätt kunde söka upp det område som är intressant för henne/honom och hitta där hur PNH löser det... blabla nu blev det här långt men jag vill ändå be om ett forum för oss. det vore bra för oss och för de som är nyfikan på vad PNH är!
(Nu ska jag ut och laga elstängsel på traditionellt vis;-)
Ulrika

Sv: Forum för PNH??? NH??

Kort snabbt svar. Det blir inget forum för PNH.
Det har tidigare funnits ett NH-forum.
Jag ansåg dock att aktiviteten sjönk en hel del där, samt att "krigen" mellan NH och "vanlig" Hästhantering minskade. Alltså beslutade jag att jag tyckte det räckte med ett Hästhanteringsforum där folk kunde hjälpa varande med de olika sätt man ser på detta. Jag fick intrycket av att man från båda sidor mognat och kunde diskutera med varandra på ett bra sätt.

Problemen med olika synsätt är betydligt större mellan "barfota-verkare" och hovslagare. Trots detta kommer jag aldrig skapa ett "barfota"-forum.

Näha:angel:
tråkigt, det skulle vara bra både för oss som håller på med pnh och för dem som var nyfikna på det. Det har absolut ingenting med att göra att jag vill undvika bråk, däremot är det rätt meninglöst för mej att fråga alla om mina problem med yo yo leken, eller hjälpa mej att tolka min hästs horsenality. Vi jobbar ju efter ett särskilt system precis som akademisk ridning t ex det är DET som skapar behovet av ett forum inte något annat, bara så.
Men då fortsätter väl vi med "vår" PNH tråd da, det blir bara lite oöverskådligt och ibland rätt rörigt när vi för massor av diskussioner samtidigt;-)

Men om du skapar en tråd där du klart anger av du vill veta och att det gäller PNH, vad är då det egentliga problemet.
Ett NH forum känns lite som om man skulle ha ett hoppsadelforum. Ett PNH känns lite som om man skulle ha ett Pessoa-sadelforum.

Jag vet att jag överdriver lite. Men PNH är väl en persons varumärke, eller?

Precis som ett Bent-forum inom den klassiska ridkonsten.

Jag vet att jag överdriver lite. Men PNH är väl en persons varumärke, eller?

Ja ja visst säljer de saker också, men det är ju knappast det vi tränar på;-)?
Att ha ett bendtforum i klassisk ridkonst vore väl lite dumt kanske men ska det vara en jämförelse så skulle nog den snarare vara OM vi HADE ett NH forum, behöver vi då ett PNH forum, Däremot talar det ånyo för min sak. Klassisk ridkonst är faktiskt ett lysande exempel på en specialgren som behöver och har fått ett forum JUST för att de förhåller sig på ett helt annorlunda sätt till hästar och träning och ridningen. Det är PRECIS vad det är frågan om med PNH.

Men som sagt det var bara en stilla önskan från en användare, du har säkert rätt, att det inte skulle vara nån ide, men Pat Parelli är definitivt mer än ett varumärke, det är ett flerårigt pedagoigiskt material som hjälper knasbollar att lyckas träna med sina hästar utan våld, tvång, gadgets, aggressioner eller frustration = rätt trevligt! Både för oss och för hästarna;-)

Hälsningar igen
Ulrika

Att ha ett Bentforum i klassisk ridkonst vore inte alls dumt, eftersom alla vi i klassisk ridkonst har olika tänk, rid- och utbildningssätt.

Periodvis råkar vi i luven på varann så stickor och strån ryker, eftersom alla har sina "tränarfilosofier". Så det är faktiskt EXAKT samma sak. :D

Som jag skrev tidigare, det fanns ett NH-forum men aktiviteten där var så pass låg att jag ansåg att det skulle bli mer NH-relaterad aktivitet om de trådarna i stället fanns under Hästhantering.

Det finns lite olika inriktningar när det gäller hästhantering, NH är en, under NH finns Pat Parelli som lyckats väldigt bra i att sälja in sitt koncept.

Klassisk ridkonst har också ett antal olika inriktningar. Normalt tävlar man inte i klassisk ridkonst. Det gör man dock i dressyr. Att dressyr är en tävlingsgren har angetts som en av anledningarna till att klassisk ridkonst inte skall läggas under samma forum som dressyr. Aktiviteten är vad jag vet dessutom högre på Klassisk ridkonst, jämfört med hur den var på NH.

men ni HAR ju i alla fall ett forum där ni kan bli osams då;-) Ridderlighet förresten????

Javisst är det det, jag ska absolut sluta tjata nu;-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka