Sv: Fortsättning på hur går det för era 05r!
Hur går det för er?
Det går jättebra, jag är så himla nöjd och förtjust i min lille ponny
Hur stora är era 3-åringar?
Han är ju russ och har liten släkt. Är aldrig mätt "ordentligt" bara höftad mha tumstock, men ligger nog på dryga 120 cm. Han är i alla fall en mindre B-ponny. Växer jämnt så ser inte så mycket på honom, men han är ännu lite oproportionerlig ibland och upprätad i vinklarna bak från vecka till vecka så visst växer han - men han har breddat ganska bra i vinter så jag tror inte det blir så många fler centimeter på höjden.
Hur mycket sysselsätter ni småttingarna?
Mycket hänger på underlag och i vinter har det varit ganska dåligt på den fronten så han har inte gått så mycket. Men när det är underlag för det så aktiveras han ungefär 3-4 gånger i veckan. Då är det framförallt körning, tömkörning och löshäst-turer. (Han går med lös när jag rider någon av de andra) Vi varierar oss med lite arbete vid hand, ridhusbesök med löshoppning & tömkörning, och promenader.
Körningen går han allt mellan 1,5-5 km beroende på dagsform, blandat skritt & trav. Tömkörningen blir numer oftast antingen med däck eller pulka bakom, som en sorts variation på styrketräning. Har påbörjat lite tömkörning på volt också men vi har ingen bra yta att hålla till på här hemma så det har inte blivit många såna pass ännu, till viss del "med viljes" då jag inte vill köra honom på volt så mycket ännu. Vid hand har jag arbetat med små flyttningar med målet att stärka upp och framförallt rakrikta. När han går med som löshäst blir det mest skritt & trav men också lite galopper, uppemot 1 h-turer, ofta lite mer fart i alla fall än övrig aktivering eftersom han slipper övrig belastning helt.
Och vad är framtidsplanerna?
Närmsta planerna är att han ska visas på avelsvärdering i Luleå den 3:e maj. Hoppas på att han ska bli godkänd!
Sedan siktar vi på treårstest nu i vår, någon utställning i sommar och fortsatt körutbildning med förhoppningsvis någorlunda regelbundna träningar antingen tömkörd eller med vagn. Jag skulle vilja få möjlighet att "busa" i lite maratonhinder i år men vi får se om vi får tillfälle till det och känner oss redo för det.
Till hösten hade jag egentligen tänkt att han skulle ridas in, men det hänger på att jag hittar lämplig liten ryttare för jobbet.
Mer långsiktiga planer är väl att han ska köras och eventuellt startas i någon tävling eller två
Men framförallt så hoppas jag på en fortsatt rolig samvaro! Det är en jätterolig ponny att arbeta med