Forts på Parafin(ricin)tråden och hästen som åkte till Ultuna

A

asmodeus

Jag fick äntligen hämta hem honom igår. Efter 5 långa dagar. De första två dygnen stod han på dropp pga av uttorkningen och fick genomgå rektoskopi när vi kom in. Då veterinären inte kunde känna njurana för att tjocktarmen lagt sig över bestämdes det att han skulle svältas över natten och att undersökningen skulle göras om. De har tagit bukpunktat, blod, njur, och levervärden på honom allt ser normalt ut. Senare kom de åt att känna på njurarna också så jag behöver inte oroa mig för någon njursten iaf. Men de hade ingen riktig förklaring till varför det hade blivit så här. Framför allt var han kraftigt uttorkad.

De har skrivit lättare koliksyndrom på hemgångsrådet, men eftersom hästen varken var förstoppad innan han åkte eller rullade sig, var seg eller ens tittade mot buken så känns det lite läskigt att inte fått ett mer specificerat fel. Å andra sidan är han ju gammal och på en gammal kropp kan inte allt vara på topp jämt. Men sen han kom hem igår och idag har han både druckit väldigt ordentligt, normalt med avföring, tarmljud. Ser mkt nöjd ut (tacka för det efter att stått inne i en vecka) Och han är glad. Nu får han betfor och linfrö till em och kväll. Börjar smyga in 1,5 dl av hans 5 dl havre imorgon. Höet trappas upp så småningom. Tempas 1 ggr per dag.

Ja, hur som helst var det skönt att få veta att alla värden var som de skulle och att inga tramar låg över eller några urinstenar låg i vägen. Och jo, jag blev rekommenderad att ge honom paraffin olja nu efteråt, men jag hade nyss köpt en hel kartong med linfrö och det gick tydligen lika bra det. Han får lite rapsolja nu också för att öka på lite hull som han tappat och för att bli pigg så han busar runt lite och sätter förhoppningsvis lite muskler på egen hand..

Bifogar en bild av min för dagen oborstade men glada prins från hagen idag i solskenet. Jag hoppas att han håller sig nu. Jag ska blöta hans hö, ge linfrö varje dag mer vatten i betforen och som vanligt blöta havren när han så småningom är uppe i full mängd.
Och du som var och hälsade på min pålle på Ultuna, jag hoppas verkligen att det löser sig för er två också. Lycka till!!! Önskar Helena & Canac!
canac e ultuna.jpg

Sv: Forts på Parafin(ricin)tråden och hästen som åkte till Ultuna

Så skönt att höra att allt är väl :)
Han är lite speciell, "gammelman"!

Härligt att allt gått bra. Håller tummarna för att ni ska få en lång framtid utan problem! :)

Skojar du?! :angel: Det hördes på veterinären att hon märkt det också när jag pratade med henne. Han var liksom inte bara en i mängden för henne utan det halkade iväg på lite fritidsprat också.

Som jag visste så var han ju självklart sur på mig när jag skulle hämta hem honom. Han gick ute i en rasthage när jag kom. Tog inte äpplet jag bjöd på. Sen fick jag jaga runt honom där inne. En sjuksyrra kom och skulle muta honom med hö, men det skiter ju han i, fast han var svulten. Jag sa till henne,- kan man tro att den här är 21? NÄÄE, sa hon. Han sprang runt och pep och showade som en treåring i den lilla rasthagen.

Jaja, hur som helst så hann jag ikapp honom till slut. Sen skulle han inte lyssna till mig på vägen in i stallet, precis som att - Du, här bestämmer JAG. DU har inte bott här. (Han brukar gå fot i ridhuset tex. utan något huvudlag) Men lite senare då när jag skulle lasta då hann jag knappt kasta grimskaftet över halsen och flytta mig ur hans väg innan han var inne i transporten så hem skulle han minsann! Åh vad roligt det var att få släppa ut honom hemma och se honom galoppera upp och ner fram och tillbaka. Fasiken boxvila i en vecka för en häst som blir förbannad om man kommer en halvtimme för sent på morgonen :) Han har humör min häst, och han är otroligt intelligent. Han vet om det också...... :angel:
Jag älskar honom över allt och jag är så tacksam at de har kunnat hjälpa honom.
Nu blir det långa ego tråden, förlåt. Det bara skenar när jag skriver om honom. Han är ju mitt livs kärlek.

Vad underbart det är att höra om en sån härlig personlighet till häst.. :love: Och man får bli lite ego. ;) Jag är precis likadan med min grabb.. Hoppas att jag får behålla honom lika länge.. Det är något speciellt med hästar som har hunnit bli lite till åren..

Lycka till och hoppas att han får många fler friska år!

Nämen jösses! Canac träffade jag mycket med förra (förrförra?) ägaren när hon gick på Strömsholm. Det är möjligtvis inte du som haft Danilo?

Härligt att se honom så pigg! Underbar bild. Min tjej har också fått åka hem nu, även om det var lite oklart vad hon utsatt sig själv för. Så än är oron inte riktigt över. Men hon är mycket bättre.

Hoppas att han håller sig pigg och fräsch nu din livs kärlek! (Som jag själv också hann bli lite småförälskad i när han blåste mig i ansiktet.. :love: )

Oj! Du menar Nina? Jo, jag har haft en häst som hette Danilo, även kallad totte.

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka