Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Sv: Fortkörningsböter... hur hade ni resonerat?

Även om man inte äger bilen man kör när man fotas så får man böter. De kollar av närmaste familj eftersom sannolikheten att någon familjemedlem använder bilen är stor. I speak from experience...

TS - Du ska inte betala ett öre! Det är ansvarig förares böteslapp.

Det stämmer inte heller helt. Pappa har fortfarande ingen aning om att jag fått böter med hans bil...! :angel: :D

Även om man inte äger bilen man kör när man fotas så får man böter. De kollar av närmaste familj eftersom sannolikheten att någon familjemedlem använder bilen är stor. I speak from experience...
Familj ja men detta var ju en vän.

Fast det är är ju inte sant. Om någon annan än ägaren kör kommer ägaren att tillfrågas vem hen har lånat ut bilen till.
Precis, och då är det bara för ägaren till bilen att säga nej, jag vet inte. Sen kan dom inte göra mera. Om inte ägaren då är lite ful och berätta vem det var som körde.

Ja, men på dig lät det som att man aldrig kan få böter om man fotas som förare i en bil man inte äger.

Jag hade inte betalt en spänn! Det låter som personen förtjänar sveda i plånboken.

Fast det är inte samma sak som att "att ... man inte [behöver] betala".
Klart om man vill vara laglig, men det är ju som sagt en annan sak. Ägare man inte bilen så måste man inte betala om inte ägaren sätter dit än.

Jag hade förmodligen betalat för att jag är så otroligt mån om att alla andra ska vara glada och sätter det först, men en del av mig hade samtidigt morrat.

kl

Jag tycker det beror på situationen. Hade det varit en "olyckshändelse" alltså inte riktigt han se att farten minskades av någon orsak och så kom en fartkamera precis efter så hade jag betalat en del. Men är det någon som är tung på foten och trots att jag sagt till (säger alltid till om jag sitter i en bil där föraren gasar på lite väl mycket) så hade jag inte betalat en krona.

Nej jag hade inte betalat. Varför ska jag betala för att den jag åker med har blyfot? Eller menar hon som tyckte att ni skulle dela på böterna att man har något slags ansvar för att den man åker med inte kör för fort? Det är väl först om det går väldigt mycket för fort som man kanske säger till om man ens kan med det då. Det beror ju på vem man åker med.
Jag tycker snarare att det är väldigt respektlöst av din vän att köra för fort med er i bilen. Vill hon köra för fort när hon är ensam så är det en sak men har man fler i bilen så håller man hastigheten. Tänk om det hade hänt en olycka för att hon körde för fort. Hade hon som tyckte att ni skulle dela på böterna tyckt att det var allas fel då också? Nej hade det varit min vän så hade jag inte betalat. Snarare hade jag bett personen i fråga att hålla hastigheten i fortsättningen eftersom jag är rädd om mitt liv.

Det är ju förarens ansvar att hålla sig inom hastigheten även om det nu skulle vara så att övriga passageraren hetsar på att köra fortare. Jag skulle inte betalt en enda krona för det var inte jag som valde att gasa på lite extra.

Jag hade förmodligen betalat för att jag är så otroligt mån om att alla andra ska vara glada och sätter det först, men en del av mig hade samtidigt morrat.

jag lånar din... å håller med.. men tycker det är skit att man ska få "dåligt samvete" eller känna sig dum om man INTE betalar för något man faktiskt inte har gjort :(

Som någon skrev, p-bot är en annan sak!

Sen om alla suttit å hetsat att det är brådis, DÅ är det också en annan sak... men bara åka med, inte sitter man och påpekar "du, du ligger lite över hastighetsbegränsningen" :D

Jag har just fått tillbaka mitt körkort efter 2 månader utan pga bly i foten (eller egentligen ouppmärksamhet, blev 30, släppte gasen men bromsade inte ner till 30 å ta-daaaa blev lasrad... ).. .skulle jag tvingat de som åkte med om det hade varit några å köra mig i 2 månader då eller? ;)

Jag tycker detta låter som en situation där det känns naturligt att man delar på notan.

Det låter ju som att ni delade alla andra bilkostnader så då är det väl naturligt att dela denna med. Alla verkade ju vilja att föraren skulle vara den som körde och ifall föraren var en notorisk fortkörare så borde ju någon av er andra passagerare säga till att det inte var OK ifall ni nu tyckte det.

Tänk också på att föraren fick göra allt jobb att skjutsa er andra, medan ni kunde slappna av. Sen verkar det ju som att även föraren bjöd er på mat/husrum i sitt hem som ni besökte. Att då som du bli upprörd över att dela böterna verkar enbart snålt.

*kl*

Jag har tendens till blyfot... och aldrig i helvetet skulle jag begära att mina medpassagerare betalar ev böter! Min fot - min bot. Skulle mina passagerare sitta och hetsa att det går för långsamt kan de hitta ett annat sätt att ta sig från A till B, är jag den som kör är det jag som är ansvarig, punkt slut. Samma gäller parkering, det är ju jag som avgör var jag ställer bilen.

Aldrig i livet att jag betalar för andras beslut. Kan ni inte påverka kan ni heller inte ansvara för konsekvenserna.

Jag tycker att föraren har fullt ansvar, om man inte kommit överens om annat innan. Nu framgår det inte hur mkt för fort det gick, men fortkörningsböterna i Tyskland är inte alls höga. Gick det 10 km för fort på landsväg kostar det 10 euro...

Normalt hade jag inte betalt, men på en gemensam utflykt i en hyrbil där man delar på hyrkostnaden hade jag gjort det. Tänker liksom att vi gör det som grupp och om jag har problem med hastigheten säger jag till. Trillar det över med 5-10Km/h hade jag varit med och betalt för det då jag hade kunnat göra samma sak om jag inte suttit och stirrat på mätaren hela tiden

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Linser
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur