Förtjänst på odling av mark?

Djurjouren

Trådstartare
Vad räknar man med att vinsten för en odlad hektar mark är i Skåne?
Är det olika beroende på vilken gröda man odlar? Ge gärn alite olika exempel.
Mvh Linda

Sv: Förtjänst på odling av mark?

Det beror alldeles på var i Skåne man tänker sig att odla. Som där jag bor blir det ingen vinst alls. Det går i bästa fall jämt upp. Så den mark som odlas här blir till foder till markägarens djur.
Om man sedan bara flyttar sig någon mil söder ut så går det väldigt bra att odla marken med förtjänst.

Sv: Förtjänst på odling av mark?

Ja, det beror ju helt o hållet på vad det är för gröda du odlar. Ett hektar spannmål ger ju inte alls samma förtjänst som t ex ett hektar sallat eller ett hektar jordgubbar. Visserligen är spannmålspriset högt just nu, men vem vet hur det kommer att ligga nästa år?

De som är bäst uppdaterade på aktuella odlingkalkyler är väl lantbruksrådgivarna på Hushållningssällskapet eller Länsstyrelsen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 286
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: vallhund
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av att arrendera lite mark av grannen, har dock inte diskuterat detta med honom ännu utan vill ha ett hum själv om...
Svar
8
· Visningar
11 165
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama