Förtjänar man inte lite bättre..

Sv: Förtjänar man inte lite bättre..

Tyvärr är det väl så att man kan inte ha kvar alla hästar... Men är det den hästn jag misstänker att det är så bryr sig ägaren väldigt mycket om var han hamnar, dessutom en trevlig häst... Men visst, kanske man kan tycka att de är värda något bättre.

Jag jobbade med en oerhört fin om än speciell hingst en gång som dessutom var godkänd. Ägaren (samma ägare hela livet) tröttnade och betalade inte hingstavgifterna (det här handlade om en hingst som inte fick så många ston) och skickade till sist hingsten till slakt, trots att det fanns en person som hade ett tiotal egna ston och som var intresserad att leasa/köpa hästen ifråga och låta han få gå ihop med stona och bara ha det bra...
Jag säger ofta i trådar att jag tycker att man gör rätt som skickar sina hästar till slakt efter karriärens slut om man inte kan garantera ett gott hem till dem, men i det här fallet tyckte jag nog att han borde ha övervägt att låta hingsten bli gårdshingst, efter ett hårt liv som tävlingshäst med flera miljoner intjänat.

Kl

Jag tycker att annonsen är bedrövlig :mad:
Om man tar en sväng in på Hästnytt och myndigheter här på Buke så borde man ju bli avskräckt direkt.

Hingsten är 17 år och ska nu säljas till nån..gud vet vem.

Varför kan inte en sån där kunna gå kvar och bara vara????

Nu kanske han kommer att fara väldigt illa, då speciellt eftersom har inte ens är kastrerad.
Är det tacken för alla pengar han sprungit in??

Min åsikt.

AM

ja fast de e ingen skönhets travare precis.....

Men nu säger du ju "emot" annonsen där det står "tyvärr kan jag inte använda honom till mina egna ston pga släkskap" fritt översatt?

Om man haft hingsten kvar i 5 år tycker jag att den kan få sluta sina dagar om man inte anser sig ha tid med den längre.

Jo jag vet men alltså han travar verkligen mycket konstigt.
Han har gjort de i stort sett hela tiden.
Nä, hon hade nog haft han till sina ston oavsett om han inte kunnat trava. tro mig....

hrm... nee.. hon var vacker som en dag, svettfux med tecken.. var väl ingen höjdar travare, men jag vet inte vad som hände , om hon gick sönder el nåe. Grannen brukar inte slänga bort sina hästar, har en 11 åring e.Backstreet Guy som hon tragglat med lääääänge & knappt kommit över 100´..

Jo, jag har sett henne(på bild), men det var nåt knepigt med ett framben om jag inte minns fel. Men att slå ihjäl o lägga i frysboxen själv är ju lite magstarkt. Låter inte som normalt folk.

ja så var det nog, känns bekant när du nämner det.

Nee inte nåt en annan skulle göra ; typ " jaha, vem ska vi ta idag då? Alice? eller kanske Täppan?? Vilket vin tror du passar till Tjejjen?"

På tal om Etoile barn, Yankee red jag in när han var hos PL. Så söt ... men han e väl döder han å?

Om man har tänkt ängna sig åt trav, bara på tävlingsidan, så blir det ju inte hållbart att behålla alla hästar efter avslutad tävlingskarriär. Jag känner en person som har jätte svårt att göra sig av med sina hästar, vilket resulterar i att han har massor med hästar som inte hinns med, de som tränas blir spontan-tränade vilket gör att dom lätt går sönder, föl-märrarna blir nästan aldrig borstade eller verkade, han har dålig ekonomi och gården har närapå blivit utmätt ett antal gånger.

Jag tycker inte det är fel att försöka säjla denna häst, 17 år är väl ändå ingen ålder!?! Alternativet kanske är att ta bort hästen och då kanske man hellre ger den en chans att hamna på ett bra ställe där man har tid med hästen.

Jag har sålt många av mina gamla travare och är mycket nöjd med det. Jag kan inte ha kvar dom efter tävlingskarriären, men det betyder ju inte att jag inte bryr mig om dom! Jag älskar alla mina hästar och sörjer alla som måste lämna gården. Om jag kunde skulle alla få stanna, men det går ju tyvärr inte....:cry:

Att man sedan inte kan få så mycket för en travare är ju inte så kul, personligen tycker jag ofta dom är värda mycket mer än vad man får för dom, men när det gäller en gammal vän som gett en mycket glädje så bryr man sig faktiskt inte om priset, utan HEMMET är viktigt. Jag har kontakt med alla dom som köpt travare av mig och alla hästarna har det bra och lever ett rikt liv, så visst finns det hopp även för denna häst.:)

Liknande trådar

Q
Hästmänniskan Hej! Har suttit och läst lite om "lurade på hästen"-trådar.... Då har jag en liten fundering bara Jag köpte min ögonsten för...
Svar
2
· Visningar
946
Senast: Question
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025