Fortfarande mjölk i spenarna?

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej!
En shettis i vårat stall fick ett föl för ca: 3-4 år sedan , jag kommer inte riktigt ihåg när. Men hon har fortfarande mjölk i spenarna (vet inte om det heter så?), är det normalt och vad ska man göra för att få bort det? :confused:

Sv: Fortfarande mjölk i spenarna?

Hej! Mitt islandssto har också mjölk i spenarna fast det är 6-7 år sen hon fick föl. Hon har det hela tiden men det blir värre på sommaren när hon äter gräs. Jag måste mjölka bort det för annars blir det juverinflammation, det fick hon en gång.

Jag har pratat med flera veterinärer om det, ingen av dom vet vad det beror på. Dom gissade att det var nåt hormonellt. Jag fick rådet att inte mjölka ur men då fick hon inflammation som sagt, så nu mjölkar jag ur det när det börjar bli hårt. Hon går med betesbegränsare (hon är rätt fet också) och då blir det mindre mjölk i juvret.

Vet inte om det är samma på din schettis, men så här är det på min.

Joo , shettisen är väldigt tjock för att hon har inte fått så mycket motion den sista tiden . Men ska man mjölka då eller ? Det är ganska mycket mjölk, och jag tror inte att hon har haft någon infektion.

Ja ingen aning faktiskt! Om man mjölkar är det ju som att hon har föl och då produceras mera mjölk. Och blir det kvar i juvret blir det väl dåligt kanske? Ni märker om hon har ont av det, jag har mjölkat min när juvret börjar bli lite hårt och ömt. När jag upptäckte det här för några somrar sen, var hennen juver jättestort och hon hade ett ödem under magen. Då mjölkade jag ut en massa gegg, höll på säkert en halvtimme. Hade ut vet men han bara tittade på henne och sa att jag skulle fortsätta som jag gjort. Sen ringde jag och frågade samma vet följande somamr vad jag skulle göra, och då sa han att jag inte skulle mjölka ur...
Ni ska nog se till att hålla juvret rent och smörja det ordentligt så inga flugor vill komma dit iaf, så minska risken för inflammation.
Ring en veterinär för säkerhets skull! Och berätta gärna här vad den sa.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat