Förstört soffan?

_FiA_

Trådstartare
Lyckades hälla ur en stor kopp med varm choklad i soffan i förrgår, jag torkade direkt med trasa och massa vatten och yes och testade även allrengöring. Det luktar sur mjölk! Har jag förstört soffan? Igår torkade jag dynorna igen med vatten och yes och hoppades att en andra gång skulle hjälpa men ikke... har jag förstört hela soffan? Det är en vanlig svart tygsoffa. kuddarna går inte att ta loss
 
Aj då. Det du kan prova är att tvätta med en klädseltvätt. Borde finnas att hyra på typ Ramirent och liknande ställen. Men har vätskan sugits för långt in i skumgummit (jag antar att det är skumgummi) i kuddarna är det tyvärr väldigt svårt att få bort. Har fått in några bilar där det spillts mjölk i baksätet och/eller på golvet. Då var bara att totalsanera och ta bort sätena osv och skära ut de delar av skumgummit/ljuddämpningsmattan som luktade sur mjölk och lägga i nytt skumgummi. Och tvätta det som gick med klädseltvätten flera gånger.
 
Köp nya kuddar om det är lösa kuddar. Jag hade inte lagt pengar på att försöka rädda dem, sur mjölk är svårt att få bort när det bitit sig fast (protein).
 
Du kan prova att strö bakpulver på och låta ligga över natten. Jag körde på det i min säng när jag ammade (även när det torkat upp) och det funkade faktiskt bra. Bakpulver neutraliserar lukten.
 
Aj då. Det du kan prova är att tvätta med en klädseltvätt. Borde finnas att hyra på typ Ramirent och liknande ställen. Men har vätskan sugits för långt in i skumgummit (jag antar att det är skumgummi) i kuddarna är det tyvärr väldigt svårt att få bort. Har fått in några bilar där det spillts mjölk i baksätet och/eller på golvet. Då var bara att totalsanera och ta bort sätena osv och skära ut de delar av skumgummit/ljuddämpningsmattan som luktade sur mjölk och lägga i nytt skumgummi. Och tvätta det som gick med klädseltvätten flera gånger.

Hyra en sådan får bli sista utvägen, tror inte vi har ramirent här, det är då inget jag har hört talas om.. kanske finns något annat?
 
Cramo, är det enda jag kommer på rak arm. Annars kan du alltid fråga på nån rekondfirma om de kan tänka sig att hyra ut sin tvätt. Fikabröd och godis brukar vara en mycket bra muta på majoriteten av rekondfirmor ;)
 
@pulkaskurk när du säger klädseltvätt vad menar du då? Är det en maskin som man använder till tex en bil? Jag söker på google men jag hittar ingenstans man kan hyra eller köpa en sådan, får bara upp massa sprayflaskor på tex Biltema
 
Prova Yokoair
F16927-1001.jpg

Finns bland annat på Claes Ohlsson
 
Jag gissar att det som avses är en ångtvätt. Dödar illaluktande bakterier mycket effektivt. Dessvärre är de större maskinerna (som fungerar på mattor och möbler) väldigt dyra.

Ska man tvätta mjuka ytor (möbler, mattor etc) med ånga ska man vara noga med att ha tillräckligt med sug i maskinen. Annars skjuter man bara in vatten som sedan stannar kvar tillsammans med det man vill få bort. Då blir det genast en dyrare maskin.

Men till golv och väggar, smågrejor etc fungera de mindre maskinerna utmärkt.
 
Jag gissar att det som avses är en ångtvätt. Dödar illaluktande bakterier mycket effektivt. Dessvärre är de större maskinerna (som fungerar på mattor och möbler) väldigt dyra.

Ska man tvätta mjuka ytor (möbler, mattor etc) med ånga ska man vara noga med att ha tillräckligt med sug i maskinen. Annars skjuter man bara in vatten som sedan stannar kvar tillsammans med det man vill få bort. Då blir det genast en dyrare maskin.

Men till golv och väggar, smågrejor etc fungera de mindre maskinerna utmärkt.
okej men en ångtvätt var kan jag hyra e sådan i Borlänge? för att köpa blir dyrt förstår jag.
 
@pulkaskurk när du säger klädseltvätt vad menar du då? Är det en maskin som man använder till tex en bil? Jag söker på google men jag hittar ingenstans man kan hyra eller köpa en sådan, får bara upp massa sprayflaskor på tex Biltema

En klädseltvätt som används för rekond av bilar men fungerar i soffan, mattor osv också.
Kan ju vara värt ett försök iaf.
 
@pulkaskurk är det något liknande som Melina länkat ? Min mamma jobbar i falun och även min pojkvän bor där så det skulle absolut gå :) jätte snällt. Återkommer hur jag gör!
 

Liknande trådar

Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Constance
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp