Förstörd svans vid transport...

EjanKolifejan

Trådstartare
Jag vet inte vad jag skall göra?
Min häst har vid senaste transporterna förstört svansroten helt och hållet, ser bedrövligt ut och det känns ju inte specielllt bra heller...
Har alltid transporterat henne med svansskydd (denna om man får länka) http://www.hooks.se/product.aspx?productid=690107&deptid=108&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC, vilket alltid fungerat bra!

Men de 3 senaste gångerna vi vart iväg nu i vår så har jag varje gång jag öppnat transporten mötts av att skyddet åkt av och hästens svans är helt avskavd. Aldrig inträffat innan dess, tävlar och tränar mycket med henne, åker transport 3-4 gånger i månaden och har gjort i 2 års tid och aldrig har svansroten blitt förstörd som den blivit nu de senaste gångerna.

Frågan är, vad kan man göra? Vad beror det på? varför har det blitt såhär nu och inte tidigare? Har ju samma transport som jag alltid haft och alltid skydd, vad beror det på? Skall jag testa något annat svansskydd? Eller skall jag sätta det på något annat sätt? Hästen är dessutom lugn och står som ett ljus i transporten, om nu det är av någon betydelse...

Någon annan med svansproblem vid transportering kankse?

Sv: Förstörd svans vid transport...

Får man fråga vad du har för släp?
det kan ju vara så att släpet är för litet för häsen om den står o skaver bort svansen.

En häst som står hos mig skaver bort sin svans mot lämmen på ägarens hästsläp så hon måste alltid h svansskydd eller linda svansen.
Och hästen är 170cm och grov och hon kör honom i en värmlandsvagn från
-80 talet, som egentligen är för liten för hästen.
När jag har kört honom i mitt släp som är större så har han inte skavt av svansen.

Senast ändrad:

Har en Värmlandsvagnen -00. Tvivlar starkt på att den är för liten, min häst är inte speciellt stor, 155 i mankhöjd, har kört betydligt större hästar i det släpet och hon som hade det innan mig hade ett fullblod på nästan 170.
Sedan har jag ju kört min häst i detta släp minst 100 gånger innan, har ju aldrig skett tidigare? Kankse jag har henne uppbunden för löst och hon har börjat backa bakåt lite i transporten och tar stöd mot baklämmen och står så och därav svansen skavs av?

Har en Värmlandsvagnen -00. Tvivlar starkt på att den är för liten, min häst är inte speciellt stor, 155 i mankhöjd, har kört betydligt större hästar i det släpet och hon som hade det innan mig hade ett fullblod på nästan 170.
Sedan har jag ju kört min häst i detta släp minst 100 gånger innan, har ju aldrig skett tidigare? Kankse jag har henne uppbunden för löst och hon har börjat backa bakåt lite i transporten och tar stöd mot baklämmen och står så och därav svansen skavs av?

Jo, det kan ändå vara så. Mitt sto gjorde likadant i vår Värmlandsvagn och hon var 154 cm, men längden är ju inte alltid lika kort... Jag tycker inte man ska binda upp kortare, om hästen kan stå och balanser med huvud o hals måste det ju vara det bästa, men visst gör hon det säkert för att få stöd. Innan vi han göra vid transporten sydde jag fast en ring i transportskyddet där upp och satte ett bensnöre i ringen och fäste i en gjord runt magen så det inte gled! Sedan löste vi det med att köpa en bred bom till transporten så hon kunde stå på sned, problemet var borta efter det! Många hästar uppskattar att åka så så jag tycker det var väl investerade pengar! I nästa kärra svetsade min man en halvlång bom och det är ju ett alternativ, att svetsa själv alltså om man tycker bommen är dyr!
Lycka till!

Tack för svar!!
Men jag tvivlar ändå att transporten är för trång för henne, för isåfall hade väl dessa problem uppstått tidigare? Det är ju bara nu de 2-3 senaste gångerna som hon lyckats ha av sig svansskyddet och förstört svansen. Eller är jag helt fel ute med dom tankarna?
Jag är mer inne och funderar på om det är svansskyddet som gjort sitt, eftersom det glider av henne vilket det aldrig gjort innan?
Tack för tipset, skall se om jag kan fästa det i täckesgjorden nästa gång och se om det sitter kvar, eller ja de borde de ju :p

En annan tanke också!
De senaste gångerna jag vart iväg har det inte vart jag eller den andra person som brukar köra som har kört, utan det är en tredje person som kört henne, som jag själv personligen tycker kör lite för hastigt genom rondeller och svängar även om jag säger till honom och han tycker att han kör nästan för lugnt. (Hastigt är inte rätt ord men han kör inte riktigt så mjukt som jag eller person 2 som brukar köra gör).
Kan hennes förstörda svans och tappande av svanskydd bero på detta? Att hon haft svårare att hålla balansen pga att person 3 inte kör riktigt så mjukt som jag & person 2 som brukar köra henne gör?

Skall iväg i helgen igen, då skall jag köra igen så får vi väl se om de är någon skillnad....

En annan tanke också!
De senaste gångerna jag vart iväg har det inte vart jag eller den andra person som brukar köra som har kört, utan det är en tredje person som kört henne, som jag själv personligen tycker kör lite för hastigt genom rondeller och svängar även om jag säger till honom och han tycker att han kör nästan för lugnt. (Hastigt är inte rätt ord men han kör inte riktigt så mjukt som jag eller person 2 som brukar köra gör).
Kan hennes förstörda svans och tappande av svanskydd bero på detta? Att hon haft svårare att hålla balansen pga att person 3 inte kör riktigt så mjukt som jag & person 2 som brukar köra henne gör?

Skall iväg i helgen igen, då skall jag köra igen så får vi väl se om de är någon skillnad....

Jo, men så kan det väl vara, att hennes behov av att balansera upp sig blir större vid hastigare körning, men det är ju inte säkert att det räcker att byta förare igen, jag tror de tycker att de "upptäckt" ett bra sätt att luta sig på... Kan tillägga att mitt sto inte heller gjorde så de första gångerna vi körde henne, det tog ett tag, så jag tror ändå det kan vara idé att fundera över bom o transport! Lycka till!

:eek: Be du personen i fråga att ställa sig inne i släpet och så kör du själv igenom en rondell så får han se hur det känns :devil: Släpet är ju stötigare än bilen och hästen har ju ingen uppfattning om när det kommer en sväng.

Tidigare kanske hon känt sig bekväm med att stå själv mesta tiden, men med den nye föraren kanske hon känner ett större behov av att stödja sig. Med all säkerhet står hon ju och lutar sig mer mot vagnen nu än tidigare iaf.

Tror inte heller att hon så snabbt litar på att svängarna kommer försiktigare och vill släppa sitt stöd, så jag tror att om du vill slippa borstig svans så måste du antingen binda henne kortare och därmed ta bort stödet, vilket väl känns sådär, eller se till att hon inte kan tappa skyddet/lindan.

Jo, men så kan det väl vara, att hennes behov av att balansera upp sig blir större vid hastigare körning, men det är ju inte säkert att det räcker att byta förare igen, jag tror de tycker att de "upptäckt" ett bra sätt att luta sig på... Kan tillägga att mitt sto inte heller gjorde så de första gångerna vi körde henne, det tog ett tag, så jag tror ändå det kan vara idé att fundera över bom o transport! Lycka till!

Tack för svar!
Nu skall jag iväg i helgen med henne, en lite längre resa, och kommer köra själv denna gången så får vi väl se om det blitt någon skillnad nu, annars kommer jag absolut att fundera över bom och transport. Tanken är ändå inte att jag skall ha kvar detta släpet jättelänge till men det känns som det är svårt att få tag på ett inte för gammalt boggiesläp med totalvikt max 1300 kg i min prisklass, tyvärr.... Men de viktigaste är att hästen åker bra!!!

:eek: Be du personen i fråga att ställa sig inne i släpet och så kör du själv igenom en rondell så får han se hur det känns :devil: Släpet är ju stötigare än bilen och hästen har ju ingen uppfattning om när det kommer en sväng.

Tidigare kanske hon känt sig bekväm med att stå själv mesta tiden, men med den nye föraren kanske hon känner ett större behov av att stödja sig. Med all säkerhet står hon ju och lutar sig mer mot vagnen nu än tidigare iaf.

Tror inte heller att hon så snabbt litar på att svängarna kommer försiktigare och vill släppa sitt stöd, så jag tror att om du vill slippa borstig svans så måste du antingen binda henne kortare och därmed ta bort stödet, vilket väl känns sådär, eller se till att hon inte kan tappa skyddet/lindan.

Jotack jag vet :devil: Men hastigt är som sagt fel ord, han kör inte hastigt direkt, men han kör inte som jag eller den andra person som brukar köra gör, så viss skillnad är det iallafall...
Men jag skall i väg i helgen som sagt, skall själv köra då och se om det blir någon skillnad. Skall dessutom se om jag kan få fast svansskyddet så hon inte kan dra av sig de....:grin:

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som har provat det? http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300404&deptid=109&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Neia
·
Utrustning Jag har kikat lite på denna: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=320719&deptid=26&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC sadel...
Svar
2
· Visningar
2 661
Utrustning Hej! Hittade ett par snygga skydd på hööks men bakskydden ser ut som senskydd, är inte duktig på det där med skydd då jag är...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Filippa99
·
Utrustning Letar efter en billig allround sadel (ren allround eller mot hopp) och hittade denna...
Svar
17
· Visningar
9 690
Senast: Adolfine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka