Förstoppning

S

Suuz

Hunden, 12 år gammal tik, är förstoppad till och från och varit det i 1½ år. Gett paraffinolja, pratat med veterinären men inte gjort någon större undersökning (varför inte är en lång historia).

Veterinären rekommenderade visiblin som bulkningsmedel, och damen på apotekets växel tyckte att jag skulle prova messmör. Vad mer kan jag göra? Hunden äter redan specialfoder och det enda som har hjält henne hitills är paraffinoljan (men jag tycker det är läbbigt för att inte säga jobbigt att tvätta hunden hela tiden!)

Har ni bukefalister några knep som jag kan prova på min hund?
 
Sv: Förstoppning

Varför måste du tvätta henne hela tiden?

Kan du inte blanda i lite linfrö i maten? Eller katrinplommon? Hjälper ju på oss människor..
 
Sv: Förstoppning

Messmör har jag också hört funkar bra men ej provat personligen.
Har problemet funnits så pass länge borde det ju faktiskt utredas. Är avföringen hård eller har hon bara svårt att få ut den? Är korvarna normalformade eller är de platta på ngt sätt? Hunden "åker" inte på rumpan? Det kan ju vara problem med inflammerade analsäckar eller tumörer i ändtarmen som gör det svårt för hunden att bajsa.
 
Sv: Förstoppning

Hård avföring. När jag ger paraffinolja i maten blir det bättre. = hunden blir piggare och slutar skjuta rygg.

Varför hunden inte blivit objekt för veterinären är en mycket lång och tråkig historia. Men om jag skulle låta göra en utredning så måste jag i princip söva ner henne innan vi kliver in på kliniken. Vaccination är det hon går med på. För några år sedan skulle vi ta blodprov, 4 djurskötare fick brotta ner hunden och den 5:e febrilt stickandes. Det är en liten envis whippet på 13 kg =) En utredning skulle göra mer ont, hon är gammal, hon ska inte opereras igen. Hon ska få traska runt som hon gör. Hon blir förstoppad av någon anledning, som jag ärligt inte vill veta!
 
Sv: Förstoppning

Jag tycker att du skall prova ett bulkmedel hellre än messmör. Tycker att apotekstanten övertädde sina befogenheter genom att ge det rådet.
Paraffinolja är effektivt men bör inte ges under längre perioder.
PL
 
Sv: Förstoppning

Paraffinoljan gjorde sitt, hunden bajsade 4 gånger rejält. Nu är hon glad på ögonen igen =) Började ge Vi-siblin imorse, ½påse med massa vatten och lite dillkött... Ska laborera med maten tills jag träffar "rätt".

Funderar på att sluta ge henne torrfoder och börja med burkmat (hunden är notorisk dålig på att dricka vatten). Det blir värre med åldern, hon är inte lika stark som förut :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
38 595
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 476
Senast: Ela
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 067
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp