Förstoppad?

Sv: Förstoppad?

Trodde min var förstoppade för ett tag sen, veterinären sa att det är bara och vänta några dagar och om inget händer så får ni åka in. Då skulle hon fått något lavemangliknande.

Det behövdes som tur var inte, hon gick på toa efter 2 dagar :banana:

Om den skulle vara förstoppad tror jag magen skulle vara ganska spänd & hård.

Är det en liten kattunge så skulle jag inte våga vänta så länge som 2 dagar, det kan gå fort med de små! Förstoppning brukar visa sig som att katten sitter och krystar på lådan med inget kommer, magen kan vara spänd, katten brukar inte ha någon aptit. Om man misstänker förstoppning så kan man ge paraffinolja till katten, det kan man köpa på apoteket. Om kattungen verkar slö eller nedsatt på annat sätt bör man söka upp veterinär!

Dom sa att man gör inget så tidigt, det hade bara gått en dag.
Sen så åt hon ju också, hade hon inte gjort det så hade det varit en annan sak.

Dom sa att man gör inget så tidigt, det hade bara gått en dag.
Sen så åt hon ju också, hade hon inte gjort det så hade det varit en annan sak.

Jo, men man kan ju ändå ge paraffinolja själv hemma. Det är ju ingen idé att bara vänta, bättre att göra något åt det, så behöver det inte gå så långt.

Ja verkligen, det hade jag ingen aning om och jag trodde ju på det veterinären sa.

Hur vet man om en kattunge är förstoppad och vad kan man göra åt det isf?

Hård och spänd buk kan vara tecken på förstoppning. Man kan lösa upp med lite messmör samt ge lite paraffinolja för att smörja tarmen (man kan även smörja analen lite) så att avföringen lättare tar sig fram genom tarmen.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
787
Senast: Mojma
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
433
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hallå på er! Av en slump så hittade jag till Bukefalos och kände vilken jackpott! Ni kanske kan hjälpa mig. Är i grunden egentligen en...
Svar
6
· Visningar
499
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Skällande hundar