Förstoppad

Magica

Trådstartare
Har en honkatt (13 år gammal) som nu under de senaste dagarna inte kan bajsa utan kvider vid varje försök. när hon äntligen lyckas kommer det ut stenhårda små bollar fulla av katthår.
För övrigt e hon pigg och busig.
Finns det nåt jag kan ge henne i maten eller vattnet som löser upp bajset?
Tack på förhand!

Sv: Förstoppad

Paraffinolja finns på apoteket. Men jag tycker nog att du skulle kolla upp hos vet. om hon har nåt som sitter i vägen i tarmen kanske??

Hej! Har ringt både idag och igår om tid men det är fullt då de har fått in massor av akut fall. Då hon är pigg och busig för övrigt tycker de att vi ska avakta tills på måndag. Men ja vill iväg nu! men de tar inte imot oss varken i Lund eller Malmö. :cry: Ska köpa olja på apoteket så får ja se om det löser upp sig lite.

Spruta inte in paraffinoljan rakt ner i halsen utan sakta från den ena mungipan till den andra
+ om katten tillåter det spruta in några ml i baken, även så med hjälp av engångsspruta.

Men du kan prova först om katten slickar i sig paraffinoljan själv från ett fat (det gör min katt)
(ev lägga med små bitar av t.ex.tonfisk eller endast lite tonfiskolja).

Förrutom paraffinolja kan en tesked messmör också få fart på magen.

Men se till också att katten får i sig mycket vatten.
Flera vattenskålar på olika ställen brukar vara effektivt.
Förstoppning beror många gånger på att katten får i sig för lite vätska.

Att underlätta för hårbollarna att komma ut kan man ge kattgräs(som dom spyr upp hårbollarna av)
eller kattmaltgodis från zooaffärerna,
Speciella kattfoder för hårbollar(har aldrig provat det själv)

Kanske din katt behöver byta till annat kattfoder om den ofta har förstoppning....
När de kommer upp i åldrarna kan det vara klokt att kolla upp hälsan med ett enkelt blodprov
hos veterinären.
Det finns bra foder för äldre katter...

På det viset upptäcktes att min katt hade nersatt njurfunktion när han var 16år.
Och tack vare maten som han fick så är han fortfarande pigg o glad vid 19år ålder.

Tack för ditt svar!
Nu fick ja mkt att tänka på och testa! :D
Det är första gången hon är förstoppad. Ska testa med oljan och att byta foder.

love_loppan skrev:
Hej! Har ringt både idag och igår om tid men det är fullt då de har fått in massor av akut fall. Då hon är pigg och busig för övrigt tycker de att vi ska avakta tills på måndag. Men ja vill iväg nu! men de tar inte imot oss varken i Lund eller Malmö. :cry: Ska köpa olja på apoteket så får ja se om det löser upp sig lite.
Hur har det gått med kissen? Var ni till veterinär igår? Hur mår hon?

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 320
Senast: Marvin
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
796
Senast: Sol
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 793
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Bruksprovet 2025
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka