förstelnad muskel i halsen

T

tirnanog

Jag behöver lite hjälp. Det är så att min häst har blivit rätt hård i en halsmuskel, lika hård på båda sidor om halsen. Muskeln heter (text tagen från nedan angiven adress) "M. Semispinalis Capitis som går från de första 3-5 bröstkotorna till bakre kanten av skallen." Det finns en bild här om ni skrollar ner på denna sidan:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/horseanatomy/musklerna2.htm
Muskeln är målad i rött. Det är den muskeln som travare har sin frysmärkning på. Jag vet inte varför han har blivit sådan.Jag har tävlat 2ggr i år, men den sista starten var den 13 juni, alltså ett bra tag sedan. Har inte tränat sedan dess utan vi har slappat och ridit i skogen just för att han ska få tid att vänja sig vid att gå på stång, och vänja sig vid den känslan innan vi tränar vidare.

Jag har tänkt mig att han kan kanske ha blivit stel av det eftersom det inte innebär så mkt mjukgörande övningar, men om jag inte missminner mig helt har vi ridit så förr utan några "biverkningar"...
Men det kanske är det nya bettet??? Men jag skulle ändå inte tro det för jag har inte lagt ngn större vikt på bettet, bara ridit som vanligt med vikthjälper och vid förhållningar om jag har behövt att ta i munnen, så har jag tagit lite lite lätt i bettet o.s.v., har varit noga med att inte ta för mkt i honom. Men det kanske räcker för att skapa ngn form av spänning?

Annars när vi tränar eller rider ut ordentligt så stretchar jag honom.

Jag kände för nga dagar sedan att han hade ett stelt område vid bogbladet, inte ovanför bogbladet men snett ovanför till höger om man står vid hästens vänstra sida om ni förstår. Och sen verkar det som att det bara spridit sig vidare, så nu är han rätt hård längs med hela "mankammsmuskeln" eller vad man ska säga. Den muskeln som är som en rem närmast manen typ. Ända fram till nacken!

Jag tänkte iallafall kolla här o ser vad ni tror, innnan jag går vidare. Det verkar inte vara ngt akut ännu iallafall så jag hör här först. Han går ute dygnet runt, har täcke vid dessa eviga amazonas regn, men halsen är likväl ute i regnet. Kan det vara p.g.a. det? Det är ju inte första gången han är ute i såna här regn sen han föddes direkt! Han är 10 år.

Han är kollad i tänder och allt övrigt har alltid varit ok på honom.

Tacksam för råd eller svar!

Den muskel du hänvisar till ligger rätt djupt och det är nog inte den du känner. Du säger att han också är stel i mank-området vilket får mig att tänka på trapezeus... Men det är aldrig bara en muskel som har problem. Man måste se till helheten, och det kan man bara göra på plats.
Det kan ju vara stången som är problemet eftersom det är ett bett som påverkar överlinjen i allra högsta grad. Även psykisk spänning sätter sig i halsen, så kanske är det nya bettet obehagligt? Men sen kan det också komma från ryggen eller bakdelen o.s.v. Ta ut en hästmassör som kan kolla upp det.

Mvh/Marie

Liknande trådar

Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka