Förstår inte sidförande hjälper

Tigertofflan

Trådstartare
Har upptäckt ett problem med hästen. När jag försöker flytta honom för skänkeln går han framåt och inte åt sidan. Han tar altså alla skänkelhjälper som signal på att han ska gå framåt (eller bakåt). Jag vet inte om det är att han omedvetet har blivit lärd så, eller om det är att han gissar sig till vad jag menar.
Han flyttar för tryck från marken.

Hur ska jag göra för att få honom att förstå (eller korrigera) sidförande uppsuttet?

Sv: Förstår inte sidförande hjälper

Hoppa av och ställ dig bredvid hästen. Ta din hand - gärna som en knuten näve - och tryck in handen i sidan där skänkeln ligger eller något längre bak. Håll i tyglarna så att hästen blir kvar. Tryck först lätt och så öka på trycket. När hästen tar ett steg åt sidan så lätta omedelbart trycket. Nästa gång börjar du med lika lätt tryck igen och ökar på. På bara några enstaka träningstillfällen på några minuter vardera kommer din häst att flytta undan för ett lätt tryck.
När du sedan rider så använd inte dina skänklar så mycket till att driva framåt. Håll om och krama och framförallt driv med sätet. Om hästen ibland blir seg driv då inte framåt med hårda skänklar som bankar, hellre då en rejäl dutt med spö i rumpan.
När du på så sätt endast använder skänklarna mjukt och håller om och stöttar upp mer, kommer din häst att svara på sidförande skänkel lättare.
Hälsning Maja

Oj, såg inte att han flyttade från marken. Spinner vidare på det jag sa om hur du använder skänklarna annars. Det är ju samma här. Hoppa av och be hästen att flytta några gånger med dig från marken. Hoppa upp och upprepa med dkänkeln, gärna stillastående. Lätta och beröm så snart du får minsta respons. Hästen kopplar lätt ihop skänkeln med det som den nyss fick göra med dig på marken. När hästen flyttar från stillastående så rid i skritt framåt - gärna på en grusväg - använd skänkeln tydligt och flytta hästen fram och tillbaka i skritt framåt vägen. Glöm ej eftergiften i skänkeln så snart du får respons. Det skall räcka med en antydan av skänkel och säte när hästen väl förstått.
Hälsning Maja

Jag har nästan motsatt problem :bump:

Min häst blir så ivrig när jag ger henne sidförandehjälper att hon inte går framåt...

Utan rakt åt sidan :angel:

Ferrari skrev:
Jag har nästan motsatt problem :bump:

Min häst blir så ivrig när jag ger henne sidförandehjälper att hon inte går framåt...

Utan rakt åt sidan :angel:

Min med! Är det en dag när hon är i gasen så hinner man knappt tänka skänkelvikning innan man slår knäet i ridhusväggen :smirk:
Ska vara glad för att man har känslig häst ändå, värre att inte kunna flytta alls.

Till trådskaparen: Kan du ha någon bredvid dig när du rider? Låt dom då flytta hästen från marken samtidigt som du hjälper till från ryggen, han borde fatta sammanhanget ganska kvickt!

Du kan även öva mot en vägg eller ett staket som hindrar hästen att gå framåt.

Rid längs långsidan, gärna så du har en spegel framför dig. Tryck lätt med ytterskänkeln och förstärk vid behov med yttertygeln en aning. Lätta direkt, även om hästen inte flyttar, upprepa lätta, upprepa, lätta. Även om det bara blir ett steg i taget så nöjer du dig med det och upprepar. Gjorde just denna övning idag och hade sen en häst som flöt fram i skänkelvikning på EN liten tryckning.

Skulle inte börja med skänkelviknings övningar om du har en häst som definitivt inte förstår sidförande ännu. Börja med snällare övningar, skänkelvikning är en svår rörelse som är jobbig för hästen och kräver väldigt samordnade hjälper, dvs svårt att få rätt och hästen att förstå innan den fullt ut förstår hjälpen i sig.

Börja med att flytta runt träd etc, dvs bara några få steg åt sidan utan att nödvändigtvis kräva att hästen är så jätterak i sidan etc.... tänk en ocentrerad "snäll" framdelsvändning. går även att öva genom att rida några meter innanför spåret i ridhuset och vända in mot väggen (noga med att du har tillräcklig plats för att vända hästen och bibehålla framåtbjudning).

Hoppas du förstår hur jag menar! Lycka till!

Regelrätt skänkelvikning är ju att kräva för mycket såklart, men man kan flytta sidvärts. Framdelsvändning är MYCKET svårare eftersom du då samtidigt måste hålla hästen still samtidigt som den ska fortsätta bjuda framåt.

Magdalena skrev:
Regelrätt skänkelvikning är ju att kräva för mycket såklart, men man kan flytta sidvärts. Framdelsvändning är MYCKET svårare eftersom du då samtidigt måste hålla hästen still samtidigt som den ska fortsätta bjuda framåt.

jag skrev inte framdelsvänding. Jag skrev "tänk" framdelsvänding, men specificerade mycket noga om att det inte rörde sig om att centrera hästen, endast att flytta den undan för sidförande skänkel. kalla det sidförande runt volt om du hellre vill.....

Jag vet hur det är. Köpte mig en travhäst som inte fattade att det ens var Möjligt att gå i sidled. :smirk: Och inte hade han någon aning om varför ryttaren sparkade honom i magen heller. :p

Det är eg. inte svårare än att lära något annat. Om man fastnar nånstanns för att hästen inte förstår och man inte vet hur man ska få den att förstå så finns det alltid en utväg. Att helt enkelt låta frågan stå kvar tills hästen svarar rätt. :cool:

Och för att inte förvirra hästen, och riskera att den blandar ihop olika hjälper med det rätta utförandet, så använder du dig av endast den hjälpen som hästen inte förstår.

I ditt fall skulle jag ställa hästen på en ridbana(gärna ganska liten) och helt enkelt sätta skänkeln mot honom(använd sidförande undan höger om han är "vänstervarvad" i vanliga fall och tvärt om, för att underlätta. Lägg mycket vikt i sadeln åt det håll du ska(INTE i stigbygeln!) och sen sitter du där.

Tryck hårdare om du inte får någon reaktion alls, och ev smacka(tills hästen rör på sig). Har du en "seg" häst så kanske du borde börja i skritt. Hästen får prova allt tills han kommer på rätt, då släpper du genast och berömmer samtidigt(ev ger godis). Upprepa en 4-5 ggr och sluta för dagen.
Samma sak nästa dag.

När du lägger det här trycket på hästen, så kommer den ganska automatiskt att hamna i ojämn vikt - efter som att du sitter så ojämt. Det kommer antagligen inte heller dröja länge förrän den tar ett steg i den riktning du vill(för att den är i sån obalans eller för att den kommer att uppleva att den dras dit, och då får den veta att det var dit den skulle. Det är ju därför man använder just den hjälpen, för att det är lätt att hästen hamnar där den ska automatiskt. Så är det med alla hjälper och tack vare det är det ganska lätt att lära in det mesta, om man bara vet hur de fungerar och inverkar på hästen.

Om du, som du gjort tidigare, släpper trycket när hästen går framåt, så tror den att det var framåt den skulle.Hästen söker nämligen efter eftergift. Därför tror hästen säkert att den ska fram nu när du använder sidförande hjälper.

Japp! Tänk hur man är noga när man lär in t.ex förhållande tygeltag, att man inte får dra, utan man tar och släpper och sen gör om. Samma sak med skänkeln.

Tänk på att inte dra tillbaka din skänkel! ett mycket stort fel, många tror också att man ska detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 275
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar