Sv: Förstår inte sidförande hjälper
Jag vet hur det är. Köpte mig en travhäst som inte fattade att det ens var Möjligt att gå i sidled. :smirk: Och inte hade han någon aning om varför ryttaren sparkade honom i magen heller.
Det är eg. inte svårare än att lära något annat. Om man fastnar nånstanns för att hästen inte förstår och man inte vet hur man ska få den att förstå så finns det alltid en utväg. Att helt enkelt låta frågan stå kvar tills hästen svarar rätt.
Och för att inte förvirra hästen, och riskera att den blandar ihop olika hjälper med det rätta utförandet, så använder du dig av endast den hjälpen som hästen inte förstår.
I ditt fall skulle jag ställa hästen på en ridbana(gärna ganska liten) och helt enkelt sätta skänkeln mot honom(använd sidförande undan höger om han är "vänstervarvad" i vanliga fall och tvärt om, för att underlätta. Lägg mycket vikt i sadeln åt det håll du ska(INTE i stigbygeln!) och sen sitter du där.
Tryck hårdare om du inte får någon reaktion alls, och ev smacka(tills hästen rör på sig). Har du en "seg" häst så kanske du borde börja i skritt. Hästen får prova allt tills han kommer på rätt, då släpper du genast och berömmer samtidigt(ev ger godis). Upprepa en 4-5 ggr och sluta för dagen.
Samma sak nästa dag.
När du lägger det här trycket på hästen, så kommer den ganska automatiskt att hamna i ojämn vikt - efter som att du sitter så ojämt. Det kommer antagligen inte heller dröja länge förrän den tar ett steg i den riktning du vill(för att den är i sån obalans eller för att den kommer att uppleva att den dras dit, och då får den veta att det var dit den skulle. Det är ju därför man använder just den hjälpen, för att det är lätt att hästen hamnar där den ska automatiskt. Så är det med alla hjälper och tack vare det är det ganska lätt att lära in det mesta, om man bara vet hur de fungerar och inverkar på hästen.
Om du, som du gjort tidigare, släpper trycket när hästen går framåt, så tror den att det var framåt den skulle.Hästen söker nämligen efter eftergift. Därför tror hästen säkert att den ska fram nu när du använder sidförande hjälper.