Förstahäst...jag...?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lillverran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 090
L

lillverran

Jag har efter mycket funderingar, sparande & ännu mera funderingar kommit fram till att det börjar bli dags för min första egna häst. Nu till min undring,kommer jag att klara av det...

Jag är en tjej på 23 år som har ridit på ridskola i ca 10 år, & har dom senaste 3 åren hjälpt en tjej med hennes 1.71 höga halvblodssto. 20 år men fruktansvärt pigg.

Nu har oturen hänt att hon som hade hästen var tvungen att ta bort denna & jag känner att nu är det väl ändå dags för min egna häst..:banana:

Jag har i ca 1 års tid( på inrådan av min sambo) lagt undan den kostnad på ett bankkonto som jag har beräknat för hästen varje månad...för att se om jag har råd...det har funkat..

Nu står jag med en stallplats hos tjejen som jag har hjälpt med hästen i ca 3 år, hö ska hämtas imorgon & jag känner mig väl förberedd...jag pluggar dessutom till Vet. ass...

Men är jag nog förberedd..!!!! Vad, hur fixade ni era förstahäst köp....????Gjorde Ni som jag eller önskar Ni att Ni hade varit mera förberedda.....???!!!
:eek:

Sv: Förstahäst...jag...?

Jag tycker du har gjort helt rätt, och kommer klara det jättebra.

Själv köpte mina föräldrar hästen åt mig.. så jag behövde inte tänka på liknande saker.

Men ja tror dte kommer gå jättebra för dig, all lycka till dig !

Jag tycker att du verkar jätteförnuftig och kommer säkert att klara av det galant!

Ja, jag tror att du kommer klara av det galant! : ]
När jag ville köpa min häst sommarjobbade jag en sommar och fick ihop tillräckligt med pengar för att kunna köpa min drömhäst. Sen hade jag lite sparpengar sedan innan som jag använde till hästen (mat, stallplats, hovslagare osv). Då var jag 16 år och hade ridit på ridskola i 5 år. Ekonomiskt klarade jag det bra, utan minsta hjälp från mina föräldrar, vilket kändes jättebra!

Lycka till med din alldeles egna häst!

Du ärbetydligt mycket mer förberedd än vad jag var när jag köpte min första häst. Och jag har inte ångrat mig en sekund.

Jag hade inte egentligen haft någon direkt tanke på att köpa häst. Klart att jag ville ha en egen, men inte tänkt på det. Fick ett erbjudande om ett bra pris och att jag kunde arbeta av delar av det i stallet och två olika hästar att välja. Sa ja till den ena efter en kvarts betäcketid. Jag var inte mer än sjutton och gick skolan fortfarnde så det var värra att berätta det hemma än att "köpa" hästen. Men jag klarade av att både köpa och hålla hästen själv.

Det låter som att du är väl förberedd!
Det som jag inte hade tänkt på när vi köpte första egna hästen var att det tar mycket tid! Varje dag, alltid, behöver hästen tillsyn, mockning, ridning etc. Jag visste allt det, men det tog ännu mer tid än vad jag trodde....
Nu läser du ju till vet. ass så då vet du väl en del om hästar, annars tyckte jag att det var rätt mycket att sätta sig in i, vaccineringar, foderstat, hovslagare, konstiga utslag....

tack så hemskt mycket...jag har gått & funderat en längre tid över " hur ska det gå...?" Men allt mera så känner jag att det kommer nog gå bra...Har en buffert på ca 20.000:-....fint stall där jag känner alla, där jag går bredvid en tjej som redan jobbar som Vet.ass...nä...dags att sluta oroa sig & riktigt längta tills min 2:a provridning nästa helg, har verkligen fastnat för denna häst......:bump:

Tack för peppningen..:rofl:

Jag e säker på att du fixar det ! Är 35 år och vet att den instäällningen räcker låååågnt. Kram & lycka till

Du kommer nog att klara den bra!
LYCKA TILL!!!:bump::bump::bump:

Jag tycker du verkar mer förberedd än många andra förstahästköpare, det kommer säkert att gå bra!

Lycka till!

Jooodå!!:bow: Det kommer att gå bra för dig!!
Du verkar veta hur det är att sköta hästar och dessutom vad det kostar.Har du räknat med allt då;försäkringar,veterinärkostnader,hovslagare,saker till hästen,mat ,strö,osv.
Jag tycker att såna saker som utrustning till hästen var det som överraskade mig.Huu så dyrt det är tex med täcken osv. när man ofta är tvungen att ha dubbla uppsättningar.
Men du har säkert räknat med allt det här.Det blir nog bra det här!
LYCKA TILL:bump::bump:

Oj jag är 16... coolt om man kunde betala själv

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 058
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 881
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 167
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 593
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna