Förstagångssto på fyra år ville inte knyta an till fölet - törs/bör man pröva igen?

Lilla Grodan

Trådstartare
Jag undrar hur ni skulle ha gjort i den här situationen:

Ett mycket snyggt och välstammat sto har fått ett föl vid fyra års ålder, vilket hon inte kunde ta till sig.

Skulle ni prova igen? Hur resonerar ni även om ni är för eller emot ett nytt försök?

Tacksam för svar.

Sv: Förstagångssto på fyra år ville inte knyta an till fölet - törs/bör man pröva ige

En gång är ingen gång,två gånger är en för mycket.
Mao jag skulle göra ett försök till om stoet är mycket meriterad och har en stam som det inte dräller av.

Sv: Förstagångssto på fyra år ville inte knyta an till fölet - törs/bör man pröva ige

Jag hade ett sådant sto. Henne lät vi vara borta från aveln tills hon var fem så hon fölade så igen som sexåring. Den gången och resten av hennes liv var hon ett perfekt fölsto och mycket mån om sin föl. Hon var helt enkelt inte mogen som fyraåring.

Tack Masse och Dobbis för svar!

Tror också att det kan vara en bra idé med ett nytt försök.
Rent biologiskt så kan man säga att första avkomman hos "alla" djurslag har sämre överlevnadschans mestadels pga att halterna "modershormoner" är lägre än för efterföljande avkommor.
Dvs pga högre hormonproduktion blir man en bättre mamma till andra barnet.
Så fungerar det inte andra gången så är det nog kört tyvärr men två försök är det definitivt värt.

Liknande trådar

S
Avel Hej alla avelskunniga! Jag har några frågor och funderingar som jag gärna vill ha synpunkter på. 1. Vid vilken ålder anser ni att...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: sydney
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 839
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka