Förstadie till spatt?

Skatan

Trådstartare
En väns häst har inflammation i hasen och veterinären säger att det kan vara förstadiet till spatt. De har varit iväg på 4-5 st undersökningar till ATG-kliniken. Han har gett hästen 35-40% chans att bli frisk.

Är det någon som har eller har hört nån teori om att det går att "fördröja" själva spattutbrottet? Hur i så fall?

Veterinären har alltså inte ställt diagnosen spatt, men säger att risken är stor att spatt är under utveckling.

Sv: Förstadie till spatt?

Min första tanke är, är hästen röntgad och vad visar det? Spatt i sig behöver inte vara en dödsdom. Min häst fick spattdiagnos för ett år sedan och är jättefin nu.

Röntgen visar inga spattförändringar.

Hästen är ordentligt genomgången pga oförklarlig hälta men veterinären hittar ingen orsak.

Hästen blev sprutad med kortison och blev då mycket bättre.

Kanske de ska åka till en annan veterinär, om de inte hittar något?

Lycka till till din vän!

Jo, det har jag också sagt, och ägaren funderar själv i de banorna.

Men eftersom Buke oftast är ett orakel-forum så tänkte jag att det inte skadar att ställa frågan här med... ;)

Har en bekant som nästan tog bort sin häst pga oförklarlig hälta som inte ville ge sig trots sprutor i leden (totala vetkostnader på ca 15 000 kr under 6 månader). Vet sa spatt trots att rtgförändringar saknades och dömde ut hästen.
Detta godkändes av försäkringsbolaget men medan förtvivlade ägaren väntade på att slaktbilen skulle komma så ringde de en massör. Efter två behandligar blev han helt bra och rids nu för fullt :love:

Han hade en jättespänd muskel, tror att de trodde att det kunde blivit efter ett fall i hagen, muskeln ströp ischasnerven när hästen stod på benet, därav hältan.

Ta ut en ET till din häst är mitt råd!

Tack för ditt inlägg!

Det gav i alla fall mig lite hopp. Jag har skickat ditt svar till hästens ägare.

Den ET vi anlitar har nära samarbete med Mälarkliniken, och tanken är att hästen ska dit nån gång när ET´n har mottagning på sin anläggning hemma, för då brukar även en veterinär finnas på plats.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 642
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 304
Senast: mackan
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka