Första transport med en åring?

Fahlis

Trådstartare
Ska nu på fredag transportera min åring till annat stall för utbildning. Han har aldrig åkt transport innan, men jag har provat lasta honom två gånger. :D
Vad bör jag tänka på???
Har mest transporterat vuxna hästar. Ska man ha mellanväggen i, eller ta ur den? Uppbunden, eller ej? :confused: osv.????
Hur har ni gjort???]

Sv: Första transport med en åring?

Jag kör min 1 åring lös i transporten utan någon inredning. Han har åkt så 3 ggr.
Ska börja vänja honom vid att stå uppbunden nästa gång. Ska då ha frambom + mellanväggen på snedden + bakbom.

Problemet för mej har varit att han är så liten att bommen fram känns för hög även på nedersta fästet.

Om jag var du skulle han få åka helt lös, eftersom det är första gången.

Tänk på när du kör bara att det kan vara lite mer ostabilt om hästen håller på och vänder runt mkt i transporten. Men de flesta brukar stå still med backen fram och huvudet mot baklemmen.

lycka till

Är hästen van att stå uppbunden? Om inte, är den mycket hanterad?
Första transporten för min åring var inga som helst problem. Han klev på transporten själv, efter att ha fått inspekterat rampen först, så var det bara att haka fast honom i grimman, stänga bakluckan försiktigt, likaså med övre luckan, för att inte skrämma hästen. Han stod stilla hela tiden. Inga problem vid avlastningen heller.
Jag tror inte så mycket på att hålla på och öva att gå på transporten. Det är bara att vara bestämd men vänlig. Hästar är ganska klyftiga iaf. Tvekar du vid lastningen, så tvekar hästen också.
Min häst var inte van att stå uppbunden. Däremot var han mycket hanterad!

Ska prova göra som du gjort, och ha honom lös!
Jag har hållt på med hästar i 35 år, men har aldrig haft någon så ung.
Han kom till vid en tjuvbetäckning, så han var ju inte riktigt planerad. Men man lär sig nya saker hela tiden!!
De sista två åren har varit otroligt spännande. Från dräktighet till förlossning och nu att "utbilda" honom.
Man vill ju inte göra fel...inte så många ivarje fall! / Maria:bump:

Är hästen van att stå uppbunden? Om inte, är den mycket hanterad?
Första transporten för min åring var inga som helst problem. Han klev på transporten själv, efter att ha fått inspekterat rampen först, så var det bara att haka fast honom i grimman, stänga bakluckan försiktigt, likaså med övre luckan, för att inte skrämma hästen. Han stod stilla hela tiden. Inga problem vid avlastningen heller.
Jag tror inte så mycket på att hålla på och öva att gå på transporten. Det är bara att vara bestämd men vänlig. Hästar är ganska klyftiga iaf. Tvekar du vid lastningen, så tvekar hästen också.
Min häst var inte van att stå uppbunden. Däremot var han mycket hanterad!

Min är mycket hanterad, men inte van att stå uppbunden.
Hade du mellanväggen i?

Vi körde Peia uppbunden och med mellanvägg när hon flyttade till Kalmar vid åtta månaders ålder. Då hade hon åkt en hel del korta turer som träning.
Hon var van att vara uppbunden och mycket hanterad så det var inga problem alls.

Jag kör alltid 1-åringar lösa utan mellanvägg, se bara till att den inte kan komma ut någonstans, tex pilla upp skötardörren.

TACK för svaren!!!! :bow: :bow: :bow:
Imorgon bär det iväg! Som sagt, överväger att prova att ha honom lös.
Han är en tuffing med Elmshorn i sig...och det märks. När vi skulle öva att gå in i transporten, gick han rätt fram till den o luktade på den. Utan krussiduller. :crazy:

Om någon är intresserad, så gick flytten över förväntan bra!!!!
Shiloh åkte lös i transporten (utan inredning). Stod som ett ljus!:)
När vi kom fram fick vi vänta en stund innan han kunde lastas ur, pga att vet. var där och undersökte en av gårdens hästar som fått kolik. Shiloh stod fint och väntade gick sen efter lite tvekan ur....snyggt o prydligt!:angel:
Släppte ut honom i hagen med fyra unga travare i 1-o 2-års åldern.
Han sprang rätt fram o hälsade o talade om var "skåpet skulle stå".
Stallägaren sa att hon trodde inte att han skulle vara SÅ tuff. (Men vad att vänta med Elmshorn som farfar??!!)
Sen sprang han glatt runt o visade upp sig. Allt gick JÄTTE bra!!
När jag o dottern körde hem stod han o betade med de andra.:rofl:

En liten parentes bara.
vänj fölen att sitta fast tilsammans med mamma i boxen, så slipper man en stor vuxen häst som kastar sig o kanske gör illa sig.

Jag håller med! Visst bör man vänja fölet vid att stå uppbunden tidigt! Vi hade tränat Shiloh lite på det, men det är en sak att stå en kort stund med mamma el. kompisar. Helt annat att stå själv i en transport och åka.:(
Efter råd från er på "nätet" o från vet. så är det minst skaderisk att åka lös. Även om de är mycket vana att stå uppbundna.
Men som sagt...visst är det bästa att vänja ett föl att stå uppbunden tidigt.:bump:

Jag har alltid kört mina 1-åringar uppbundna och med mellanväggen på plats, och det har aldrig varit några problem. (peppar, peppar) Lika bra att vänja dem tidigt, så att de "vet" hur man ska stå i transporten när man blir större (förutom att jag brukar låta dem åka med mellanväggen åt sidan när de blir större) Vänjer dem vid att stå bundna redan från ca 6 månaders ålder, så det underlättar säkert.

När jag köpte en 7- mån. unge så band vi fast den. Den hade då suttit fast i stallet.

Klättrade över bommen när vi började att rulla. Släppte lös den o stängde skötardörren snabbt som :devil:
Öppnade lilla bakluckan så att den tänkte bakåt- kom då ner.
Sattes fast o åkte 15 mil utan ett enda stök.

Har efter det ALDRIG försökt att göra ngt. Är 16 år idag.

tycker att de ska lära sig rätt från början, istället för att en vacker dag sitta fast:confused:

Som litet föl åkte den förstås lös med stoet.

Hade den oxå fastsatt i boxen vi skötning o i gången när hovis kom- för man står still då!

Köpte en stoor 2½-åring som aldrig hade suttit fast, som då testade att dra. Nu var det en klok häst så det hände bara en gång, men man kan få skador o ångest för livet när den har så stor kraft- vilket inte en liten har.

Kör lös, utan bom. De åker bakofram, vilket är den bästa ställningen för häst att stå i under transport. Halma ordentligt och lägg in god mat så h*n har att göra. Kör försiktigt.

Edit: såg nu att det redan var passé! Bra att det gick bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 069
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar