Första "tävlingen"

ishmanda

Trådstartare
Vad på prova på tävling i dag :banana: Det var skit skoj och det tyckte min pålla oxå!! Lite för roligt.
Red w.pleasur och w.horsemanship skritt och trav. '
I pleasurn blev vi diskade då Annie blev trängd och sparkade åt den andra hästen. Men j*vla ridskole ryttare. Man rider inte 1m från en häst som bockar och stimmar. Det var andra gången för henne i ridhus och publiken stod jätte nära.
I Horesmanshipen blev vi 6:a av 9 startande. Var jätte nöjd med henne då hon var lugnt. Gick viserligen inte i form, men det spelar inte så stor roll.
Film från Horsemanship klassen
http://www.youtube.com/watch?v=AGPqEcrMWl8&feature=user

Sv: Första "tävlingen"

Ingen som har någon kommenter?

Jag vet att det inte är bra ridit. Men det är trots allt andra gången häste är i ridhus och jag är ingen stjärna.

Jag tycker hon gick lugnt och fint med tanke på att det var hennes andra gång i ridhus. Inte såg det ut att vara några fel på din ridning heller, så det är klart du ska vara nöjd! :)
Jag blev också diskad i min första pleasure-start :p Har iofs bara ridit pleasure en gång, och kommer nog aldrig göra om det med min häst (han funkar bäst ensam på banan).

Det såg väl bra ut men det var ju lite spänt så klart eftersom ni är ovana, du kanske skall hålla dig till de klasserna där det inte är så många ekipage inne samtidigt tills din häst är lite tryggare.
Tänker främst på W pleasure.
Där bör man faktiskt träna på att bli omriden nära. Det kan man försöka få ihopa lite kompisar óch träna på innan tävling.

Reagerar på denna mening du skrev,"Men j*vla ridskole ryttare. Man rider inte 1m från en häst som bockar och stimmar. Det var andra gången för henne i ridhus och publiken stod jätte nära."

jag har själv varit med om att bli ordentligt störd av andra som har problem med sina hästar och väljer att försöka bromsa in genom att använd min hästs bak som broms. Inte kul när man blir flåsad i nacken och sedan omriden i flängande fläng när de märker att det inte går att stanna där bakom.
Jag har tränat jättemycket för att få min häst lugn med att andra rider nära.
Vill bara att du tänker om lite och tänker på att det faktiskt var din häst som inte betedde sig som den skulle.

Klarar de inte railworken är det bara att gå in i mitten och diska sig själv med tanke på de andra och visa hänsyn.
Sedan är det bara att träna, träna.

Det såg väl bra ut men det var ju lite spänt så klart eftersom ni är ovana, du kanske skall hålla dig till de klasserna där det inte är så många ekipage inne samtidigt tills din häst är lite tryggare.
Tänker främst på W pleasure.
Där bör man faktiskt träna på att bli omriden nära. Det kan man försöka få ihopa lite kompisar óch träna på innan tävling.

Reagerar på denna mening du skrev,"Men j*vla ridskole ryttare. Man rider inte 1m från en häst som bockar och stimmar. Det var andra gången för henne i ridhus och publiken stod jätte nära."

jag har själv varit med om att bli ordentligt störd av andra som har problem med sina hästar och väljer att försöka bromsa in genom att använd min hästs bak som broms. Inte kul när man blir flåsad i nacken och sedan omriden i flängande fläng när de märker att det inte går att stanna där bakom.
Jag har tränat jättemycket för att få min häst lugn med att andra rider nära.
Vill bara att du tänker om lite och tänker på att det faktiskt var din häst som inte betedde sig som den skulle.

Klarar de inte railworken är det bara att gå in i mitten och diska sig själv med tanke på de andra och visa hänsyn.
Sedan är det bara att träna, träna.

Det jag blev irriterad på var att Annie hade presic slutat bock och jag tycker att det säger sig själv att man då inte rider 1m från en häst som har stimmat, speciellt om man inte känner hästen. Var på väg in i mitten men han inte då det kom häst på utsidan. Svårt att förklara.
Men klart att jag ska träna mer på det, både för min och andras säkerhet.

Ska hålla mig till prova på tävlingar, skritt och trav så länge.

Jag har funderat på en sak. Har sätt någta w.pleasur (nybörjare) vad innebär det?

Ok, det förklarar saken lite bättre.
Jag tror att det är bättre att välja tex skritt och trav klasser i pleasure tills man har fått lite vana.
Det brukar vara i galoppen det hetar till.
Tyvärr är det svårt att få en lugn häst när man rider nybörjarklasser.
De flesta ryttare och hästar är inte så vana och många gånger nervösa.
Då brukar det bli hur kul som helst när alla skall galoppera..:smirk:

Själv får jag rida fram minst 45 minuter innan en pleasureklass för att ha min häst någorlunda lugn och fin.
Hinner jag inte detta så brukar han vara väldigt laddad.
Han sköter sig om inte någon annan ballar ur för då hänger han så gärna på ;)
Har själv stått i mitten många ggr..

Hjälp mig med denna meningen igen så skall jag försöka svara.
Förstår inte...Jag har funderat på en sak. Har sätt någta w.pleasur (nybörjare) vad innebär det?

Hjälp mig med denna meningen igen så skall jag försöka svara.
Förstår inte...Jag har funderat på en sak. Har sätt någta w.pleasur (nybörjare) vad innebär det?

Har sätt några w.pleasur (nybörjare) klasser, vad är det för skillnad mot en w.pleasur open?

Lite dålig på att förklara vad jag menar :cool: Hoppas du förstår nu.

Ok, är inte så bra på wras regler men hoppas detta hjälper lite.
När det gäller nybörjar klasser brukar varje klubb ha lite olika regler för vem som får ställa upp.
En del klubbar har bara sagt att de som ridit högre klasser " ej bör " vara med på nybörjar klasser.
Sedan är det upp till den tävlandes samvete hur man klassar sig som nybörjare.

Men det kan nog vara olika från olika klubbar. I varje fall på D-nivå.
Det bästa är att ringa och fråga arangerande klubb.
Har du enbart tävlat två ggr så får du så klart starta nybörjare.

En open klass är precis som den låter. Öppen för alla..

Tycker det såg helt Ok ut. Lite spänt men jösses...det är ju er första tävling.
Min häst har varit ute på ett 10 tal tävlingar och hon är fortfarande lite hispig :D.
Nä,,men det tar ett tag innan hästen vänjer sig och lär sig slappna av. Det är bara att åka ut på fler tävlingar...det är så både häst och ryttare lär sig.

När det gäller nybörjartävlingar/klasser så kan man väl säga att de är lite lättare än Open.
En Pleasure Open innehåller skritt, jog, ökad jog/trav, galopp och dessa tempoväxlingar kan skifta ett par gånger i varje varv. I en beginner (om det inte är WoT) så är det nog inte lika många tempoväxlingar på ett varv. Har dock aldrig sett en Pleasure beginners iofs.

Samma i Horsemanship eller Trail beginners. Mönstren är lättare än i Open klasser.

Tack, det känns bra att höra att det inte var så illa som det kändes ;)

Tänkte åka ut på lite Horamanship W&T och Trail W&T till våren. Får vänta med pleasur till min donna har lärt sig attt stanna med alla 4 fötterna på jorden.

Någon som vet om tävlingskalendern för nästa år kommet ut än? Har tittat på WRAS men inte hittat något :(

Tack, det känns bra att höra att det inte var så illa som det kändes

Tänkte åka ut på lite Horamanship W&T och Trail W&T till våren. Får vänta med pleasur till min donna har lärt sig attt stanna med alla 4 fötterna på jorden.

Någon som vet om tävlingskalendern för nästa år kommet ut än? Har tittat på WRAS men inte hittat något

jag var med på en horsemanship tävling där en kärring red in i mig och min förra ponny, men som tur va var hennes häst vaken och skyggade undan då min ponny högg efter den:crazy::angel: men dommarn såg det och gav henne en massa minus poäng. Så jag kom 2:a då :D

Ush... hatar att vänta, vill ju börja planera nu!!!! :banana:

Men, men jag har inget vall......:angel:

Liknande trådar

S
Hoppning Hej alla buke-människor! Jag är ny här på bukefalos och har inte lärt mig hur man lägger in saker och ting, men det har varit...
Svar
1
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka