Första tävlingen

H

hannie

hur gör ni? första starten brukar ju gå ganska tidigt på året. brukar ni då ha varit ute och tränat innan eller blir tävlingen "debuten" för året? :confused: för ioch med arrangörerna vill spara på underlaget brukar det ju vara ridförbud och sånna grejor..eller hur är det igentligen?:crazy:

och hur tar hästarna det isf om första träningen blir på en tävling så att säga..?:crazy: svårt att förklara:rofl: Hoppas att någon förstår iaf :D

Sv: Första tävlingen

jag brukar försöka komma ut på ngn träning före första tävlingen, men går det inte är det bara att tävla iaf.
man väljer ju klokast att starta säsongen med en klass som hästen är väl etablerad i (eller ev en klass lägre) för att komma igång på ett bra sätt.

själv har jag en terrängbana med en del hinder på grus på ridavstånd, så nåt språng brukar jag kunna få innan det är dags att tävla. :)

Nu har jag tre st femåringar som inte har hoppat några terränghinder alls. (Kommer från galoppen o ska fortsätta starta, men även tävlas ridhästklasser), så för mig är svaret enkelt...;) Kommer att träna xflera innan första starten för i år.

Tidigare hästar som varit äldre o mer rutinerade har kunnat starta i princip utan träning. Något språng har det ju dock alltid blivit innan. De hoppas ju regelbundet hela vintern iaf, med några veckors vintervila, o är ju väl konditionstränade innan start såklart.

Jag har en herrans massa hästar till start i år där det är blandat rutinerade och orutinerade. Dom rutinerade vill jag komma ut och träna med en gång innan dom startar men skulle det skita sig går det bra iallafall.
Dom orutinerade hästarna får inte starta förrän dom kan klara av att hoppa alla typhinder på träning utan att få slaget så deras första starter hänger ju på det.

Jag brukar oxå komma ut på terrängen å träna lite innan första start!

Jag kommer nog inte att träna innan min första start, dels för att hon har redan varit skadad hela förra säsongen och jag har precis börjat komma igång med henne så vi kommer nog inte hinna träna heller..så är jag lite extra rädd om henne nu med:)
Men jag är inte orolig för hon är så pass rutinerad och hon kommer tycka att det är super duper kul att komma ut på terrängbanan..hon älskar det verkligen..

/C*

Eftersom jag har en 5-åring blir det definitivt träning innan start. Vill gärna träna på ett par olika banor innan vi går ut. Har därför lagt 1:a start i maj för att försöka säkerställa att marken är ok att träna på här hos oss.:)

har i england stanger inga banor av under vintern, sa man kan trana pa best man vill:banana:
annars sa tar jag ut bada hastarna under vintern foxhunting, sa dom har hoppat och har bra kondition aven om jag inte har kommit ivag och tranat speciallet for terrang hoppning....sen har vi sk eventer trials, som bestar av en dressyr gren, och en hoppdel med bade sj hinder och cross country hinder sa vi haller igang med det framfor allt under jan och feb...

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 716
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2
  • Autistisk bror