Första tävlingen!

I

isse

Hej, jag ska ut och tävla på min kompis första klasshingst i höst. Jag har aldrig tävlat förrut och är jätte nervös att jag ska göra fel när jag är där ute, jag vet ju inte hur det går till på en tävling. Kan nån snäll själ berätta för mig hur det går till, och då menar jag inte vad man ska göra på banan utan allt som är omkring. Hur vet man om man kommer till final. Hur långt innan bör man vara på tävlingen? Hur gör ni när ni tävlar, kan nån berätta exakt hur man gör? Och jag är ganska dålig på det här med poäng, vad är en bra poäng och vad är inte en bra poäng. Om man tex får 6,33 är det bra då? Förklara gärna som om jag vore dum i huvudet för jag förstår inte det här:confused:

Sv: Första tävlingen!

Hejsan! :)
Har inte någon annan tävlat honom förut då som kan förklara?
Iaf kommer inte ihåg alla frågor men ska försöka svara så gott jag kan :) Jag är absolut inte någon expert!! Men har varit på en del tävlingar.

6.33 tkr jag är jättebra poän ! Men om jag säger så här, Under 3.0, då är det stora takt problem. Mellan 4-5 är ju bra tkr jag. Högre än 5tkr jag är väldigt bra! (Kom dock ihåg att jag inte har varit på några jätte stora tävlingar, utan lite mer vanliga i Lätt klass) Skulle jag få 6.33 skulle ajg bli överlycklig!

Var där i god tid, finns det hagar för hästarna så kan du alltid låta honom gå där!
Oj måste rusa nu, du kan maila mig om du vill veta mer.
sverige_sara@hotmail.com :bump:

Har du inte möjlighet att vara på någon tävling innan och titta så att du vet hur det går till?

När man är anmäld å en tävling så får man ett ryttarbrev hemskickat elelr så läggs det upp på klubbens hemsida. Där står det vilken tid man ska checka in, när det är veterinärbesiktning, när de olika klasserna startar etc etc etc.

Utifrån hur långt det är att åka, hur dags man startar på dagen, när dte är inceheckning och veterinärbesiktning bestämmer man sig för när man ska vara där.

När man komme rtill tävlingsplatsen måste man checka in innan man får lasta ut hästen. Då ska man man ha med hästens pass, ryttarlicens(elelr pengar för att betala en licens för), vaccinationsintyg och pengar om dte är något me rman måste betala på plats. Sen brukar jag asta in mina grjeej i stalel tom jag har boxplats, ta ut hästen och veterinärbesikta. Kolla upp om veterinären vill ha hästen i grimma eller träns.

Sen får man hålla koll på när man ska sadla och tränsa, när man måste börja värma upp (beroende på hur lång tid man måste värma upp innan), när man kalla still collectingring ride rman in och sen blir man insläppt på banan och rider istt proogram och får poäng därefter.

5.0 i poäng är OK. Varken mer eller mindre.
Beroende på vem man är så är 6.33 "bra" poäng. (VM ryttare elel rskogluffare, blir ju skilnad på vad man själv anser är bra.)

Okej, men vad brukar ni få på tävlingar då? Man kan ju få högst tio men jag vet verkligen inte när man har en bra poöng och när man inte har det.

Det är nog aldrig någon som fått 10.0 i total på en tävling, då måste allt vara helt, totalt perfekt :p Sen beror det lite på gren också, vad som anses bra. Poängen ligger i allmänhet högre i fyrgång än i femgång t ex. Du kan ju kolla lite resultat från olika tävlingar så du kan bilda dig en uppfattning om vad poängen ligger på.

okej, tack så mycket. Ingen mer som kan besvara dom första frågorna? Första tävlingen? Berätta hur ni gör.

Vilka frågor är det du inte fått svar på?
På min första (och hitills enda) tävling gick nästan allt mer eller mindre åt skogen så den ska vi inte prata om :rofl:

Real_Life skrev:
Vilka frågor är det du inte fått svar på?
På min första (och hitills enda) tävling gick nästan allt mer eller mindre åt skogen så den ska vi inte prata om :rofl:

hehe, okej. Jag skulle jätte gärna vilja att nån berättar för mig vad det är som händer på en tävling allt omkring liksom. Är det du som var på Thildes ridläger på Halloween?

Här hittar du lite mer info under Att tävla islandshäst, del 2 :
http://www.mokkur.com/kunskapsbanken.htm

Håller med om att åk och titta på tävlingar och hjälp gärna till. Varit domarsekreterare och grindvakt förutom allt i allo. Man lär sig jätte mkt, speciellt som sekreterare (om man är snabb att skriva så man hinner se på hästen dommaren pratar om)

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte så svårt :) Jag hade tur att få med mig hon som tävlat hästen före mig, hon ville dit och titta. Så jag snodde lite hjälp från henne ;) :D

Jaa, med Rosti :) Vem är du?

Real_Life skrev:
Det är inte så svårt :) Jag hade tur att få med mig hon som tävlat hästen före mig, hon ville dit och titta. Så jag snodde lite hjälp från henne ;) :D

Jaa, med Rosti :) Vem är du?

Isabelle med Saela och Tjalle:)

diny skrev:
Här hittar du lite mer info under Att tävla islandshäst, del 2 :
http://www.mokkur.com/kunskapsbanken.htm

Håller med om att åk och titta på tävlingar och hjälp gärna till. Varit domarsekreterare och grindvakt förutom allt i allo. Man lär sig jätte mkt, speciellt som sekreterare (om man är snabb att skriva så man hinner se på hästen dommaren pratar om)

okej, tack så mycket för hjälpen men hur gör man så att man får vara med på tävlingen och hjälpa till då? Man kan ju komma i kontakt med klubben man är med i men måste man inte ha nån sorts erfarenhet om man ska vara domasekreterare?

Jaha, hej :D
Ska du dit i sommar? Hur går det med Saela? Är det henne du ska tävla med?
(100 frågor ;))

Real_Life skrev:
Jaha, hej :D
Ska du dit i sommar? Hur går det med Saela? Är det henne du ska tävla med?
(100 frågor ;))

Hej:)

Hon är dräktig nu och hon har precis kommit hem från hingsten:)
Nej, det är inte henne jag ska tävla med utan min kompis första klass hingst pyret (även pappan till det blivande fölet).

De byggde egen bana där jag håller till och har haft lite tävlingar så där började jag hjälpa till. Om man vill se mkt så är grindvakt kanon för då jag inte skriver så snabbt så han jag knappt se något. De flesta klubbar blir bara glada om du ringer och frågar om de behöver någon hjälp.

Du kan säkert fråga om då får "praktisera" med ordinarie domarsekreteraren först.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Ninnurur
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka