första tanken på denna analys?

H

Havregryn

nu ger jag er bara dessa tre:

Torrsubstans 86%
smb 65g/kg
energi 7,3 mj/kg

Sv: första tanken på denna analys?

Jag skulle vara extremt nöjd!( med den sammansättning hästar vi har:))
Kvot 8.9:d, behövs inget kraftfoder,om det är inte är väldiga svårfödingar eller hästar med väldigt höga behov.

Tycker det låter ganska bra, lättare med högre kvot än låg tycker jag. Är det per kg foder så är det ju rätt höga värden för hö. Man behöver inte ge så mycket för att komma upp till behovet, kanske behövs halm för tuggtiden.
Men samtidigt behövs nog inget kraftfoder. :D Ev. mineraler beroende på mineralanalysen.

Ändring: Räknat snabbt på min egen häst. Skulle bli perfekt för honom! :d (enligt pappret iaf)
Så det beror lite på vad du har för häst förstås. Men med hög kvot kan det säkert passa även unghäst/dräktig.

Senast ändrad:

Jag skulle säga att det var låga värden för att vara hö vilket är just bra för tuggtiden, särskilt för de lättfödda. Landar på ett MJ-innehåll på 8.6 per kg ts vilket nog är vanligare att hamna uppemot 10-11.

Jättebra värden i min mening också men ev som sagt lite låga för en svårfödd om de inte vill trycka i sig tillräckligt. Kvoten är dock ypperlig.

handlar om hösilageoch till en 2,5 årig ..

ska prova se om han klarar sig på vara detta + tillskott så får vi se..

Torrsubstans 86%
smb 65g/kg
energi 7,3 mj/kg

86% TS, det räknas väl som hö och inte hösilage? Gränsen för hö går väl vid 84% om jag inte har missat något.

de har jag ingen koll på alls, men den "köps in som hösilage" i alla fall...

Är det plastat hade jag aldrig vågat köpa och fodra med det, som hö hade jag gärna tagit det om jag kunnat förvara det (vilket jag inte kan som det ser ut nu).

Jag skulle säga att det var låga värden för att vara hö vilket är just bra för tuggtiden, särskilt för de lättfödda. Landar på ett MJ-innehåll på 8.6 per kg ts vilket nog är vanligare att hamna uppemot 10-11.

Jättebra värden i min mening också men ev som sagt lite låga för en svårfödd om de inte vill trycka i sig tillräckligt. Kvoten är dock ypperlig.

Ja det har du kanske rätt i. Just för min häst vore det här jättebra, han är normalfödd och jag vill kunna ge honom så stor mängd hö som möjligt. :) Men det jag tänkte på är att tex till honom skulle det näringsmässigt räcka med 12 kg, vilket ju inte är nån enorm mängd (men det räcker).
Men har man en svårfödd häst blir det svårare.

Ts: Konstigt att det säljs som hösilage? :confused: Bara för att det är inplastat vallfoder, om det är det?
Låter iaf som värden passande en 2,5åring. :)

Torrsubstans 86%
smb 65g/kg
energi 7,3 mj/kg

Som hö skulle jag bli överlycklig, hög kvot men lågt MJ , mina tjockisar kan få äta mycket :laugh:, men om det är plastat skulle jag inte ta i det med tång, enorma risker med hygienen.

Hur tusan resonerar man när man plastar ett så torrt gräs!

fel av mig, fel fel.. slått om siffrona på ts, ska vara 68% ...

Som hö skulle jag bli överlycklig, hög kvot men lågt MJ , mina tjockisar kan få äta mycket :laugh:, men om det är plastat skulle jag inte ta i det med tång, enorma risker med hygienen.

Hur tusan resonerar man när man plastar ett så torrt gräs!

Hur tänker du då??

Jag har hört det där förut, att hög TS skulle vara svårare att hålla bra hygienisk kvalitet på - min erfarenhet är dock den rent motsatta. Är det för blött blir det dåligt, är det för torrt torkar det bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka