Första starten på 4-åring!!!!!

M

Mahogney

Jag gjorde första starten på min 4 åring i går fre!!!!!!
det gick SKIT BRA hon hoppar allt som man styr henne på ioch för sig klanatade jag mig riktigt ordentligt!!! red med lite långa tyglar mot andra hindret och hon tyckte det blev lite för "ensamt"
Men annars gick det skit bra!!!!!!!!!! :love: :bump:
Måste tillägga att det var både vattemattor, lurviga hinder och hinder med läskiga hinder överdrag!!!! :P
JAG E SÅ J*VLA NÖJD :D :love: :bump: :banana:

Sv: Första starten på 4-åring!!!!!

Nej.. träningstävling (60 cm) ville inte ta för högt eftersom hon inte riktigt lyssnar på "fram och tilbaka" än så om hon kommer nära så skulle hon klara hindret i alla fall :bump: Ville ge henne en fair chans!!

Senast ändrad av en moderator:

va kul :D längtar tills min 1-åring har växt till sej

vad skoj! :)
har oxå en 4åring som jag är ute och tävlar med, fast han gjorde sin första CR i vintras.
Vi var på vår första lokala i september och rev ett i LD och gick 0a i LC så jag är så stolt över honom!

Vad roligt! Grattis! :D :bump:

Har också en 4-åring men är mer som 3 vi har precis börjat komma igån snart ska vi försöka komma ut på en träningstävling :D

beauspirit skrev:
har oxå en 4åring som jag är ute och tävlar med, fast han gjorde sin första CR i vintras.
Vi var på vår första lokala i september och rev ett i LD och gick 0a i LC så jag är så stolt över honom!
OJ.. :eek: i vintras, va tidigt!!!! Med tanke på åldern!! (tycker ja)

Diabetikern skrev:
Vad roligt! Grattis! :D :bump:

Har också en 4-åring men är mer som 3 vi har precis börjat komma igån snart ska vi försöka komma ut på en träningstävling :D

HIHI ja dom kan ju vara olika :) Hoppas det går bra!!! :D

beauspirit skrev:

Men va roligt attt det gick bra!!!! :D

Gjorde också första starten med 4-åringen i helgen!

En utbrytning på 80 cm och ett nedslag på 90! Kändes jättefin på hinder men var väldigt orolig på framridning osv.

Även debut för 3-åringen som gick 40 cm med en utbrytning!

:) De är för underbara!

Cyllene skrev:
Gjorde också första starten med 4-åringen i helgen!

En utbrytning på 80 cm och ett nedslag på 90! Kändes jättefin på hinder men var väldigt orolig på framridning osv.

Även debut för 3-åringen som gick 40 cm med en utbrytning!

:) De är för underbara!

Kul!!
men varför tävlar du 3-åringen :eek: !!!!!!
Det finns ju faktiskt en åldersgräns på 4år för att få tävla lokal och uppåt varför inte tänka efter varför den regeln finns!!!!!!

kan säga att med min förra häst, när han var 3 år tävlade vi. fast tävlade och tävlade det var en CR på 20 cm på min ridskola och tror inte han dog av den extrema höjden ;).
som 4-åring gick han klubbtvlingar till max 60 cm (pga min hopprädsla även)...

min nuvarande ponny som du tyckte det var tidigt, visst det är tidigt men alla är ju olika och han är väldigt mogen och tar det bra för att vara 4 år.
de starterna i vintras var det hans ägare som gjorde och då hoppade han max 80 cm. vet inte hur högt han hoppade på sin första CR. jag är fodervärd.

Ja du... Om du läste vad jag skrev så var det ingen tävling utan en clear round på hemmabanan.

4-åringarna ska för att klara årschampionaten gå 90-100 cm det året. Med andra ord helt normalt att en 3-åring börjar hoppas lite smått på hösten.

En ridhäst på 165 cm behöver inte direkt anstränga sig för att ta sig över 40 cm. Det klarar en ko. Lägsta höjden för ridhäst på lokal är som sagt var 90 cm. Inte helt fel att unghästen får gå sina första tävlingar tidigare på lägre höjder.

Sen är det oerhört bra social träning för dem!! Nu var han superduktig och nu vilar han i 2 veckor och bara går och lullar i hagen med kompisen!

Senast ändrad:

Cyllene skrev:
Ja du... Om du läste vad jag skrev så var det ingen tävling utan en clear round på hemmabanan.

4-åringarna ska för att klara årschampionaten gå 90-100 cm det året. Med andra ord helt normalt att en 3-åring börjar hoppas lite smått på hösten.

En ridhäst på 165 cm behöver inte direkt anstränga sig för att ta sig över 40 cm. Det klarar en ko. Lägsta höjden för ridhäst på lokal är som sagt var 90 cm. Inte helt fel att unghästen får gå sina första tävlingar tidigare på lägre höjder.

Sen är det oerhört bra social träning för dem!! Nu var han superduktig och nu vilar han i 2 veckor och bara går och lullar i hagen med kompisen!

Det är inte höjden!!
utan att du måste ju ha börjat väldigt tidigt med inridningenav din häst eller ridit den väldigt mycket/hårt för att den skulle orka runt en hel bana!!!!
och jag har lärt mig att man inte ska rida en 3-åring mer än 2-3 gånger i veckan och max 20 minuter/ gång!!!
Jag har varit med om en häst som blev riden för hårt som 3-åring sóm nu kanske inte kommer att kunna ridas något mer för att tillväxt zonerna var helt öppna och h*n var helt försvagad i lederna!!
den hästen var också stor!!! det är ialla fall det jag reagerar över!!!

Men lägg ner. En bana på 6 hinder på 40 cm kan en häst som vilat i 2 år klara av!! Särskilt om man rider det mesta i trav, vilket jag gjorde. Om du nu inte pratar om höjden (då det eg bara handlar om ett större galoppsprång) utan konditionen, så undrar jag vilken häst som inte klarar av att gallopera i ungefär 2 minuter??? Det gör en normal häst i hagen varje dag, och mina som går många unghästar kan hålla på och rejsa och busa en halvtimmar i stöten.

Men för att du är så obstinat ska jag förklara hur hans liv sett ut hittills.

Lillen är inriden under våren och visad på rådgivande bedömning som hingst. Sedan gick han 3-årstestet och gick bland de tio bästa i både dressyr och hopp.

Efter det gick han på bete i 2 månader och under hösten har jag satt igång honom försiktigt. Han rids aldrig mer än tre dagar/vecka och ca 20-40 min beroende på vad jag gör. Oftas är vi ute i skogen och lullar runt.

Om du har varit med om en 3-åring som blivit riden så hårt att den inte höll är ju det synd... Jag är grymt försiktig med mina unghästar (det här är inte den första - jag jobbar med det!) och för tillfället vilar den lille ett par veckor. Jag är jättenoga med att få in både långa och korta vilopauser - för ALLA hästar!

Nu lägger jag ner diskussionen!

/C

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
559
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
434
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023