Första ridturen!

Kosmostanten

Trådstartare
Vilken känsla :)
Hästen är 9 år och jag har haft henne sen november förra året.
Hon är varken riden eller körd tidigare, men har ett misslyckat inridningsförsök i bagaget 4-5 år tillbaka (bockade av ryttaren två gånger, sen vågade de inte göra om försöket :eek: )
Har jobbat med henne som en unghäst, med promenader och tömkörning och hon har utvecklats väldigt snabbt. Hon har dock varit väldigt orolig av synen av något "högt" över sig, så jag har stått på halmbalar när jag grejat med henne nästan varje dag...så småningom suttit på henne korta stunder...och så idag, :
m1.jpg

m2.jpg

m4.jpg

Lite försiktig var hon, men klev ändå på lugnt och fint...stannade och startade på kommando. Ett helt varv :)
Äntligen är vi på väg :banana:

(kolla inte på min sits...jag var halvt beredd på bocksprång, därav den "intressanta" framåtlutningen :D )

Sv: Första ridturen!

Grattis! Måste ha varit en härlig känsla! Får väl allt "slit" att vara värt det. :idea:

Grattis! :) :) Jättebra gjort!

Jag är lite nyfiken på om du har gjort något annat speciellt än det du skriver om?
Jag har nämligen en kompis som står inför samma sak - hon ska försöka rida in en 9-åring som också har ett misslyckat inridningsförsök bakom sig (som 5-åring). Den gången, när hästen var 5, så var jag uppe och satt på den + skrittade lite ett par gånger. När det sedan blev ägarens tur, så blev hon avkastad - och sedan dess har hästen bara gått och "skrotat".

Tack :bow:

Har inte gjort några märkvärdigheter, bara sysslat ganska mycket med henne. Tränat start och stopp vid ledning och longering, ökningar och avsaktningar.
Tömkörning, så hon ska förstå tygeltagen. Mysiga promenader för att vänja henne vid terräng. Hänga på ryggen i tid o otid, för att avdramatisera.
Det viktigaste är nog att vara lyhörd när man ska rida in en häst som har "spöken i bagaget", så man kan läsa av när den är mogen att gå vidare till nästa steg. Absolut inte ha för bråttom...hellre låta det ta lite extra tid. Det är ju inte bortslösad tid, den man ägnar åt förberedande arbete, tvärtom en unik chans att komma nära sin häst och bli riktigt goda vänner :)

Det har du helt rätt i! Varför hålla på och stressa och göra hästen mer osäker, då ska man inte hålla på att rida in hästar.. Bra gjort!:)

Grattis!:D Det är skönt att se att det finns människor som du, som tar det lugnt och ger hästen en chans! :bow: Lycka till i fortsättningen!

:banana: Stort grattis! Ingenting kan slå den känslan, jag vet! Alltid kul när man verkligen känner att ett förtroende har etablerats och fortfarande håller på! Kanon! :bump: :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 490
Senast: TantStrul
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 956
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V