Första paret skor..

J

jonte

När brukar ni slå på första paret skor på era tvååringar?

De tidigare tvååringar som jag har haft så har det visats sig att hästen tex behövt hjälp med annan balans eller helt enkelt hovkvaliten har inte räckt så de har behövt skor.

Den här jag har nu kör jag ca 6-8km varannan dag och går i stort sett ute i hage dygnet runt, men ändå så växer hovarna snabbare fram än de slits så jag får verka regelbundet. Bak så håller de sig raka och fina hela tiden.

Som det ser ut nu behöver jag inte skor förrän till hösten och han behöver mera grepp...

Men det kanske är bättre att slå på ett par så att han vänjer sig vid balansen?

Hur gör/resonerar ni?

jonte

jag skor min häst enbart därför att hon sliter snett på hovarna. och jag skodde henne första gången på hösten som tvååring när det började märkas mer tydligt. Varför sko om det inte behövs? hovarna mår mycket bättre om det inte behövs :) jag skulle väntat om jag var du :)
tuslus

Sssm, så sent som möjligt. :D
ju längre hästarna går utan skor destu bättre hovkvalitet får den. Sköte en häst som fick sina första skor vintern som två åring, och han har aldrig haft problem med hovarna. Jag tycker att det ända som rättfärdigar att man slår på skor på unga hästar är felaktig benställning eller att hästen börjat träna och tävlas och behöver balanseras.
För många hovar förstörs av för tidig skoning :cry:

Alltså, det där får jag inte att gå ihop. Jag får alltid sko på hösten som ettåring när träningsdosen ökas till 6-8 km. Hästarna blir tokömfotade när gruset/stenarna i gruset fryser till och marken blir stum. Men har jag ovanligt dåliga hovar på mina eller? Dom skulle aldrig klara sig så länge som hösten som tvååringar, då är det ju nästan frågan om starttider på banan, och det har då jag inga hovar (på hästarna) som håller att träna barfota hela tiden för.

Samma får jag göra...annars slår dom ihjäl sig mina hästar..har en nerförsbacke innan jag kommer till där jag tränar...vill inte börja att köra unga hästar som får spänna sig halkan på vintern......så därför åker första paret skor på dom när den "första" halkan kommer...som ett åringar...

Jag körde in min häst på hösten och motionskörde sen tills underlaget blav kasst. Plus att det är mörkt när jag kommer hem från jobbet.
Sen fick han vila under vintern tills tjälen gick ur backen(tjuvstartade lite).
Så han är bara körd ca 3-4mån nu på våren plus 3-4 mån i höstas.
Så det kan ju vara en förklaring till att han inte slitit ner sig, men han har ovanligt bra hovkvalitet tycker jag.

jonte

Var tvungen att slå på skor direkt efter inkörningen (hösten som 1-åring).......hade jag väntat skulle det inte finnas några fötter kvar alls (hästen behöver guldskor om skorna inte ska behöva bytas mellan verkningarna).....får väl skylla på uppfödningen (egen) :o, eller tränaren (jag) :o. För mig låter det som en saga att kunna träna effektivt barfota........mina grundjobb är betydligt längre än 6-8 km med en tvååring och våra grusvägar sliter.

Dela gärna med dig av hovkvalitén (avundsjuk) :cool:

För att det är den skon som är den mest naturliga för hästen, den låser inte fast hoven utan låter den röra sig och stimuleras..
Sen är det en sko som ger stötdämpming, vilket kan vara bra speciellt på de små som inte riktigt vet vart de sätter fötterna alla gånger och som växer fortfarande.. :)

Skulle bara kolla att jag var med. Jag skulle aldrig våga ha en sådan på en vinglig unghäst.

För ca. 10 år sedan råkade vi ut för en häst som skyggade till hårt, Flärpskon släppte i ytterkant, vredds inåt och krossade senan i nästa steg. :cry: :cry: :cry:

Visserligen måste detta ha varit maximal otur, för hon var helt nyskodd, men efter det är det inte mitt första val av sko...

Och för att för övrigt hålla mig till tråden så måste även vi sko våra åringar så fort de verkar bli ömfotade alternativt när första halkan kommer.... Jag skulle aldrig våga ha en sprattlig unghäst barfota i våra backar...

/// ghost

Förlåt men jag förstod inte vad som hände? *pucko*
Släppte i ytter kant? Du menar att skon lossnade eller? :confused: Hur kunde den krossa senan? Och krossade den senan just för att det var en fläp??
Förlåt man jag fattar noll.. :o

När hon skyggade så vred hon loss alla sömmarna på yttersidan och skon vreds inåt inklusive flärpen. I nästa kliv framåt drog hon skon rätt på senan så att den krossades. :(
Visst var det attans otur att hon inte tappade hela skon, men efter en sådan upplevelse blir man skeptisk. :crazy:

Jag har inte varit med om att en hel sko vridit loss sig på detta sätt ens om det suttit en sula under. Och då har det ju singlat en del skor genom åren...

Faktiskt har jag aldrig hört talas om någon liknande olycka även om man hör mycket hårresande historier.

/// ghost

Vilken otur!! :eek: :(
Själv är jag jätte nöjd med flärp.. men skulle säkert inte heller sätta på dem om jag hade erfarenheter som dina..

Jag brukar sko unghästarna första gången på senhösten som 1½åringar. Då har man, i princip, börjat köra så pass mycket att hovarna kanske slits samtidigt som första snön kommer och det blir halkigt.
mvh jesse

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: Liten
·
B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 456
Senast: Rina
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 542
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar