Första löpet? hjälp.

saddi

Trådstartare
Första gången i mitt liv jag har en tik och funderar lite på löpningen..
Hon är 7 månader nu så jag vet att det kan komma lite när som helst.

Men hur märker man att det är dags snart förutom att hon svullnar?
Kommer det sedan vara regelbundet på samma tider varje år?

Vad ska jag göra under dessa tre veckor hon löper? Ska hon ha "trosa" med binda i hela tiden? Jag är helt oerfaren vad som gäller med tikar & löpning:o
Har också hört att man inte ska ha löpande tikar okopplade?

Ge mig lite information tack, inte bara om det jag frågat utan lite i allmänhet, försökt googla men buke är alltid bäst :D

Sv: Första löpet? hjälp.

Lite att läsa:
http://hundavel.3w.se/
Står löp i vänstra hörnet

Jag använder ingenting till min tik utan torkar upp det från golvet. Tikskydden har alltid hamnat snett på henne och läckt utanför bindan och börjat lukta snusk. Provade även vanliga trosor för kvinnor med hål klippt för svansen, funkade bättre men fick samma effekt ändå. Lättare att tvätta eftersom man har ganska många gamla trosor att ge till hunden medan tikskydden kostar en slant och då har man inte många att alternera mellan om de skulle bli snuskiga.

Jag har funderat på att köpa blöjjor denna säsong för att se om det funkar (barnblöjjor där man klipper ett hål åt baken).

Håll tiken kopplad och under uppsikt om du inte vill ha valpar. De kan bli ganska galna i huvudet när de löper, beror helt på hunden. Min tik förstår inte riktigt vad som händer och tror att alla hanar vill plötsligt leka :grin: medan andra tikar blir tokiga monster som ska fram och visa upp sig för killar!

Jag är inte expert på tikar, jag ha mest haft hannar.
Men en sak vet jag.
Allt inom löp är så fruktansvärt individuellt.

*de "sväller", man brukar säga att en tik fäller päls just före löpen (ca 2 ggr/ år då ) , vissa blir jättenojiga , och så kissar dom oftare när man är ute å promenerar.

* det finns tikar som löper 2 ggr/år (mest vanligt) , sen finns det dom som löper 3-4 gånger/ år å så finns det tikar som löper 1 gång/år. ( jag har en tik som löper var 8:e månad. :D )

*vissa tikar är superduktiga på att hålla sig själv å hemmet rent å då behövs det ju aldrig nåt tikskydd, andra tikar är " orenliga" och fixar inte att hålla helt rent från blodfläckar. Så tikskyddet har man ju oftast bara på hemma för att skydda golv, mattor m.m från fula fläckar

*löpande tikar bör man som sagt hålla kopplade under den perioden. Med tanke på att även om hon är jättelydig så finns ju "parningsbehovet" där å hon KAN smita iväg, men även för att risken finns att det kommer en lös hanne å då finns risken att man inte hinner med innan tjuvparningen är ett faktum. Så har man tiken kopplad så kan man vara mer säker på både sin egen hund och på andra hundar.

Så hur det är med din tik är det ju nåt du måste vänta å se. För som sagt, ingen är den andra lik. :)

Detta är vad jag kan dela med mig av vad jag vet. =) Kanske nån annan på buke har mer tips? =)

Det är olika från tik till tik, som med så mycket annat ;)
Men de hundar jag lärt känna har förutom att de svullnat lite, även börjat kissa oftare. (Innan min unghund skulle löpa första gången så pissade hon hur ofta som helst! jag blev nästan tokig på henne :p)
I början löpte min unga dåre väldigt oregelbundet, men nu när hon fått bo med sin mor, som löper väldigt jämnt, så har det blivit jämnt även för henne. De flesta tikar verkar löpa ganska jämnt, så att man vet ungefär när det blir dags för löpen.

Om du vill ha "trosa" på hunden eller inte är helt upp till dig att avgöra. Vissa har det, vissa har det inte. Själv har jag det aldrig på mina hundar, för de är väldigt bra på att tvätta efter sig. Hade jag haft en tik som blödde mycket och "blodade ner hela hemmet" så hade jag definitivt haft på "trosor".

Du ska absolut ha tiken kopplad när hon löper ja! Annars finns det risk både för att hon springer bort (i jakt på hanhund..) eller att någon hanhund lyckas para henne. Har du henne i koppel så kan du se till att hålla borta eventuella hanhundar och riskerar inte att tiken springer bort. Att hålla koppel på sin tik är ett lätt sätt för att undvika oönskade valpkullar.

OM du har väldigt bra och säkra inhägnader där tiken kan springa lös så kan du ju låta henne vara lös där och leka med eventuella tik-kompisar. Men låt henne för allt i världen inte träffa någon hanhund, inte hemma hos någon, inte någon gång alls där man inte kan hålla dem från varandra hela tiden. En tjuvparning kan gå väldigt snabbt...

Min tik löpte första gången när hon var ett år och någon månad, har sedan dess regelbundet löpt var femte månad. Jag har aldrig använt något skydd på henne då jag tycker hon kan lära sig städa efter sig själv och det har funkat.
I tv-rummet där jag har en större matta får hon inte vara under löpet. Hon är alltid kopplad under promenader under dessa tre veckor men går lös på gården under uppsikt (staket).

Du har fått många bra råd, vill bara tillägga att det är bara i höglöp som det kan bli bäbisar. Många gånger har tiken slutat att blöda lagom till höglöpet och så hinner man tänka "Så var det över" och släpper tiken, sen blir det puppisar med grannes mellanpudelhane.

Sen luktar tiken ofta väldigt gott även efter avslutat löp så man kan få hjälpa henne med påstridiga hanar.

Jag har köpt ett tikskydd i hundaffären som jag har på min tik och klipper då bitar av bindor o sätter i :) Finns billiga bindor på willys som jag klipper i 3 bitar så byter jag några gånger per dag.

Tack för alla tips och råd!
Ska spara allt tills det är dags.

Men ni som inte har något skydd, alltså droppar det inte blod eller så från dem? De kan väl inte ligga och "tvätta" hela tiden?

Känner mig verkligen dum just nu :o

Kom på en fråga till. Vi har en okastrerad hanhund hemma men han är bara 5 månader och inte blivit könsmogen än.. Hur noga borde vi vara med dem nu första gången? Eftersom han inte blivit könsmogen? Borde vi ha dem åtskilda ändå?

Jag har inte skydd till min tik och hon städar efter sig själv. När hon har legat och reser sig så känner hon att det droppar då sätter hon sig först och tvättar sig sen slickar hon upp dropparna som kommit på golvet. Ibland kan jag hitta nån droppe när jag städar men det är sällan. Jag kikade på tikskyd i början men tänkte att hon skulle få lära sig först att ta reda på efter sig och det fungerar så bra så hon behöver inget.
Sätter man på tikskydd för ofta och för tidigt så kanske tiken inte lär sig vad som händer och städar då inte efter sig själv.

Tyvärr droppar det från min tik, äckligt som bara den men det är lika snuskigt att känna lukten när hon sätter sig snett med tikskyddet. Tikskyddet ökar dessutom infektionsrisken eftersom hon inte får tvätta sig själv. Då får jag själv istället duscha henne ofta.
Jag städar och torkar golvet ofta, om jag hittar blodfläckar på golvet så tar jag rengöringsmedel och tvättar bort det. Ungefär som att ha en valp som kissar på golvet hela tiden och man får torka upp. Lika fräscht det ;)

Jag har i princip aldrig kört med tikskydd. Så hemskt är inte bloddroppar på golvet, jag sprang inte och torkade hela tiden heller, utan moppade upp varannan dag ungefär.

Dock kan det vara väldigt individuellt hur mycket de löper, men än har jag aldrig träffat någon där jag känt att jag behövt sätta på tikskydd. Mina har dock inte städat efter sig heller.

MÖBLERNA däremot är väldigt bra att täcka med något om man inte vill ha blodfläckar.

Tack för alla tips och råd!
Ska spara allt tills det är dags.

Men ni som inte har något skydd, alltså droppar det inte blod eller så från dem? De kan väl inte ligga och "tvätta" hela tiden?

Känner mig verkligen dum just nu :o

Kom på en fråga till. Vi har en okastrerad hanhund hemma men han är bara 5 månader och inte blivit könsmogen än.. Hur noga borde vi vara med dem nu första gången? Eftersom han inte blivit könsmogen? Borde vi ha dem åtskilda ändå?

Vet inte om du läste mitt inlägg men jag klipper bitar av bindor och har i tikskydden. En binda räcker till 3 bitar ungefär.
Smidigt så man kan byta ett par gånger per dag så de ej får infektioner.

Tvättar sig själv gör hon på promenaderna :) Hon blöder såpass mycket att jag valt att ha skydd på henne inomhus.

Kan tillägga ett par saker... Vår tik brukar löpa i januari (och juli), första gången tänkte vi inte till utan lät henne ligga och sitta i snön som vanligt vilket resulterade i urinvägsinfektion. Så se till att hon inte blir nerkyld i rumpan.

Och sen brukar vi alltid tvätta och schamponera henne efter löp, dels för att de ändå blir lite äckliga på svansen osv även om de tvättar sig duktigt, men framförallt för att vissa hanar inte verkar känna skillnad på gammal och färsk "löp-doft". Så innan hon är tvättad får hon inte umgås med hanar alls.

En annan sak som kan vara bra att känna till att en del tikar kan "glömma bort" att de är rumsrena när de löper... Min kan helt ogenerat sätta sig och kissa mitt framför ögonen på mig :cool: Väldigt irriterande.

Så klart så är det ju långt från alla tikar som gör så men av vad jag hört så verkar det inte helt ovanligt. Kan tänka mig att det är vanligast under första löpet, min löper för tredje gången just nu och än så länge har hon bara glömt sig en gång :devil:

Vet inte om du läste mitt inlägg men jag klipper bitar av bindor och har i tikskydden. En binda räcker till 3 bitar ungefär.
Smidigt så man kan byta ett par gånger per dag så de ej får infektioner.

Tvättar sig själv gör hon på promenaderna :) Hon blöder såpass mycket att jag valt att ha skydd på henne inomhus.

Jo, jag läste det. Tack för tipset! Blir ju billigt som sagt :)
Men får se hur mycket hon blöder först eftersom det verkar vara väldigt olika och se hur hon sköter det + hur hanvalpen reagerar. Funderade mest på att ha på henne trosa för att hon har en tendens att smyga sig upp i soffan/sängen och där är det ju inte lika lätt att torka bort fläckar som på golvet. :p

Haha, blir nervös efter alla svar! Vad har jag gett mig in på, varför fortsatte jag inte bara med hanhundar :angel::D

En annan sak som kan vara bra att känna till att en del tikar kan "glömma bort" att de är rumsrena när de löper... Min kan helt ogenerat sätta sig och kissa mitt framför ögonen på mig :cool: Väldigt irriterande.

Så klart så är det ju långt från alla tikar som gör så men av vad jag hört så verkar det inte helt ovanligt. Kan tänka mig att det är vanligast under första löpet, min löper för tredje gången just nu och än så länge har hon bara glömt sig en gång :devil:

Så gjorde min gammeltant för ett år sedan. Då var hon 8½ år, har varit helt rumsren så länge jag känt henne och så helt plötsligt, när hon kom in i höglöpet, då minsann började hon pissa inne! Jag var tvungen att ta ut henne var 10e minut (:eek:) någon kväll för att hon inte skulle pissa inne. En gång när jag vägrade så pissade hon på ett par byxor som låg på golvet.. Jäkla skithund!
Kan iof tillägga att vi då var på en kennel och i rummet bredvid oss stod en hanhund och skrek för fullt och ville hälsa på henne, så han kan nog ha påverkat henne en del.

Unghunden är nu 2½ år, löpte första gången när hon var 8 månader och hon har aldrig kissat inne när hon löpt.

Min tjej har varit väldigt okomplicerad vid löp. Hon har aldrig kissat inne, är duktig att städa efter sig själv mm. De första dagarna kan det komma lite blod på golvet pga att hon hoppar eller springer. Om jag då visar henne fläcken städar hon direkt. Annars är det så lite så¨det spelar ingen roll. :D

Jag provade att ha blöja nattetid under de första löpen, men det gick inte. Hon ylade, kraffsade o hade sig så jag fick ta bort den. Tror hon fick panik när hon inte kunde tvätta sig. ;)
Det bästa är nog ändå om de kan klara o hålla sig rena själva så man slipper allt bök. Dessutom tror jag det är bätttre o lufta området än att stänga in det med tanke på svamp o andra infektioner. Men det är min teori. :angel:

Nu har jag aldrig haft tik men det är nog bäst att hålla de åtskilda. Svårt att veta precis när hanen blir könsmogen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 221
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 305
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
545
Senast: cassina
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 321
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka