Första lokala med unghäst (2003:a)?

H

Hannzo

Hur gör ni? :idea:

Hoppar ni bara en klass, dvs 90cm, eller hoppar ni både 90cm & 1m?

Här är våran första pay and jump inomhus på 90cm. Vi kommer in fel på första (som ni ser :angel:), annars tycker jag att han hoppade fint, lite vinglig men duktig!

(Hinderna var nog absolut maxade kändes inte som en 90cm klass.)
http://www.youtube.com/watch?v=JAMlsBIJqBE

Här är våran första pay and jump utomhus 90cm. Han reste sig, bocka, vi gick omkull så jag ramla av på framridningen osv. Så tycker han sköter sig JÄTTEBRA med tanke på omständigheterna.

Han hoppar av lite stort in i kombinationen och även åt vänster, därav att han springer på sidan, det är SÄLLAN han stoppar:

http://www.youtube.com/watch?v=Px2RDOPVZDw

Här är en bonusfilm från idag också! (Första gången han ens hoppar en stock.) :love:
http://www.youtube.com/watch?v=fq7zJT_Jftk

:banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Första lokala med unghäst (2003:a)?

Jag brukar alltid ta bara en 90 första gången jag är ute med en unghäst som aldrig tävlat.

Hur snabbt går du upp till 1 meters klasserna?

Hästen har "tävlat" klubbtävlingar o pay and jumper. Kommit 2:a i 80cm 2 ggr. "tävlat" 90cm 2 ggr (Filmerna.)

Det är jätte olika vilken häst jag rider, beror mycket på hästens kondition och utbildningsnivå.
Ibland rider jag bara en 90 innan jag hoppar 90-1meter, ibland blir det 1 meter i stället. Viktigt att man anpassar upplägget beroende på hästen, den ska tycka det är kul och lätt

Jag red 1m direkt på min (också en -03a som debuterade i mars i år). Första tävlingen var passande nog på hemmaklubben, och hon hade gått nga "pay and jump" innan. En 60cm, en 80cm, en 90cm och så 90,1m en gång.. Så det kändes ganska lugnt. Men jag red 3 dagar i rad då, 1m varje dag.

Hon har gått 2 klasser/dag nu, men jag kanske hade varit lite försiktig med det i debuten.. Det tar ju ofta mkt psykiskt på dem i början, tror man får avgöra från häst till häst hur mkt de orkar!

jag brukar alltid rida en klass första gången. Även omd om har bra kondis o är van pay and jump (som oftast är i närheten eller på hemmabanan) så är de stor skillnadpå att komma ut på en riktig tävling och de flesta blir mentalt väldigt trötta.

Så jag rider en klass första gången o se rhur hästen tar de hela.
Man vill att dom ska tycka de är roligt och att prova två klasser bara för att de är tillåtet är inte alltid så bra.

Så mitt tips är att rida en klass först, om du vill rida 90 eller 1 beror helt o hålletpå hur hästen är.

Tack alla för svaren!

Någon mer som vill dela med sig? :)

Liknande trådar

Avel Jeg har et KWPN-sto e. Silverstone-Koriander-Nimmerdor som jeg funderer på å bedekke i år. Hun er 9 år og ca 162 cm høy. Rør seg...
Svar
6
· Visningar
1 694
Senast: anestr
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Hoppning Feg dressyrryttare tittar in lite snabbt här hos er på hoppsidan :p Har en 6-åring som nu ska börja hoppas lite mer regelbundet av en...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: vildros
·
Western Vad på prova på tävling i dag :banana: Det var skit skoj och det tyckte min pålla oxå!! Lite för roligt. Red w.pleasur och...
Svar
13
· Visningar
1 271
Senast: ishmanda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka