Sv: Första kursen!
Du behöver inga som helst förkunskaper, utan du ska bara säga att "jag är ny på detta". Ni rider helt individuellt, en och en, så instruktören anpassar undervisningen helt till dej och vad du ser ut att behöva mest och kunna ta till dej. De instruktörer jag varit hos har varit helt suveräna på att läsa av var knuten sitter mest, röntgenblick, men också att finna ut hur du ska ta till dej vad de menar. Lite som Cesar Millan på tv med hundarna, han läser in hundägaren hur han tänker, och använder ett språk som den individen förstår. Det finns inget du ska prestera första gången alls!
Däremot är det bra för din egen skull att du är lite påläst innan så du snabbare tar till dej innehållet och så att du vet att du tycker att det är värt pengarna att testa en kurshelg.
Man brukar få presentera sej själv och sin häst innan man börjar rida så då har du chansen att säga att du är ny och vilka funderingar du har.
Alla som sysslar med AR utgår enbart från vad individen klarar för tillfället och ingenting annat. Det finns ingen mall eller norm att "detta ska du kunna efter en viss tid", eller andra yttre värderingar. Man vill se en trygg och nöjd häst i första hand. Hellre lite men rätt gäller verkligen här. Man gör hellre basövningar på basicnivå perfekt än försöker briljera med avancerade övningar som brister i perfektion. Att ekipaget har svårt för sej är inget hinder eller något man ser ner på, inte alls, utan alla samarbetar för att hjälpa ekipaget att lösa knuten vilken den än är. Och alla är införstådda med att det tar den tiden det tar.
Du kommer att upptäcka att du kan delta i diskussioner redan under första kursen.
De kurser jag varit på har präglats av en oerhört varm och generös stämning!!! Lycka till!!!