Första kursen!

Luxi

Trådstartare
Såja...nu är jag anmäld på min första kurs i akademisk ridkonst!

Vad får man göra första gången? vill ha lite tips för jag är ju nybörjare inom detta, läst lite förstås, men vill ändå ha tips så att man har lite "kött på benen" när man kommer dit!

Skall bli roligt att få inblick i ytterligar ett ridsätt :bump::bump:

Sv: Första kursen!

jepp det är alltid spännande med nya infallsvinklar ;)
det är lite olika men för det mesta brukar tränaren vilja se ekipaget ouppvärmt. just nu är jag väldigt trött så jag kommer inte på så mkt mer..

Ouppvärmd? tja det kommer jag kanske vara? Ja han kommerfå se en lite sprallig D ponny! :) och en nervös matte :D

Eller behöver man vara nervös kanske? :confused: Om man ändå har 23 års erfarenhet av allmän ridning?

Min instruktör har inga särskilda krav första gången, utan vill bara se ryttaren rida sin häst i lugn och ro. Ryttaren får visa vad denne sysslar med just för tillfället med sin häst och får tips utifrån det, att förbättra sin ridning för bättre kommunikation med hästen.

Det kan vara allt från att rida skritt, halt, skritt, halt, skritt, halt i en halvtimme, för att få en lydig häst till att rida skolor i galopp och galoppombyten.

Det är jättesvårt att säga vad du kommer att få göra.

Senast ändrad:

A och O för min instruktör är i alla fall att hästen lyder omgående och inte 25 meter efter att jag har gett hjälpen.

Så det händer än idag efter att ha tränat AR sen 2003 att jag kan få rida skritt, halt, skritt halt första kvarten och sen kanske lagom fyrkant med kvartsframdelsvändningar resten av havtimmen, för att på eftermiddagen få gå vidare om hästen varit lydigare på slutet.

Skönt att det kommer förmodligen gå lugnt tillväga iallafall. :)