Första kursen!

Luxi

Trådstartare
Såja...nu är jag anmäld på min första kurs i akademisk ridkonst!

Vad får man göra första gången? vill ha lite tips för jag är ju nybörjare inom detta, läst lite förstås, men vill ändå ha tips så att man har lite "kött på benen" när man kommer dit!

Skall bli roligt att få inblick i ytterligar ett ridsätt :bump::bump:

Sv: Första kursen!

jepp det är alltid spännande med nya infallsvinklar ;)
det är lite olika men för det mesta brukar tränaren vilja se ekipaget ouppvärmt. just nu är jag väldigt trött så jag kommer inte på så mkt mer..

Ouppvärmd? tja det kommer jag kanske vara? Ja han kommerfå se en lite sprallig D ponny! :) och en nervös matte :D

Eller behöver man vara nervös kanske? :confused: Om man ändå har 23 års erfarenhet av allmän ridning?

Min instruktör har inga särskilda krav första gången, utan vill bara se ryttaren rida sin häst i lugn och ro. Ryttaren får visa vad denne sysslar med just för tillfället med sin häst och får tips utifrån det, att förbättra sin ridning för bättre kommunikation med hästen.

Det kan vara allt från att rida skritt, halt, skritt, halt, skritt, halt i en halvtimme, för att få en lydig häst till att rida skolor i galopp och galoppombyten.

Det är jättesvårt att säga vad du kommer att få göra.

Senast ändrad:

A och O för min instruktör är i alla fall att hästen lyder omgående och inte 25 meter efter att jag har gett hjälpen.

Så det händer än idag efter att ha tränat AR sen 2003 att jag kan få rida skritt, halt, skritt halt första kvarten och sen kanske lagom fyrkant med kvartsframdelsvändningar resten av havtimmen, för att på eftermiddagen få gå vidare om hästen varit lydigare på slutet.

Skönt att det kommer förmodligen gå lugnt tillväga iallafall. :)

Du behöver inga som helst förkunskaper, utan du ska bara säga att "jag är ny på detta". Ni rider helt individuellt, en och en, så instruktören anpassar undervisningen helt till dej och vad du ser ut att behöva mest och kunna ta till dej. De instruktörer jag varit hos har varit helt suveräna på att läsa av var knuten sitter mest, röntgenblick, men också att finna ut hur du ska ta till dej vad de menar. Lite som Cesar Millan på tv med hundarna, han läser in hundägaren hur han tänker, och använder ett språk som den individen förstår. Det finns inget du ska prestera första gången alls!

Däremot är det bra för din egen skull att du är lite påläst innan så du snabbare tar till dej innehållet och så att du vet att du tycker att det är värt pengarna att testa en kurshelg.

Man brukar få presentera sej själv och sin häst innan man börjar rida så då har du chansen att säga att du är ny och vilka funderingar du har.

Alla som sysslar med AR utgår enbart från vad individen klarar för tillfället och ingenting annat. Det finns ingen mall eller norm att "detta ska du kunna efter en viss tid", eller andra yttre värderingar. Man vill se en trygg och nöjd häst i första hand. Hellre lite men rätt gäller verkligen här. Man gör hellre basövningar på basicnivå perfekt än försöker briljera med avancerade övningar som brister i perfektion. Att ekipaget har svårt för sej är inget hinder eller något man ser ner på, inte alls, utan alla samarbetar för att hjälpa ekipaget att lösa knuten vilken den än är. Och alla är införstådda med att det tar den tiden det tar.

Du kommer att upptäcka att du kan delta i diskussioner redan under första kursen.

De kurser jag varit på har präglats av en oerhört varm och generös stämning!!! Lycka till!!! :laugh:

Kom på en sak till. Ibland när någon är ny kan instruktören göra den bedömningen att ekipaget behöver klara av en basal sak först innan man kan gå vidare. Det händer att en nybörjare bara får ett väldigt kort ridpass med en enkel basövning i läxa tills nästa gång. För det mesta får man rida 15-30 min, men ibland kan det alltså bli kortare! Jag bara skriver detta så du inte blir besviken, ifall du drabbas!

jag tänkte mer på att i de flesta dressyrkurser har man ju värmt upp hästen innan lektionen börjar. men det var bara ett onödigt inlägg från min sida...
å du behöver inte vara nervös!

Den som jag har tränat för vill att man börjar med att jobba hästen vid handen. Så min första lektion bestod i att få hästen att lära sig söka framåt neråt, och böja sig på volt, flytta utåt på volt och lite böjd raktfram längs långsidan. Så det blev min första hemläxa. Sen så visade hon hur man gjorde öppna och sluta så jag skulle kunna prova på det ifall det gick lätt med den övriga hemläxan.

Du kommer få en massa nya infallsvinklar genom teorin och se andra ekipage på olika nivåer under ridpassen.
Passa på att se så mkt du kan, och lär av det instruktören säger till de andra. Försök att se det instruktören ser, fast det kan vara väldigt diffust och svårt för ett otränat öga.

Och våga fråga, när tillfälle ges! Tänk på att det är bättre att verka okunnig en gång och fråga än att vara okunnig för all framtid för att man inte vågar fråga.

Nu är ju tränarna lite olika, men ofta för en ny tränare (alltså oavsett om det är första gången inom AR öht eller att man inte ridit med den hästen för den tränaren tidigare) får man testa det som är mest basics - lite jobb från marken och öva få lite böjning och lära sig hjälperna instruktören vill använda sig av - fast överfört till markträningen - och sen likaså i ridningen, kanske början till öppna också genom att flytta utåt på volt.

Mycket går ju ut på att lära sig tänket och hjälperna och få det allra mest grundläggande på plats; avslappning, böjning, hjälper.
Ändå kan det kännas som ganska mycket att få in i skallen under första passet! :)

Tror säkert det kommer gå kanonbra, bara du kommer dit med öppet sinne och har en pedagogisk instruktör!
Ett tips är att först titta på någon eller några andra om det finns ekipage som rider före, så kanske du hinner greppa lite om vad instruktören är ute efter! :)

Ja, absolut! :)
Vet man inte varför man ska göra si eller så blir det svårare att veta vad man pysslar med! :angel:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 197
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 908
Senast: Mabuse
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 863
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.