Första klippningen...

Gronk

Trådstartare
Vintern börjar ju närma sig även om ingen snö har visat sig än :eek: och då kommer så klart den härliga vinterpälsen... Min arab har nog fått fel gener någonstans för han brukar se ut som teddybjörn med extra fluff :love: gulligt meen inte så praktiskt!
Så i år när vi har kommit i gång med dressyrträning har jag bestämt mej att klippa honom, åtminstone delvis....
Frågan är hur? Han blir ganska lätt nervös, rädd och allmänt stissig när saker som låter mycket kommer för nära, jag har ingen aning om han har blivit klippt innan så ska jag bara köra på eller ska jag passa på när han ska till tandläkarn och har lugnande i kroppen? Vill ju inte traumatisera honom men behöver verkligen klippas i år.
Ett ex. tandläkarn kom hem förra året och han hade en ny elektrisk rasp, som inte riktigt gick ihop med min pålle trots 2 lugnande sprutor...
Vad ska jag göra?
 
Sv: Första klippningen...

Jag hade satsat på att låna/köpa en maskin som går så tyst som möjligt. Och sedan sätta igång att vänja hästen vid ljudet. Starta maskinen en bit bort och se vad som händer, sedan närmare och närmare när hästen inte är rädd.
Brukar lägga maskinen mot hästen när maskinen är avstängd och se hur hästen reagerar, sedan även lägga maskinen emot hästen när maskinen är igång (när hästen accepterar ljudet i närheten) och låta hästen känna på vibrationerna som blir -alltså inte lägga skären mot hästen utan vända apparaten så att sidan ligger mot hästen.
Funkar detta -Klipp
 
Sv: Första klippningen...

Det är ju mer regel än undantag att araber får riktig grizzlypäls :D

Om du misstänker att hästen kommer reagera på klippmaskinen så hade jag gått den lugna vägen, dvs du får lägga några gånger på att bara öva med maskinen låtandes runt hästen. borsta på den under tiden och ha klippmaskinen nära, gör rörelser med maskinen samtidigt som du borstar. Ha en medhjälpare som står framme vid hästen och klappar och berömer. Utifrån övnings gångerna kommer du få rätt bra koll på hur det kommer gå att klippa hästen, och blir det vilda utspel utan förbättring hade jag övervägt lugnande hellre än att hästen får en dålig första upplevelse. Första gången du klipper så satsa dessutom på en mycket basic klippning, där du klipper ganska lite. en helklippning tar TID, så det är överkurs på en grön häst tycker jag första gången. Dessutom lär du inte vilja helklippa innan du får koll på hur din häst reglerar sin värme som halvklippt och hur han fungerar som sån. (många hästar blir betydligt piggare som klippta tex, och en del fryser som hundar om de helklipps, även om de täckas).
 
Sv: Första klippningen...

Gör så här:

Låt hästen bli van vid ljudet, kanske det är någon annan häst som ska bli klippt? Sätt då din häst i boxen bredvid där den andra hästen klipps så hon blir van vid ljudet.
Nästa steg är att komma närmre med klippmaskinen utan att klippa, bara håll den nära hästen så hon blir lugnare nära den.
Sätt sedan handen emot hennes bog och håll klippmaskinen ovanpå din hand så hon blir van vid vibrationerna, för sedan handen runt henne så hon får känna på vibrationen på olika ställen på kroppen, är hon då lugn: Klipp!

Jag skulle klippa en filtklippning så här års, det är vad vi klipper där jag jobbar. Det håller hästarna torra med varma över ryggen.

Lycka Till ;)
 

Liknande trådar

Hästvård I samråd med veterinär kommer min ögonsten att få vandra vidare efter sommaren. Hon är 22 år, har sedan 4 år tillbaka pålagringar i...
Svar
19
· Visningar
2 749
J
Träning Eftersom min förra tråd blev raderad får jag väl göra en ny, denna gång testar jag i 'hästhantering'. Vilka slags täcken behöver man...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Messy
·
Övr. Hund Jag fick lov att klippa tillslut. Vilket jag velat göra i ungefär ett år. Ägaren är sjuk och har legat på sjukhus mycket, Jag hade valt...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp