Vi har på mina jobb generellt bara ringt de 2 senaste anställningarna för referenser för man vet att längre bak är risken stor att man bytt ut folk, de kommer inte ihåg osv. För oss har inte heller mängden anställningar/praktikplatser varit det avgörande utan det personliga brevet har vägt tyngst. Förutsatt att man mött eventuella minimikrav. Och jag tror att jag har skrivit om det innan men de viktigaste punkterna är.
-Rättstavat! Personliga brev med felstavningar, konstiga förkortningar och "prat-språk" eller "slangiga" uttryck går alltid bort. Be alltid någon annan läsa igenom det och komma med feedback. Använd inte ordspråk eller uttryck som du inte behärskar eller förstår bara för att det låter bra..
-Använd ditt eget språk. Absolut ska språket vara generellt städat och vuxet men vi vill se vem du är och att få ett brev som låter på ett sätt och sedan kommer det en person som pratar helt annorlunda ger ett konstigt intryck.
-Inte för långt! Tänk på att de som läser ansökningar ofta får massor massor med brev att läsa. Koncist och kvalitet före kvantitet. Undvik att upprepa saker i onödan. MAX 1 A4 sida om ens det, jag föredrar 3/4 A4 sida.
-Koppla det du skriver till företaget, annonsen, kriterierna och hur dina styrkor är en tillgång för arbetsgivaren. Skriv alltid separata personliga brev för varje jobb, tro mig vi märker när folk skickar samma brev till alla jobb de söker
Sök allt! Var beredd på många avslag och ta det inte personligt! Man måste söka många många tjänster innan man ens får komma på intervju oftast och även när man får komma dit så blir man många gånger bortvald, igen det är inte personligt! Se alla CV:n och personliga brev och intervjuer som träning för varje gång du skickar in en ansökan eller går på intervju så blir du bättre och bättre!