första hästen

S

spanglish

jag har nu haft min allra första häst i ungefär ett halvår, och under tiden han har varit hos mig har han börjat spring snabbare och snabbare untan att jag säger till. Eftersom jag måste hålla in honom har han nu också tappat förtroendet för bettet. han går att stanna men det tar kraft och tid. Hur ska jag göra för att han ska sluta hålla på så här???

Sv: första hästen

Det låter som att du skulle ta hjälp en en hästkunnig person i närheten, eller en tränare. Har du någon hjälp att tillgå?

Du behöver träna skolridning/lydnad. Ta hjälp av en instruktör och träna så blir det bättre. Att det gick bättre i början beror på att du "red på" förra ryttarens ridning. Det går ett tag, men sen får man bekänna färg!

ja, jag har min häst hos min ridlärare och då får jag tre ridlektioner i v. jag dressyrtränar även en gång i v. jag har frågat mina föräldrar om jag skulle kunna skick honom till en tränare, men får inte.

Ett rent ridtekniskt råd är: Träna i skritt först. Ta en förhållning och ge efter, gör om tills hästen stannar. Obs fullständig eftergift. Upprepa detta tills hästen lyssnar. Sedan kan du övergå till att trava och göra avsaktningar. Så fort du märker att hästen inte lyssnar får du återgå till att göra halt med fullständig eftergift. Eftergiften ska helst komma samtidigt som hästen stannar. När detta fungerar kan du fortsätta men kolla hela tiden att hästen lyssnar på förhållningar genom att göra tempominskningar. Lycka till!

ja, jag har min häst hos min ridlärare och då får jag tre ridlektioner i v. jag dressyrtränar även en gång i v. jag har frågat mina föräldrar om jag skulle kunna skick honom till en tränare, men får inte.

Prata med din ridlärare. Om du får tre lektioner i veckan + 1 dressyrlektion bör du ju kunna få hjälp där annars vet jag inte riktigt vad det är bra för. Kasta pengarna i sjön är ju ingen idé!:)

När springer han fortare och fortare? När du rider ut eller när du rider på banan?

Är det i alla gångarter eller är det bara i galopp på hemvägen?

Det är roligt med hästar ibland :crazy:

både i traven och gallopen... JAg har min häst i ett stort stall så vi rider oftast på ridbanan som finns, och han beter sig likadant hela tiden, var vi än är.

Han kanske har fått ont någonstans som exempel i ryggen? Hur är han med andra ryttare? Hoppas att det löser sig.

Att du får dra hästen i munnen kan ju oxå ge motsatt effekt, du drar och han tycker det är obehagligt och försöker komma där ifrån, och då ökar han. När han ökar så prova i stället att först svänga till vänster sen direkt till höger, sick sack mönster. Och när han tycker det är jobbigt och saktar av så -eftergift-

När man drar i tyglarna är det lätt att man samtidigt lutar sig lite bakåt, för min häst är det en framåtdrivande position och han ökar då takten.

Det är lättare för en häst att springa än att arbeta koncentrerat, så han kanske försöker smita undan? Tycker att du ska prata med din instruktör ordentligt, hon ser ju er två tillsammans tre dagar i veckan som jag förstod det. Lycka till!

Sitt rakt, varken framåt eller bakåtlutad; båda positionerna är drivande. Neutral kontakt med munnen på honom ska vara mjuk, så som du vill att den ska vara. Ökar han får du sitta till och göra en förhållning, håll kvar tills han accepterar den och släpp då efter direkt och återgå till det neutrala läget. Eftergiften är det allra viktigaste, då vet han att han gjort rätt. Försök rida volter, serpentiner, gör tempoväxlingar osv, hitta på saker men ha hela tiden takten i bakhuvudet, den ska vara densamma hela tiden och börjar han öka gör du en förhållning som är så lång som det behövs och ger sen efter när han gör det. Min häst var likadan men det här funkar. Lycka till ;)

Lite mer föresten: var inte rädd för att driva, även om det är en pigg häst måste man använda benen lite. Det kan vara svårt i början att få till samling istället för spring men börja med att driva i skändelvikningar, öppna på volten och så vidare.

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver ta lite lektioner med din häst! Även jätteduktiga ryttare som ridit hela sitt liv har ju tränare, och det av en orsak. Ta hjälp av en dressyrtränare, alternativt en nh kunnig tränare så kommer ni in på rätt spår igen.

Det kan också var värt att känna igenom ryggmusklerna och kolla så han inte börjar få lite känningar där. Många hästar springer på allt fortare när de börjar kännas obehagligt och gör ont.

hej
Vad säger din ridlärare då du ber om hjälp med detta? Jag tycker det låter mkt med 3 lektioner och en dressyr pass på en såpass ny häst. Hinner ni ha kul ihop? Får den springa av sig i skogen?
Om du inte själv kan rida ut så skaffa en medryttare som rider ut. Tänk på att musklerna måste få återhämta sig efter ett träningspass, hästen kanske har ont? Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 317
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 759
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar