Första gången barbacka

E

Ewe89

Hej, jag har en häst som är riden i knappt ett halvår. Hon är aldrig riden barbacka och hon är ca 155 hög. Det finns ingen tillgång till paddockar eller hagar att rida i. Hur gör jag första gången jag ska sitta upp barkacka? Jag har tidigare bara ridit barbacka på ponnyer. Så jag lär nog vara ganska spänd själv... Några tips?

Har aldrig märkt av eller hört talas om att en häst skulle reagera annorlunda första gången man sitter barbacka. Jag tror det går bäst om du inte gör så stor grej av det, och 155 cm är ju inte så hög fallhöjd ;)

ber en vuxen elelr en kompis att hålla i hästen elller slänga upp dig.

det är ju klart att hon reagerar! hästarna e ju inte dumma, dom förstår ju inte varför man sitter på dom utan dendär sadeln... jo 155 e hög fallhöjd när det är asfalt eller grus under!! och nej jag kan inte hålla till på äng eller paddock eftersom att det inte finns några...!!

Har du gett dig fan på att hon ska smälla i luften så blir ju risken genast större.

Och som sagt, jag har aldrig märkt av att de skulle reagera annorlunda första gången utan sadel - aldrig hört talas om det heller. Givetvis märker dom att det är något som fattas, men de flesta hästar verkar tycka att det är skönt att slippa sadeln ibland.

Vill du så kan du ju bryta ner det i flera steg. Stå först på en pall och luta dig mot henne, häng sen, sitt sen upp.

Jag tror verkligen inte tt din häst kommer att dänga dig i backen.

Förresten - vadå finns ingen äng? Har inte hästen en hage?

Nu får du höra talas :) Har faktiskt haft häst, tror t.o.m. två utav dem som reagerade första gången det var barbacka. Var då ridna med sadel.

De förstod ingenting och stod helt stilla och förstod inte att de skulle gå framåt. Viktfördelningen blev ju helt annorlunda och bra mkt. tydligare och balansen utan sadel var ju inte den bästa. Så de stod där de stod innan jag fick dem att förstå att det var OK.

Har alltid hoppat upp första gången i skogen under promenader både på unghästar och insuttna, blir mest kravlöst och naturligt så tycker jag.

MVH/

Där ser man! Men reaktionen blev ju inte rodeo och en tur till akuten som följd, vilket jag fått uppfattningen att trådskrivaren är rädd för.

Nej då.. De reagerade med att frysa fast i stället. Hörde fler som hade gjort det efter att jag luskade lite på vad jag då tyckte var besynerligt beteénde som idag är helt förståligt :D

MVH/

jag har ingen större lust att rida i hagen, eftersom att det går andra hästar där och det blir ju lätt kapplöpning då :P och nej jag kan inte ta in de hästarna eftersom att de hästarna går på lösdrift och inte har någon stallplats. klart att man känner sig lite orolig när man tidigare bara ridit på ponny(barbacka alltså), och jag vet att min häst brukar reagera med bock och stegrig för allting nytt. köpte denna häst för 2½ vecka sedan och hon är min första häst. hon är inte alls färdigriden utan bara riden i ungefär ett halvår. jag har precis börjat vant mig vid hennes takt och balans eftersom att jag tidigare, då på ridskolan, som sagt bara ridit ponny. jag har inte gett min fan på att hästen ska flyga i luften, jag bad bara om råd. är det inte det buke är till för eller har du någon annan åsikt?? :eek:

Det är klart att de KAN reagera annorlunda utan sadel, min kompis häst reagerade tex med att börja kuta. Men olika hästar reagerar olika. Därmed inte sagt att alla reagerar.

MVH Amanda

Jag red barbacka på min för en vecka sedan och hon har också bara blivit riden i ett halvår. jag var med lite nervös och trodde att hon skulle ta tillfeälle i akt och dra iväg. Men hon var jätte snäll och kollade bara lite på mig för att kolla vad jag sysslade med men sen var det inget mer. Ett hett tips är att försöka vara 2 st, en som har gjort det innan. Då slappnar man av själv också vilket är väldigt viktigt. När du väll ska rida sen så bara skritta på långa tyglar så ska det nog gå bra. Gör ingen stor grej utav det hela då gör ju gärna hästen det också.
Lycka till!

Om du känner dig så tveksam och ovan för hennes små hyss så varför inte bara vänta tills du känner dig säker på henne med sadel innan du tar bort den? Om du ändå vill så ha en kompis med som kan hålla och kanske gå brevid tills du märkt hur hästen reagerar.
Lycka till! :)

jag har ingen större lust att rida i hagen, eftersom att det går andra hästar där och det blir ju lätt kapplöpning då :P och nej jag kan inte ta in de hästarna eftersom att de hästarna går på lösdrift och inte har någon stallplats. klart att man känner sig lite orolig när man tidigare bara ridit på ponny(barbacka alltså), och jag vet att min häst brukar reagera med bock och stegrig för allting nytt. köpte denna häst för 2½ vecka sedan och hon är min första häst. hon är inte alls färdigriden utan bara riden i ungefär ett halvår. jag har precis börjat vant mig vid hennes takt och balans eftersom att jag tidigare, då på ridskolan, som sagt bara ridit ponny. jag har inte gett min fan på att hästen ska flyga i luften, jag bad bara om råd. är det inte det buke är till för eller har du någon annan åsikt??
kanske en ide att vänta med att rida barbacka då tills du har lärt känna hästen mera

Värmer ju jättegott att rida barbacka på vintern - och då kan du ju leta upp en lämplig snödriva att stå i så du landar mjukt :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka