Förstå förhållningar/tygeltag med mera?

Brolinskan

Trådstartare
Jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska gå vidare med mitt 7:åriga friesersto.
Hon blev inriden när hon var 4,5 i Holland och var bara grundriden några månader när hon kom till mig i Sverige sommaren 2007. Då red vi mest ut i skogen och ställde inte så stora krav utan lärde känna varandra för att bygga styrka och kondition.
Sen fick hon föl och när det var dags för fölet att avvänjas skickad ejag iväg henne tille n dressyrtränare för att sätta sigång och även få lite mer grundutbidlning. Dock fick hon mask och blev väldigt tunn och tränaren kunde inte riktigt jobba henne fullt ut och när hon kom hem i maj fick jag fokusera på att få upp henne i vikt, kondition och muskler först och främst.
Så här såg hon ut då:
img_1326_45486131.jpg

Så här ser hon ut nu:
5889_247556940416_602455416_8542997_8267163_n.jpg

5889_247557130416_602455416_8543008_6235857_n.jpg

Nu tycker jag att den biten känns bra. Hon har börjat muskla sig trevligt och fått mycket bättre kondition. När hon kom var hon oerhört rädd för allting, vilket hon inte varit tidigare. Då jag rider mest ute, så fick vi träna på att gå förbi stenar, träd, konstiga saker och troll i skogen och henens frammåtanda var som bortblåst.

Det har blivit bättre men inte helt bra och jag har mest ridit med sällskap för att hon ska känan sig lite tryggare och det ska vara lite roligare för henne.

Nu till biten jag skulel vilja ha lite tips och råd om.
Jag tycker att hon när hon kom från tränaren var oerhört stum i munnen och svarade dåligt på tygelhjälper.

När jag rider inne på banan så är hon fokuserad och uppmärksam, men mer på sätet än på tygeln. Rider man ut med andra hästar så kan hon vara minst sagt omöjlig att få stopp på. Hon är mer uppmärksam på vad de andra hästarna gör.

Jag tror inte ritkigt hon heller trivs på bettet hon går på, det är ett vanligt tredelat, men hon flyttar runt det i munnen en hel del och jag ska testa med ett annat, dock fortfarande tredelat.
Det är okej när jag rider, fr jag är ganska stor och har en del tyngd att sätta emot och då lyssnar hon på sätet. Men när någon annan, som är lättare ska försöka få stopp och Gwenda är mer intresserad av att hinna ikapp kompisarna etc, så går det inte.

Ibland känns det som om hon inte riktigt förstår tygelhjälpen och det är väl där någonstans jag skulle behöva lite tips och råd för hur jag ska lära in dem och göra henne mer uppmärksam och känslig i munnen.

Hon förstår inte heller sidförflyttningar och det ligger också på "att lär ain"-listan. Det är inte helt lätt att rida en häst som inte riktigt går att få stopp på och som man inte riktigt kan förflytta..

Några tips på hur man ökar frammåtbjudningen på samma gång, så är jag tacksam.

:)

Ella

Sv: Förstå förhållningar/tygeltag med mera?

Du och hästen måste hitta en kommunikation som fungerar. Har du ingen tränare som du kan ta till hjälp? Det blir till att börja om från början och arbeta med det mest grundläggande. Ni måste ju kommunicera. Om hästen inte gillar sitt bett så prova andra modeller. När du hittar ett bett som hon trivs med är det lättare att utveckla komminikationen också. Men tränare är nog det bästa i ditt läge tror jag. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 969
Senast: super
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V