Första fölet?

D

DLX

Hur gammalt var erat sto när hon fick sitt första föl? Finns det något som talar emot att ett sto inte kan få sitt första föl vid fjorton-femton års ålder? Vad är riskerna i sådana fall? Finns det någon hingst som är lämplig som "förstahingst" (som kanske ger små och "lättfölade" avkommor :crazy: )?

Sv: Första fölet?

Några jag känner betäckte sitt sto för första gången vid 17års ålder. Stoet var väldigt "fräscht". Sen brukar ju oftast första föl bli små, i alla fall på dom ston jag har kännt.

Okej. Stoägarna själva tycker att deras sto är "för gammalt" för att få ett första föl nu. Hon är väll egentligen rätt liten, men om man kobinerar hennes mankhöjd (156 cm) med en liten hingst skall väll detta gå bra. Hon är ju fräsch och går både fälttävlan och hoppning, så jag ser inga problem i det. :confused:

Mitt sto var 16 år när hon fick sitt första föl och 18 när hon i år fick sitt andra. Hon blev dräktig med transportsperma på första brunsten utan behandling båda gångerna och var på samma seminstation.

Första fölet e Feliciano föddes litet och stoet var inte heller så stor, men idag när han är 2,5 år är han normalstor för sin ålder. Andra fölet e Lambourghini var större och är idag som halvårsgammal lika stor som normala halvblodsföl.

Det verkar alltså som att 14-15 är en relativt obetydlig ålder. Skulle så gärna vilja ha ett föl efter detta sto för hon har sådant underbart psyke. Hon är dock inte "godkänd" då hon är e. El Sayed u. Rapsodies Symphonie - vilka inte är kval hästar mig veterligen. Då jag inte vet någonting om resten av stammen är det lite konstigt att titta på en hingst och gå efter både kvalitet och stam. Jag vill inte ha en häst med samma individ långt fram i ledet direkt. Jag TROR att Refaat är farfar. :confused:

Finns det någon liten hingst med lämplig stamtavla och god kvalitet som kan tänkas passa? Gärna ett bra psyke och temperament! :)

Vad är det för stam på mödernet? Jag hittar inte modern i blupbasen.
Jag hittar en avkomma till Refaat som heter El Sayed, men han har inga reggade avkommor.

Jag har ingen aning. Hon var inte "godkänd" när hon fick Sonatin, och jag vet inte om hon är det nu heller. Jag har inte heller hittat något på BLUP. Ägarna säger att hon är halvblod, men kan även vara annat i henne eftersom hon inte stamtavlan är erkänd. :confused:

Vad menar du med erkänd och godkänd?

Antingen är stammen känd eller så är den det inte.

Som jag tidigare sagt så vet jag ingenting om stammen. Enligt stoägaren har de papper på stoet, men har inga kända föräldrar. Kanske var lite dimmigt skrivet. :crazy:

Jag tror inte att stoet var premierat när hon fick Sonatin, utan först ett par år senare eller något. Jag har själv fått det så vagt förklarat för mig så jag inte kan förklara det bättre. Har inte ens någon aning om stoet självt är registrerat liksom modern. :(

Finns det på något sätt att jag som skötare kan få reda på mer om stamtavlan. Går det att maila till ASVH och fråga eller är det bara ägaren själv som kan ta reda på sådan information?

Bilder finns förresten på http://www.pixbox.se/alb_show_id950752_page0.html för den som är nyfiken. :)

Ett sto behöver inte vara premierat för att ha godkänd stam. Raskod 04 och ett löpnummer mellan 0 och 5 visar att stammen är godkänd och stoet hart gröna papper. Däremot kan ett sto med annan färg på papprena än gröna inte bli premierat.

http://www.blup.se/ kan man söka efter hästar registrerade hos ASVH men där finns inte din sköthäst med.

Min f.d tävlingshäst som blir 17 kommer att betäckas för första gången nästa vår. Hon är på gammel sidan och självklart är jag nervös för att det inte ska gå hela vägen, men hon är frisk och pigg och ser ut som en 8 åring. Normala och rejäla brunster.
det kommer nog att gå bra med pållan.

Jag har båda gångerna låtit inseminera mitt sto på tredje brunsten för att vara säker på att den kommit igång ordentligt.

Hennes mamma finns inte heller med på BLUP. Vet inte om det är den El Sayed som finns på BLUP som är hennes far dock. Möjligen om han kastrerades efter -93/94.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 016
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 242
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 663
Senast: lilsan
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka