Första dressyrtävlingen...

S

Soffan

Ska vara med i min första dressyrtävling på söndag, är jättenervös och tänker knappt på något annat. Har ni några riktigt bra tips? Jag är 13 år, rider två gånger i veckan på ridskola och har därför ingen riktig möjlighet att träna på programmet innan tävlingen, ge mig tips, jag är jättenervös!:cry:

Kram!

//Sofi

Sv: Första dressyrtävlingen...

Vad roligt! Försök att se det som en rolig grej bara (lätt att säga och inte lika lätt att leva upp till ;)).

Dressyrprogrammet kan du öva på egen hand genom att märka ut en liten bana på vardagsrumsgolvet, gräsmattan el. dyl. Då kan man springa, och springa tills man kan det. :rofl: Det är som regel bara de första gångerna som man ska lära in ett program som det är lite trögt. Men när man väl har lärt sig ett så brukar det vara väldigt mkt lättare att lära sig fler.

Men det viktigaste är att se till att du kan programmet så bra att du överhuvudtaget inte behöver tänka på det när du rider utan att du kan koncentrera dig på att rida så absolut noggranna vägar som du kan. Se till också att göra alla moment exakt vid de bokstäver som de ska vara.

Se också till att förbereda så mkt som möjligt dagen innan så att du på tävlingsdagen inte behöver stressa.

Plannera din tid noggrannt och ha hellre lite för gott om tid än för lite.

Lycka till och se till att ha roligt! :banana:

Spring programmet själv. Det har jag gjort många gånger :) Det ser ganska kul ut när man galopperar osv.... Jag skall själv tävla min nya häst för första gången i slutet av månaden, jag försöker intala mig att det bara är en fin träning. Och det ÄR det ju, bara lite festligare.
Det kommer säkert att gå jättebra för dig. Stort lycka till!

Tack så jättemycket för tipset, jag ska springa programmet gång på gång på gång, tack tack tack!!:banana:

Ett bra tips som du fick, se till att du har gott om tid, finns inget värre att känna sig stressad, speciellt inte när man är ovan!

När du har sprungit så att du kan programmet kan du sitta i en fåtölj eller ligga i sängen (utan att somna) och tänka dig hur det ser ut när du rider. Är det i ditt vanliga ridhus vet du ju hur det ser ut och du kan se som en film i huvudet där du gör allt på rätt ställen. Detta brukar jag göra när jag har svårt att somna och jag kommer aldrig till galoppdelen, så var på din vakt :p.

Smart ;) Det måste jag testa, redan ikväll :D

Kul att du får möjligheten att få prova! Eftersom jag antar att det är LC eller LB du ska rida kommer här några "enkla" tips:

När du vänder upp på medellinjen, vänd upp i tid dvs före A med blicken mot C. Många förstagångare gör misstaget att vända för sent och därför hamnar bredvid medellinjen.
När du vänder snett igenom, "sikta" på att komma ut något före bokstaven på andra sidan. (Framförallt lektionshästar drar sig inåt och genar i hörnen, vilket gör att hästen "landar" mitt i hörnet istället för vid bokstaven..) Din chans att rida en bra hörnpassering ökar betydligt!
Runda volter är kanske svårast, använd blicken och titta tillbaka på den bokstav du kom från när du har ridit halva volten.
Börja gärna ökningar något före bokstaven (där ökningen SKA börja), och våga öka även om det inte känns jättesäkert!
Se glad ut och ha roligt!
Om du är nervös, försök att tänk på att det är så himla kul att rida, och att det är därför man håller på, inte för vad kompisar, föräldrar (eller domare) ska tycka!
Kan du inte skriva och berätta hur det gått, det vore roligt! Jag brukar säga åt mina förstagångare att allt över 45% ska man vara mer än nöjd med..
LYCKA TILL!!

Tack så jättejättemycket för tipsen, jag ska garanterat göra som du säger :)
Det är imorgon det blir tävling och jag måste säga att jag känner mig betydligt mycket säkrare nu :)
Jag skriver naturligtvis och berättar hur det gick :banana:

Det blev en fjärdeplats, jag är både glad och besviken på samma gång..
Jag blev så nervös i början att jag började rida snett igenom från K istället för F, jag fick till det så att det blev rätt i slutändan, men jag fick förstås en hel del minus på det. Därför är jag rätt arg på mig själv eftersom det endast skilde 2 poäng mellan mig och trean, allt på grund av det felet, så det blev ingen rosett för mig..:(

Men herregud :D
Första tävlingen! Du ska vara glad att det blev så bra :)
Hur kändes ritten i övrigt? Vad fick du för procent? :)

Jag fick bara 61.3 procent.. :( Men aja, jag försöker att tänka att det ända var bra, men det är inte alltid så lätt. Mitt självförtroende är inte det bästa..

Över 61% är jättebra! Du har all anledning att vara nöjd.

Jag fick bara 61.3 procent.. :( Men aja, jag försöker att tänka att det ända var bra, men det är inte alltid så lätt. Mitt självförtroende är inte det bästa..

Shit... jag skulle va asnöjd jag å jag har tävlat på klubbnivå i några år nu! :D

Jag försöker att vara nöjd, men jag är väldigt självkritisk och har inte det bästa självförtroendet, men jag försöker.. :/

Bara?!:eek:

själv har jag och ponnyn tävlat lite dressyr tillåfrån i typ 2år och inte fått över 55% nån gång, hade ja fått över 61% på min första tävling hade jag vart överlycklig!:D

skitbra debut ju!:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 731
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka