Första distansritten!

snurpe

Trådstartare
Jag och en stallkompis är jättesugna på att starta distansritt.

2 april har vi hittat en sk utbildningsritt som vi tänkte rida som är anpassad för just sådana som aldrig ridit distanritt förut.

Självfallet har jag massor av frågor:

1. Hur ofta krävs grönt kort för start i distans?
2. Hur är det med licenser? För häst? För ryttare? Vad brukar sådana kosta och vart vänder man sig?
3. Hur är det med vaccinering? Visst ska man ta med sig vaccinationsintyg?
4. Hur lägger man upp träningen på bästa sätt?
5. Har du något annat som kan vara av vikt att berätta för en nybörjare på området?

/snurpe
*som säkert kommer på flera frågor*

Sv: Första distansritten!

Anmäl dig och din kompis till utbildningsritten 2 april, då får du svar på alla dina frågor. Vi som arrangerar det hela, berättar allt vi kan komma på och svarar på alla frågor. Välkommen till Björkviks Ryttareförening!

Senast ändrad av en moderator:

Tackar, tackar!

Jag måste bara kika plånboken först - är så mycket jag ska fixa... vaccinering, medlemsskap i ryttarklubb, och så eventuella licenser...

...synd att ritten ligger så nära inpå... jag ska se hur jag ska lösa det hela!

/snurpe

Hej!
Jag ska med rida den ritten! Det enda du behöver är medlemskap i en ryttareförening, tror jag. Inga lincenser eller annat dyrt.
Ses där :)

/tilla

Jag ska också rida den, ska man ta med sig medlemskort och visa upp?

1. Hur ofta krävs grönt kort för start i distans?

Så fort du ska vara med på en tävling (vare sig det är CR eller vanlig tävling) så måste du ha grönt kort. Samma kort gäller för alla discipliner, så du visar upp samma kort när du ska tävla hoppning, eller dressyr eller fälttävlan etc.

2. Hur är det med licenser? För häst? För ryttare? Vad brukar sådana kosta och vart vänder man sig?

Licensunderlag får du från din lokala ridklubb. Den måste vara ansluten till Svenska Ridsportsförbundet, men det brukar de flesta större klubbar vara. Du säger till den som är licensansvarig så får du ett undertecknat inbetalningskort. När du betalt in får du ett plastkort (licensen) från SvRF.
Lokal licens (det du behöver för lokala tävlingar/klasser) är billigt, ca 160 kr/år. Hästlicens behöver du inte förrän i högre klasser. Passa på att fråga den licensansvariga.

3. Hur är det med vaccinering? Visst ska man ta med sig vaccinationsintyg?

Ja, hästen ska ha godkänd vaccination och du ska kunna visa upp intyget.

4. Hur lägger man upp träningen på bästa sätt?

För att vara med på en träningstävling på ett par mil behöver du inte träna speciellt, såvida du motionerar din häst normalt under veckorna.

5. Har du något annat som kan vara av vikt att berätta för en nybörjare på området?

Var med på träningsritten så tror jag att du kommer att få massor av tips och råd! Du behöver inte ha licenser eller grönt kort för att vara med på en träningsritt!

Liknande trådar

Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: annoj
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·
Distans Jag och en stallkompis är jättesugna på att starta distansritt. 2 april har vi hittat en sk utbildningsritt som vi tänkte rida som är...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka