Första bil?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Min pappa kom på den briljanta idén att jag skulle få en egen bil att övningsköra med, och sedan ta över när jag fyller 18 om drygt 1 år.
Och eftersom att det ska vara min, ska jag också få välja vad det ska vara för bil osv. *Svälj* :nailbiting:

Jag är ju då inte så väldigt hemma på det här med bilar, milt uttryckt :angel:
Kan se skillnad på en BMW "normalbil" och en Skoda Kombi, typ, sen kan jag inte så mycket mer :p
Hittills har jag tittat en del på olika säljsajter och så, men det är bara en enda stor djungel...

Det jag önskar av bilen:
- Lättkörd, och att den absolut inte har några problem så att den tjuvstannar eller liknande.
- Ha alla moderniteter som t.ex. Airbag, ABS-bromsar och servostyrning.
- Inte är jätteliten, men inte heller någon stor Kombi.
- Årsmodell kanske 1997-2005, inte jätteny, men inte heller lastgammal.
- Kosta max 30k.
- Vara allmänt fin i skicket, inte rostig eller bucklad.

Golf kanske kan motsvara dina krav? Toyota Aygo hade jag lätt haft om jag inte behövt större bil, det är ju roligare ju mindre tid man behöver lägga på bensinstationen...

Provkör, provsitt och kolla runt är mitt tips. De bilar jag sitter bra i är en plåga för syrran. Det är inte roligt med en bil där man sitter skitkass och får ryggskott efter en långtur.

Min första bil blev en Honda civic. Den har idag hunnit bli 11 år, krockat med ett rådjur, dikeskörts i 100 pannor, dikeskörts lite till samt gått 26 0000 mil. Den har gått igenom alla besiktningar och ändå grejen jag behövt renovera var generatorn efter 24' mil. Den är lätt att köra och drar inte så mycket.

Rekommenderar stark.

Golf, Polo, Renault Clio/Megane, Opel Corsa/Astra, Seats modeller osv osv. Märket i sig är inte så viktigt utan skicket på bilen är viktigast och det är ju inte riktigt något du kan få tips om här. Du kan ha två prick likadana modeller och den ena går skit och den andra går bra så det enda du egentligen kan göra är att kolla efter bilar som du tycker är lagom storlek och har det du önskar på en bil. Sedan tar du med någon kunnig och åker och kollar på dom. Lycka till!

Herregud vad jag älskar min gamla Audi S80!
Farfar gick bort i samma veva som jag skulle till att övningsköra (nu blev det aldrig att jag övningskörde i denna men i alla fall) och när jag tillslut fick kortet så tog jag även över bilen. Det är sorg i hjärtat över att den börjar bli sliten, men jag tänker fan inte skrota innan bilen faller sönder av sig självt. Haha!

Den är ifrån -92 men har i stort sett gått igenom besiktning efter besiktning. Bytte ljuddämpare och bromsar förra året annars totalt rostfritt underrede (något besiktningsmannen sa att det var positivt med denna årsmodell). Dock har denna modell något tjall med vänster framskärm och den rostar - svinvårt att få tag på en fräsh att byta med. Jag fick en påpekan på draget men det klarar sig ett år till.
Drar i princip minimum, ca 0.4-0.5l och vi tar alltid min bil när vi ska åka alla mil och hälsa på syster. Jag tycker att man sitter perfekt, men mamma brukar klaga, så tipset om att provsitta är ganska viktigt!

Så kan du tänka dig att köra på manuell AC och ABSbromsning så tycker jag du ska kika efter en s80 ifrån 91-95! :)

Jag går emot strömmen totalt, och rekommenderar att du skaffar dig en lite mer svårkörd bil. Min första bil var en opel vectra -96 , lättkörd och startade alltid. Jag lärde mig inte ett skvatt mer än att bara tuta och köra. Med 3 månader gammalt körkort körde jag denna
large_157135-1489922.jpg

på cruisingen i Varberg. Då var inte bilen i så bra skick, när man växlade (rattautomat) så gällde det att i princip stå på bromsen eftersom den oavsett växel tog ett skutt bak. Ingen abs, airbag eller ens styrservo.Växlarna glappade så man fick räkna ifrån P till vilken växel man skulle ha. Jag svor på allt dumt folk som bara gick över vägen eftersom bromsarna var stenhårda men jäklar efter det bestämde jag mig för att lära mig köra bil ordentligt. Idag , 5 år med körkort, vill jag köra alla gamla bilar som jag kommer över. Utmaning och övning ger färdighet :p

Tillbaka till din fråga, alla "nyare" bilar är lättkörda. De mest lättkörda och enklaste bilarna jag kört är Toyota Yaris, helt omöjliga att få motorstopp på. Jag har testat :D volvo S60 anses vara lättkörd, men inte min för den kan lätt få motorstopp även när man backar. Alla får motorstopp med min s60 :o

Jag kör en Saab 900 -97. Den är lättkörd och har stadiga växlar. Drar ca 0,7 liter/milen blandad körning. Jag är nöjd och hittills har den fått en anmärkning på besiktning på fyra år.

Jag hade också kikat på en liten toyta yaris, jättetrevliga små bilar!

Har själv en rav4 men hade lätt haft en yaris om jag velat ha en liten, smidig och lättkörd bil. :)

Jag köpte min första bil (visserligen efter 10 år med körkort) och det blev en Mazda 2
Jag älskar den, liten, lättkörd och billig i drift

Utöver de tips du redan fått: När du hittat en bil eller flera som verkar ok, googla efter krocktestresultat på de bilarna. Tex visar många krocktester att nya småbilar klarar krockar mycket bättre än äldre, lite större bilar, så det är inte bara "större är bättre" där. När jag sedan var på halkbana (vilket man ju måste för att ta körkort) så fick vi se två bilar i samma storlek som hade krockat i samma hastighet. Skillnaden på dem var dock enorm! Den ena bilen var i princip totalkvaddad och den andra var.. hyfsat ok. Det enda som egentligen skilde bilarna åt var att den ena var 5 år äldre och inte var byggd med samma säkerhetstänk osv som den nyare bilen.

Själv skulle jag av sådana anledningar absolut kunna ta en bil som tex var liiite mer obekväm att köra eller drog liite mer bensin, bara den var säker vid en krock. För hur bra man än kör så kan olyckan alltid vara framme och vips har bilen voltat ner i ett dike i full fart. I en bra bil klarar du dig med lättare skador. I en dålig bil är du död.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka