Första-bett till unghäst?

Sv: Första-bett till unghäst?

Tack!

Men jag antar att det inte finns ett tredelat bett med tungfrihet och parerstänger? :crazy: Som dessutom ska vara i strl 9,5...

Jag skulle vänja min häst vid rakt bett med fasta ringar. Det ligger oftast stilla och på plats och har mindre skaderisk i munnen än vad det gäller tvådelat, tredelat osv.
Skulle du "råka" ha ett något förstort rakt bett är det alltså inte lika illa som med ett två/tre delat.

Det sägs ju att det tvådelade sticker upp i gommen och gör mer skada än nytta.
Om man nu inte vill rida på rakt bett skulle jag hellre välja ett tre delat. Men det är viktigt att inte mittendelen ligger så att den kan sticka upp i gommen.
Man kan ju heller inte säga att ett tåvdelat bett skadar alla hästar. Ett rätt utpassat sådant kanske kan vara det enda/bästa alternativet för just denna häst.

Är bettet repigt kan man anta att hästen har problem i munnen, oftast då av bettet..

Den undersökning jag sett visar på att ett väl avpassat tvådelat inte går upp i gommen.

Image3.jpg

Specialröntgen där de sprutat in kontrastvätska för att mjukdelar ska synas.
Längst till vänster är ett lätt tryck i tygeln.
Nummer två vid rätt hårt tryck i tygeln. Hästen spänner tungan och öppnar munnen. Bettet går dock inte upp i gommen.
Nummer tre vid hårt tryck fast med nosgrimma. Hästen spänner tungan rejält för att motverka trycket (vilket måste göra det i stort sett omöjligt att lösgöra och få hästen att spänna av i överlinjen), men bettet går fortf inte upp i gommen.
Sista bilden visar ett drag uppåt då bettet går emot tänderna.

Och då kommer jag med följdfrågan, vilket bett spänner hästens sin tunga minst med? Rent teoretiskt (om det går)?

Inte går upp i gommen???

Titta på den tredje bilden:

Om man mäter hur mycket hästen MÅSTE öppna munnen, vid framtänderna förslagsvis, för att bettet inte ska slå i gommen och sen mäter avståndet mellan gommen och översta "knipet" på bettet...:(

Bra poäng där. Tänkte jag inte ens på.
Att bettet slår ju inte i gommen på de där bilderna just för att hästen gapar, annars skulle det göra det.

Det är nu rätt länge sedan dessa bilder avslutade en tidigare tråd ifall 2 delade bett är så hemska som somliga påstår....

Den disskutionen tog totalslut efter att dessa bilder visats.....

Nog för att jag fått det hela förklarat för mej teoretiskt innan....men hu vad hemskt det var att verkligen SE det med egna ögon....:(

Men herregud, måste man kolla på röntgenbilder för att se vilket bett man ska rida på nuförtiden? Prova er fram istället! Ni anti-tvådelat-personer, ni kanske har hästar som inte funkar på 2-delat, men det betyder inte att det inte passar på andra hästar! "Mina" hästar går utmärkt på 2-delat, är inte missnöjda och går lika bra utan nosgrimma som med. Har provat 3-delat på ponnyn och hon gillade det INTE, gillade inte trycket på tungan som 3-delat och rakt ger jämfört med 2-delat.

Till trådskaparen: I början tror jag inte det spelar så stor roll vilket av tränsbetten du väljer, rakt, 2 eller 3-delat, då gäller det ju bara att den ska vänja sig vid ett främmande föremål i munnen. När den sedan accepterat det kan du ju prova olika för att se vilket som är bäst! :)

Jag tycker det syns ganska tydligt att bettet INTE går upp i gommen även på tredje bilden. Om man inte är van att se röntgenbilder kanske det är svårt att se dock.

Tredelat eller rakt.

Beror mest på att tvådelade kan trycka upp i gommen på hästen eftersom det vid tygeltag blir som ett V i munnen på hästen...
Men om man kollat hur gommen ser ut på hästen och ser att det är ganska "högt" upp till själva gommen så är nog tvådelat ingen större fara. Fast jag föredrar fortf. tredelat / rakt :D
:)

Senast ändrad av en moderator:

Jamen, det var ingen som tog hänsyn till det inviduella, vi diskuterade enbart rent teoretiskt hur röntgenbilderna ser ut och där ser man tydligt att den enda orsaken att betet inte går upp i gommen är att hästen gapar. (Som jag ser det i alla fall) Att sedan alla hästar ska ha det de trivs med oavsett om det är ett tvådelat eller ej tog vi inte ens med i diskussionen, det var bara teori. I praktiken ska alla hästar få chansen att ridas med det bett de själva trivs med, vad det än är.

Tycker som någon annan sa att man inte ska göra överkurs av bettet man vänjer unghästen vid, när man börjar rida den mer vanligt och med mer stöd i hand och tygel osv så visar det sig ändå om den föredrar/ej föredrar ett visst bett. Men tränsbett av någon form, dvs ett enkelt, okomplicerat bett. rakt, tredelat, tvådelat, vad som tycker jag duger bra när man är på stadiet att hästen ska vänja sig med ngt i munnen, punkt slut....

Och många hästar kan inte gapa eftersom det envisas med att använda snorkelrem - för om dom inte har den så gapar hästen. Undrar varför....

Bettet går INTE upp i gomtaket eftersom hästen gapar så mycket den kan....trots nosgrimman...

Och efter snart >25 år så tror jag nog att jag kan läsa röntgenplåtar, oavsett om dom är tagna med eller utan kontrast eller med datatomografiteknik.....

Och till trådskrivaren:
Det finns en anledning till att dom flesta sk tillvänjningsbett är raka, en del t.o.m. med hål så du kan lägga i något som smakar gott, eller 3delade med något att leka med som hänger i mittbiten....

börjar alltid med ett tredelat...

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: Ace
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 191
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 158
Senast: viltmilla
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 578
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31