Första-bett till unghäst?

psychogrrl

Trådstartare
Vilket bett brukar ni slänga på för att vänja in unghästen vid bett? Tvådelat, tredelat, rakt?

Provade lite bett (mest för storlekens skull) på pålle igår och han har troligtvis 12-12.5 cm, men han ville aldrig lugna ner sig i munnen så säker kan jag inte vara.

Nu ska jag då försöka inhandla ett bett han kommer trivas på...
Fått ett par förslag;
- tvådelat fullcheek
- tredelat
- rakt

Kan det bli mer förvirrande än så ;)
Tredelat kan jag tänka mig lägger för mycket vikt på tungan, att det blir äckligt för honom. Ett tvådelat kan ju göra arbetet svårare (enligt undersökning jag sett går rätt avpassat ej upp i gommen utan först spänner hästen tungan och sen öppnar den munnen), genom att hästen kanske spänner tungan och då hela "kedjan". Men den effekten borde väl nästan vara större på både tredelat och rakt? Ett rakt bett kan väl vara svårt att få till ställning och böjning på?

Vilken tjocklek? En diameter på 14-15 mm, är det lagom? Eller ska det vara tunnare?

Lär ju sluta med att jag står där med 10 bett ändå..... Någon som vet om de brukar gå med på att man får lämna tillbaka/byta ett bett om man haft det i munnen en gång och sen sköljt av?

Sv: Första-bett till unghäst?

Vet ingenting om det du frågar, däremot säger hööks personal att de tar tillbaka betten om de ser helt oanvända ut.

Jag börjar med ett rakt (mullenmouth dvs en böjd rak stång). Det passar inte alla hästar men jag börjar där - eller med sidepull om hästen inte gillar bett. Den skillnaden det är att rida på ett rakt och ett ledat bett tycker jag inte har nån betydelse på en unghäst. Val två är ett tredelat, gärna med parerstänger.

Mer om bett.

Brukar också börja med ett rakt bett. Tanken med det är att hästen till att börja med ska vänja sig vid att ha något i munnen. Ett rakt bett inbjuder inte till så mycket lek med bettet, jag strävar efter att hästen ska acceptera bettet så den kommer till ro. Obs att jag inte anser att det är dåligt att hästen suger och tuggar på bettet.

I början handlar det inte om böjning/ställning utan om att vänja sig vid att något finns i munnen hela tiden.

Ett sätt att prova ut storlek är att ta en pinne och sticka in den i lanen så den kommer ut på andra sidan, det måttet du får där är bredden på hästens mun. Mycket enklare än att testa olika bettlängder tycker jag :D

Men som alltid, det spelar större roll vad man gör med bettet än vilket bett det rör sig om...

Vi började med ett två delat vanligt bett 12,5 hade han. Ställde honom i boxen så fick han ha det på. När vi var där. I bland kunde han få smaka lite pellets då . Funkade gör bra.

Ridit på både sidepull och kapson, men ska börja med bett eftersom han nu bytt alla tänder och behöver få lite mer sökning framåt-nedåt och något att stimulera avslappning i hals och överlinje med. Har ridit och jobbat (vid hand och på töm) honom i ca 6 månader ordentligt så han är ju inte jättegrön på det området.

Till en början har jag tänkt jobba på kapson, men ha bettet i munnen så han vänjer sig, sen såsmåningom flytta över verkan dit istället.

Varför ett tredelat och inte ett tvådelat?

För jag tycker att ett tredelat oftast ligger bättre i hästens mun. Jag använder inte tvådelade öht själv längre.

-lån-

Angående det här med tvådelade, tredelade och "raka" bett (förutsätter här att vi pratar mullen mouth eller andra lite böjda "raka" bett). Vilket ger egentligen mest tungfrihet? Det tvådelade, tredelade eller MM? Det raka borde ju ge minst men sedan vet jag inte....det tvådelade kansk ger mest, eller?

Sedan undrar jag lite... är det ALLTID så att ett tvådelat bett kan fara upp i gommen som en nötknäppare eller gäller det bara när bettet är för långt? Det borde ju kunna knäcka även om det är rättanpassat?

när jag jobbade i hästbutik tog vi inte emot bett som var provade med. lappar skulle sitta kvar, och det fick inte finnas repor på dem.

Alla butiker har säkert olika policys, så hör dig för innan!
Bäst/billigast är nog om du har nån du kan låna av, alt. köpa begagnat

Jag har iofs ingen egen unghäst, men kommer regelbundet i kontakt med unghästar som är under utbildning. Dels rider jag en fyra-åring som ska sättas igång efter fölning, dels rider min lillasyster två fyra-åriga ponnyer. De hästarna har fått pröva lite olika bett, men alla tre går bäst på ett lite smalare, tvådelat bett.

Jag vet inte vilket som ger mest tungfrihet. De hästar jag haft och provat dessa olika bett på har inte reagerat negativt på nåt av dom.

Jag tror alla tvådelade bett k a n gå upp i gommen men det finns tvådelade som är utformade så att de inte kan gå ihop så mycket, Pessoa bl a gör såna bett.

Tack!

Och lite till:

Finns det något vanligt bett (alltså inte en stång etc) som har port/tungfrihet? Och då menar jag inte mullen mouth..

Det finns 3 delade med port och det finns raka med port....

Kan vara lite svåra att få tag på det raka med port då det inte tillverkas längre, men det kan fortfarande finnas kvar i butikerna....har själv ett nytt oanvänt i storlek 13.5 cm av märket Prime....

3delade med port har jag för mej att Globus fortfarande säljer...

Ifall man ska ha rakt eller 3delat beror helt och hållet på RYTTARE och HÄST....
Jag rider nästan alltid på raka bett, medans gubben och mina medryttare rider på 3delat....olika bett fast hästen är densamma....

Jag skulle börjat med ett tredelat!!!

Det är bra att byta bett ofta men om jag hade en medryttare som absolut skulle rida med ett annat bett än det jag valt för tillfället så skulle jag byta medryttare och inte bett, och det av den anledningen att vi troligen rider väldigt olika och så vill jag inte ha det.

Fast det är bara jag som rider mina hästar så jag behöver inte fundera på sånt.

Jag fick rådet för >20 år sedan av en mycket känd ryttare/dommare att lära hästen att olika utrustning betyder olika arbete....

Och enligt den principen har jag fortsatt med alla olika hästar jag kommit i kotakt med...

3delat bett betyder uteritt med gubben eller medryttare.

Pelham betyder uteritt med mej eller hoppning med medryttaren.

Kandar betyder extra dressyr med mej eller hoppning med mej.

Som exempel, alltså...

Inte för att jag följer den principen men den betyder inte nödvändigtvis att man måste byta ryttare vilket var den springande punkten i det jag sa.

Senast ändrad:

Hur ser ett tredelat med port ut egentligen? :confused:
Trodde inte ens att det fanns.

Jag har ett 2 delat till min åring, 9.5 cm, som han håller på och vänjer sig vid. Det verkar fungera bra.

Mitt förslag är att du börjar med ett rakt "mullen mouth" med fasta ringar eller ett tunt, delat bett med parerstänger. Att bettet ligger så stadigt som möjligt är viktigt på en unghäst. Sen beror det ju på vad hästen tycker bäst om. Låt hästen välja.

Liknande trådar

Utrustning Efter att ha haft problem med hästens mungipor mer eller mindre sedan jag köpte honom så har jag kommit fram till att han är...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: Ace
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 191
Senast: Efwa
·
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 158
Senast: viltmilla
·
Utrustning Min pålle har en väldigt känslig mun (Och är känslig överhuvud taget överallt;) ), både mungipor, laner och tunga , möjligen att gommen... 2
Svar
33
· Visningar
5 578
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31