Försörjningsstöd, hur gör man?

Lightzone

Trådstartare
Ska ta kontakt med socialkontoret idag och är så nervös att jag håller på att bryta ihop. Någon med erfarenhet av försörjningsstöd? Vad ska jag tänka på?

Vad behöver jag ha med mig? Vad behöver de för information? Bor hemma hos föräldrarna och betalar del i hyra, vet inte hur det påverkar? De är dessutom båda långtidssjukskrivna och har noll kronor över att hjälpa mig med.
Frågor jag säkert även bör ställa i telefon sedan, men känner jag mig själv rätt kommer det bli blankt i huvudet så fort jag kommer fram till någon.

Har noll inkomst, är inskriven hos arbetsförmedlingen. Jobbgarantin för ungdomar men har ingen A-kassa så kommer få ut 2800:-/månaden. Räcker inte så långt... Har dessutom jonglerat sms-lån ett bra tag nu, men nu går det helt enkelt inte längre. Jävla röra.

("Det var ju dumt"-svar undanber jag mig, tro mig, jag är medveten om det. Trodde inte att det skulle gå så in i helvete utför så fort.)

Sv: Försörjningsstöd, hur gör man?

Ska ta kontakt med socialkontoret idag och är så nervös att jag håller på att bryta ihop. Någon med erfarenhet av försörjningsstöd? Vad ska jag tänka på?

Vad behöver jag ha med mig? Vad behöver de för information? Bor hemma hos föräldrarna och betalar del i hyra, vet inte hur det påverkar? De är dessutom båda långtidssjukskrivna och har noll kronor över att hjälpa mig med.
Frågor jag säkert även bör ställa i telefon sedan, men känner jag mig själv rätt kommer det bli blankt i huvudet så fort jag kommer fram till någon.

Har noll inkomst, är inskriven hos arbetsförmedlingen. Jobbgarantin för ungdomar men har ingen A-kassa så kommer få ut 2800:-/månaden. Räcker inte så långt... Har dessutom jonglerat sms-lån ett bra tag nu, men nu går det helt enkelt inte längre. Jävla röra.

("Det var ju dumt"-svar undanber jag mig, tro mig, jag är medveten om det. Trodde inte att det skulle gå så in i helvete utför så fort.)

Du behöver inte vara nervös alls, jag sitter i min kommuns växel och kopplar otroligt många samtal till soc. Gällande försörjningsstöd är det mest samtal. Du ringer alltså kommunens växel så kopplas du till försörjningsstöd.

Det soc kommer göra är att du förmoldigen kommer på ett möte först. Dom kollar 3 månader tillbaka på alla dina konton för att se om du haft tillgångar där, om du haft det så bedömer dom hurvida dom tycker att du skulle sparat pengarna , och då kan du få mindre i bistånd. Det du har på kontot kommer dras minus på ditt bistånd.

Sedan är det många regler kring att man inte får äga vissa saker, som du då kan sälja och få pengar för. Men det är olika hur bra dom egentligen kollar upp det där. För mig personligen så kollade dom inget annat än bankkonton.

Eftersom du bor hemma så har du ändå rätt till förörjningsstöd, dock är det rätt lågt satt summa pengar. Det ingår också i normen att du ska betala hyra till dina föräldrar, och en summa till mat och en till ditt "rum" som du hyr.

hur gammal är du? Dina föräldrar kan vara försörjningskyldiga för dig om du är under en viss ålder, eller fortfarande går på gymnasiet.
Om det är så att dom är försörjningskyldiga så räknas hela deras inkomst, för att se om dom hamnar under normen och om det är så , så är det dom som ska söka bistånd och inte du.

Det kan alltså vara en idé att skriva ut kontoutdrag och ta med dit :) (där finns hela 150kr, hallelujah osv).

Jag är 24, 25 i år så tror inte de ska vara försörjningsskyldiga.

Tack för svar! :)

Det kan alltså vara en idé att skriva ut kontoutdrag och ta med dit :) (där finns hela 150kr, hallelujah osv).

Jag är 24, 25 i år så tror inte de ska vara försörjningsskyldiga.

Tack för svar! :)

Ja kontoutdrag behövs från alla konton som du har. Men jag vet också att dom måste kolla upp vilka konton du har via din bank, Så det kanske inte ger så mycket att du har med kontoutdrag innan dom har kollat upp det.

nej då är inte dina föräldrar försörjningsskyldiga.

Har haft försörjningsstöd under ca 3 månader en gång för länge sedan när jag fortfarande bodde hemma. Jag betalade då 1500 kr i hyra, vilket jag motiverade att få genom att det var nödvändigt för annars skulle jag behöva flytta till egen lägenhet och min pappa till en mindre lägenhet med mindre hyra. Jag blev beviljad det då en egen lägenhet skulle betyda mer försörjningsstöd och att jag med mitt sommarjobb kunde bedömas ha betalat en del av hyran tidigare.

Du har fått bra svar redan men kan inflika att jag jobbar med försörjningsstöd så har du fler frågor så bara fråga på! :)
Nu vet jag ju inte exakt var du bor men det kan vara idé att söka information på kommunens, eller stadsdelens hemsida, där borde finnas information om hur försörjningsstödet fungerar just där.

Som nämnt tidigare så kommer de att kolla dina inkomster tre månader tillbaka. Har du tagit sms-lån och dessa finns som insättningar på ditt konto så kommer de att räknas med som en inkomst.

Gällande ditt boende så finns det olika sätt att räkna ut hyra på. Det sättet vi använder där jag jobbar är att man tittar på hur stor del av bostaden du använder. Ett rum räknas som två enheter och kök som en enhet. Bor ni då i säg 3 rok så är det 7 enheter. Har du ett rum så använder du 2 enheter och förväntas då betala två sjundedelar av hyran och också två sjundedelar av eventuella elräkningar och liknande.

Kontoutdrag senaste 3 månaderna (görs lätt via bank men kan kosta), årsinkomst samt eventuell historik hos försäkringskassa och någon räkning från ert boende. Samt bevisa att du inte har massa tillgångar som först kan säljas av typ bil, boende, djur osv.

Vill bara säga tack till alla för bra svar! :)

Ska få alla papper i brevlådan idag.
Men, jag har också upptäckt att jag visst har sparande i en kapitalförsäkring, och eftersom det går att göra uttag ur den gissar jag att soc tycker att jag ska använda av dem först?

De syns inte på bankens hemsida, varför jag inte haft koll själv, och det är mamma som haft hand om det (men jag står som försäkringstagare). Men det känns ju himla dumt att försöka spara på dem och sen åka dit för bidragsbrott, heh.

Ber om ursäkt om det blev jättesvamligt, har inte sovit så bra inatt kan man säga, mycket funderingar. :o

Men, jag har också upptäckt att jag visst har sparande i en kapitalförsäkring, och eftersom det går att göra uttag ur den gissar jag att soc tycker att jag ska använda av dem först?

o

Jäpp. Precis så är det, och precis det råkade jag ut för, de sa att jag skulle använda de pengarna och sedan komma tillbaka om jag behövde hjälp efter det - men så fick jag ingen hjälp i alla fall och pengarna var i princip bortslösade :(

Det är inte säkert. Prata med dom! En gång kontaktade jag soc om försörjningsstöd och ägde då en häst värd ca 100 000:- (som var utlånad) och det var okej om jag bara behövde försörjningsstöd en kort period. Nu löste jag det på annat sätt ändå, men jag hade alltså inte behövt sälja min häst.

Åh, tack! Bra att veta :)
Förhoppningen är ju såklart att det inte ska behövas länge.

Precis som Niyama säger så görs det alltid en individuell bedömning och bedömer man att försörjningsstödet endast är för en kortare period (man kanske väntar på ersättning av annat slag eller förväntas få jobb eller liknande) så finns det en chans att de förbiser dina sparade pengar. Men som du säger så är ju det viktiga här om du själv kan ta ut pengar från kontot eller ej och kan du göra det så är det mest troliga att de kommer räkna det som en tillgång som du ska kunna försörja dig med innan man använder det sista skyddsnätet så att säga. Just bankmedel är ju en omedelbart realiserbar tillgång, till skillnad från en häst till exempel.

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 430
Senast: a1agnlju
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 038
Senast: Gnist
·
Skola & Jobb Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :) Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas...
Svar
7
· Visningar
1 058
Senast: MM
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka