försöksdjur

D

Donalds

jag såg på tv idag om att man ska ha råttor som försöks djur i en studie om fettma.. stackars råtttor som ska bli gödda så de får fettma:cry:.. Men så fick man se råttorna i sina burar och de burarna var ju inte direkt stora.. Vad är jordbruksvekets regler för hur stora burarna ska vara:confused:?? Antingenm har jordbruksverket helt sjuka mått eller så följer inte instituten dem.... de här burarna såg ut att vara ca 40B 40L och 20H..... Och råttan lever där i helt själv och har en matskål, en vattenflaska och ett hjul. Blir så arg:devil: när jag ser sånt.. stackars djur!!

Verksamhet med försöksdjur är HÅRT styrd och kontrollerad av jordbruksverket. De har nog korrekta mått på sina burar, annars skulle de inte få hålla på. Så enkelt är det...

Sen - jag tycker att försök med djur är okej så länge det inte är plågsamt och det fyller ett syfte. Att droppa kemikalier i ögon på kaniner är inte okej, ej heller att försöka operera dit ett extra huvud på hundar.
Men att göda råttor för att studera kroppsmekanismer är ju knappasat plågsamt.

Jeg utdanner meg til biolog, og har i den forbindelse tatt et kurs om forsøksdyr. Jeg ble positivt overrasket! :)

Alle forsøk er ikke like hyggelige, men det blir tatt hensyn til dyret så langt det er mulig. Jeg lærte at rotter ikke skulle være alene, og ikke for mange heller. 2-3 stk mener jeg var vanlig. Så det lyder konstigt at rottene i fedmeforsøket skal være alene?

Mitt inntrykk etter kurset er at forsøksdyr har det mye bedre enn "gjennomsnittshusdyret" som ofte sitter alene på et barnerom...

Men det finnes jo forsøk som er mindre hyggelige enn andre... Til forskning på sykdommer o.l. synes jeg det er forsvarlig, men testing av sminke o.l.= NEI! :mad:

Nu minns jag inte vad minimun för en råttbur är men det var ca 70-40-40 tror jag. Alltså större än dessa burar. Sen ska burarna vara större ju fler råttor man har i dom och eftersom det finns en lag på att råttor inte får bo själva så antar jag att de gäller även försöksråttor.

Bara det att dom har ett hjul i buren till råttorna säger ju hur okunniga de är. Ett hjul ska inte användas till en råttor för det är skadligt för dom. Men jag tror inte att försöksmänniskor bryr sig spceillt... :mad:

De borde ju finnas tillräckligt med människor som har fetma. varför inte göra undersökningen på dom? Varför låta djuren lida? Blir bara förbannad när jag hör sånt här.

Var inte måtten 30*60*30? :confused:

Hur som helst, sjukt är det. Inte ens korrekta resultat, varför inte bara låta bli liksom?

Jag har inget emot djurförsök (har jobbat med det) så länge det inte är plågsamt för djuret!
Nu säger jag inte att det är ett jättebra liv, men alla försöksdjur lider inte eller plågas inte. Till exempel så är alla djur som används i undervisning försöksdjur, de ska åtminstone vara det (till exempel djur på naturbruksgymnasier).
Att burarna är i minsta laget för en del djur kan jag hålla med om, men det är det livet djuren är vana vid.
Lagen är hård i sverige, man får inte plåga djur, inklusive försöksdjur! Försöken dokumenteras väl och djurskötarna ser till att djuren mår bra.
Utan djurförsök skulle vi tex. inte kunna genomföra operationer, ha mediciner osv.

Och genom att rädda för många människor och bli för stort antal människor på jorden utbryter epidemier. Naturens gång vettu, men självklart ska vi ju strula till allt och förstöra såna saker också och göra en rejäl nackdel för oss när epidemin väl bryter ut :smirk:

Bullshit!

Det finns mycket väl utvecklade metoder för alternativa försök där ej djur är inblandade. Som tom visat sig avra bättre och säkrare. Men folk är så trångsynta så de kör hellre på gamla metoder än börjar på något nytt.

:bow:

20% bättre resultat, billigare, lättare att genomföra.
Var ju nån medicin de släppte som resulterade i flera hundra missfall, minns inte vilken :confused: Varför ta den risken liksom :crazy:

Minns inte heller vilken medicin det var. Men jag är medlem i förbundet forskning utan djurförsök och där får man veta lite allt möjligt om sånt här.

Bra det :bow: Hur är det nu, har de metoder till precis alla tester? Var längesen jag läste och då var det bara ett test de inte hade alternativt till :)

Men är inte djur som veterinärerna och läkarna övar operationer på "försöksdjur"? Hur kan det ersättas med alternativ forskning?
Jag skulle aldrig låta en läkare skära i mig om han hade mig som första försöket,än mindre låta nån ta i mina hästar eller hundar om de inte hade övat,övat och åter övat innan.Och kom inte och säg att de övar på redan döda djur,jovisst,till viss del,men de måste också öva på levande djur.

Det finns även försök då djur behövs och inga andra metoder fungerar.
Men som sagt, alla djurförsök är inte plågsamma.
Ta till exempel beteende forskning osv. Forskare är inte människor som njuter av att plåga djur!
Så du är alltså emot att djur används i undervisningen då?? (som på naturbruksgymnasier tex.)

Men visst kan jag hålla med om att en del djurförsök är onödiga och som sagt, jag är inte glad åt djurförsök. Jag ser dem mer som ett nödvändigt ont...

Det var ett sånt trögt svar så jag vet inte ens om det är värt att svara på det. Operationer är ju enbart till för att få någon frisk och jag lovar att de har tränat innan de börjar på ett levande djur. Och en som utbildar sig till veterinär har fått följa en annan veterinär under lång tid och lär sig då genom denna.

vet inte hur det ligger till. Det var ett tag sen jag fick brev från dom. Men de ska ha nån hemsida med information. Men minns inte namnet..hm.. kanske går att söka upp.

Bedrivs det forskning där djuren får leva i hemmiljö, där de får kärlek, utrymme och allt sånt som en älskad familjemedlem får så är det väl ok. Men vad för forskning kan bedrivas så? Jag kommer inte på något så här på en gång.

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar