Försöker lägga sig ner under ryttare

J

Jeeves

Vill gärna höra era erfarenheter av hästar som försöker LÄGGA sig ner under ryttare! Vad har anledningen varit? Hur har ni kommit förbi detta lilla problem?

Min snart 4-årige valack gör detta emellanåt, försöker lägga sig alltså, han har ännu inte fullföljt. Jag funderar mycket på varför han gör så, det ser rätt underligt ut och skapar en viss osäkerhet förstås.
Han är riden i ca ett år, går nu i ganska stadig form, kan tempoväxla, svarar allt bättre för hjälperna även om jag inte är helt nöjd med hur han svarar på framåtdrivande hjälper. Är en bussig häst men med en hel del nerv, blir lätt spänd men är väldigt fin om man lyckas komma förbi det stadiet.

Har funderat på visst mått av sadeltvång men han försöker aldrig lägga sig ner vid sadling eller i direkt anslutning till sadling eller uppsittning utan mer efter några minuters ridning.

Någon som har storys att berätta kring liknande beteenden?

Sv: Försöker lägga sig ner under ryttare

Min häst som också är 4 år,blir 5 09,har också gjort detta.Hon fullföljde fullt ut,dock inte med mig utan med min förra medryttare.Hände 2 gånger,ena gången var vid en uteritt.En annan tjej satte sig upp då men hon gjorde samma sak med henne.

Vet inte varför men jag kan tänka mig att det är en slags test.Väldigt smart min häst :crazy:.

Ja, jag har alltid sagt att min är för smart för sitt eget bästa så det kanske är så:crazy:

Jag kan tänka mig tre orsaker;

1. Hästen förstår inte vad som krävs/kan inte sortera intrycken den får, blockerar och lägger sig.

2. Det är något fysiskt fel på hästen, en nerv som kommer i kläm eller kanske en smärtreaktion.

3. Hästen "testar" vad som händer när den lägger sig ner.

Av de tre tycker jag personligen att ettan är den hetaste kandidaten. Känns som att det ska mycket till innan hästen försöker lägga sig ner i protest, även om jag hört talas om att hästar gjort så, men hästens ålder får mig att ändå rösta på ettan.

Själv har jag varit med om att en häst lagt sig ner med ryttare två gånger (varav en med mig på :crazy:) i det ena fallet var hästen sjuk, var kanske bara en 7-8 år eller så vid tillfället men tror den hade feber, kolik eller liknande (en ridskoleponny). Andra tillfället var för inte så himla länge sen när jag skulle öva ryggning med en häst och den liksom bara inte flyttade bakhovarna :crazy:(har jag fått det berättat för mig i efterhand). Senare kom det fram att hästen hade hjärtmuskelinflammation.

Jag har varit med om två hästar som lade sig ner, den ena en newforest dam med för mycket hjärna för sitt eget bästa gjorde det när det fanns snödrivor hon tyckte såg sköna ut att rulla i.
Den andra var ett fullblod, hon gjorde så när man dragit sadelgjorden i hennes tycke för hårt, första gången var det verkligen för hårt, hela resåren på gjorden var utdragen:crazy: men hon gjorde så även efteråt när gjorden var vad man själv tyckte normalt dragen.
Antingen fick man ha en gjord med väldigt hård resår och dra den så att sadeln bara satt fast, det gick inte att ha den åtdragen eller allra helst en gjord med platta så att trycket fördelades bättre.
Den kan vara nerver som kommer i kläm när de gör så, ett tips är att strecha ut frambenet ordentligt direkt efter sadling och efter att ha skrittat en stund.
Det kan också hjälpa att sätta sadelgjorden någon cm längre bak.

Förutom det uppenbara att han är för smart för sitt eget bästa...så har jag själv en tanke om ngn form av sadeltvång men tycker att det kommer för sent, han har inga såna tendenser direkt efter sadling eller när man dragit åt gjorden utan det kan komma en stund in på ridpasset. De senaste gångerna har tendenserna visat sig vid uteritt då han haft draghjälp av annan häst t o m.

Han gör så här även när man duschar honom på sommaren, vågar aldrig duscha i spolspiltan utan gör det alltid ute p g a att han inte bara försöker lägga sig utan verkligen genomför det. Det går inte att stoppa då utan det ser nästan på reflexmässigt ut, han vevar med frambenen ( alltså inte så där vanligt krafsande i marken innan de rullar sig utan han slår med frambenen )

Kan det vara en stresshandling, överslagshandling tro:confused:

Är försiktig med kravställning men nu är han fyra år strax och vi har stått stilla i utbildningen ett tag vilket å andra sidan då skapar andra problem i form av att han verkar bli understimulerad.
Svårt med såna här lite udda beteenden. Nerver och smärta är ju mardrömmen för det är så svårt att kontrollera. Hästen är genomröntgad sen innan av andra orsaker, även ultraljudad och t o m kollad i halskotpelaren eftersom jag hade en del misstankar kring det. Han rör sig ledigt och riktigt trevligt när han är avslappnad men har lätt för att bli spänd rent allmänt.

Sadelgjordar har jag provat lite olika, har nu en bred sån där gammeldags snörgjord till hoppsadeln, den tryckutjämnar suveränt bra. På dressyrsadeln har jag en gelfylld gjord med resår i mittenpartiet. Har även haft hoppgjord med resår i ena änden förut.

Om det sitter i skallen, att han inte förstår eller riktigt klarar "trycket" av att arbeta under ryttare - hur har ni som haft såna hästar hanterat detta?
Ska tillägga att han under inridningsperioden haft långa uppehåll, delvis p g a problem med att hitta rätt verkning, skobeslag och vinklar. P g a detta känns det inte riktigt rätt att ge honom ännu en lång vila, han behöver musklas och stärkas. Hade tänkt en längre vila tidig sommar, för att sen påbörja arbete inför kvalitets. Så var planen alltså...

Gärna fler berättelser kring hästar med samma tendenser!

Jag skulle faktiskt tro att det är stress/överslagshandling i ditt fall. Kanske av sadelgjorden eller av andra orsaker.
Hur fungerar det om du tömkör? Reagerar han likadant då?
Det där vevandet med frambenet känner jag igen från newforest damen, men fullblodet så vek sig bara benen på, det var som om hon inte kunde andas utan bara ramlade ihop.

Har han alltid gjort så eller är det något som har kommit det senaste?
Om det är något som har kommit nu så kanske det ändå är ett tecken på att han behöver vila några veckor? men om det har varit så hela tiden så hjälper ju knappast vila, då får man nog leta någon annanstans.

Vad har du under sadeln? Kanske skulle hjälpa med ett renskinn eller fårskinn så blir inte trycket från sadelgjorden likadant. Vilken gjord fungerar det bäst med?

Det kan ju också vara så att han är understimulerad, att han tycker att det händer för lite och då hittar på andra saker för att få något att hända. Då kan ju olika miljöer vara bra, att åka bort och se nytt eller vänja vid läskiga föremål som fladdrande presenningar.
Han kanske helt enkelt inte är säker på vad han själv vill utan kollar vad som händer om han gör si eller så, det är ju inte ovanligt att bakslag kommer när de varit ridna ett år. Min tjej fick helt plötsligt för sig att hon skulle gå ner i varenda dike:cool:

Igår var vi ute med honom på uteritt igen och redan i stallet, före passet, så var han väldigt lugn o avslappnad. Under ridturen hade han inga tendenser på att lägga sig ner, gick avslappnat och trevligt enligt ryttaren.

Väl hemma i gången igen så blev han lite upprörd över att behöva stå uppbunden under tiden lunch höet portionerades ut i hagen utanför och då kom samma tendens att vilja lägga sig ner, på gången. Det gör mig mer o mer säker på att det är ngn form av stresshandling. Nu ska man bara komma på vad som gör honom avslappnad...

Han är ju väldigt miljövan, är ute mkt i naturen, i trafik, åker trailer varje vecka till ridhus, tränas i tre olika ridhus + i olika utemiljöer.
Han blir inte stressad av miljöer men det verkar som om krav stressar, problemet är att krav måste man ju kunna ställa annars blir det ju en farlig o bortskämd häst till slut:crazy: Inte för att han på ngt sätt är farlig nu men buffliga tendenser finns det en del av, han är tuff i skallen den "lille" skiten.

Jag har inga förslag till lösning åt dig, ville bara berätta att jag kände en gång en häst som la sig ner framför hindret varje gång hans ryttare ville hoppa :rofl:
Det såg väldigt kul ut, hästen bara stannade och la sig ner helt lugnt. Det var omöjligt att få honom över ett hinder. Antagligen var det för mycket för honom att hoppa över ett hinder.

Prova att ställa krav på annat sätt kanske?
Ett exempel, han vill gå före dej in i boxen/hagen, istället för att säga nej/ta tag i honom så gör något annat, bara stanna så att han blir nyfiken på vad du gör, eller prassla med något i fickan eller något annat oväntat.
Jag tror nämligen att han har svårt för att vänta och att det är vad som stressar upp honom, det är typiskt vid matdags, de stirrar upp sig så att de inte vet vad de gör och glömmer allt de lärt sig istället för att stå still och vänta och hinna lära sig att då får man äta fortare.
Istället för att stressa på för att bli färdig (vilket då ökar stressnivån ännu mer för hästen) så säger man till hästen och ser till att den är fokuserad på en själv innan stressen har tagit överhand.

Likadant i ridningen, innan han kommer till nivån då han stressar, gör något helt annat, ha ett hinder uppsatt som du tar ett skutt på mitt i dressyrarbetet.

Vid vanlig skritt på uteritt (har för mej att det hände då med?) så lägg in några travsteg även om du bara skrittat en kort bit, allt för att han hela tiden ska vara nyfiken på vad du hittar på så att han inte hinner stressa upp sig.

Barn är det ju ofta så med att om man säger till dem vad de ska göra så är det nej. Gör man saker i riktning till det man vill att de ska göra så hänger de bara på för det är tråkigare/jobbigare att göra som de tänkt från början.
Det är ju likadant med alla flockdjur, det är ok med egen vilja men den som inte följer flocken får problem. Likadant ska hästen tänka, om han inte får någon fördel av att stressa upp sig så mycket utan får annat att tänka på så tror jag att han väljer den enkla vägen, dvs följa vad det är du vill att han ska göra. (så länge du gör det roligt och intressant, annars blir han uttråkad och gör något annat).

Det lustiga med sådana här hästar (som har för mycket hjärna för sitt eget bästa;)) är att de ofta blir stressade av saker som andra hästar ser naturligt på, att skritta fram, att jobba i dressyren, att hoppa när man ska osv. De behöver tanke verksamhet hela tiden så det som hade stressat andra hästar får dem lugna. De flesta hästar slappnar ju av när de vet vad de ska göra medans de här hästarna slappnar av först för att sedan tycka att det är tråkigt och hittar då något hjärnspöke som de stressar upp sig av.
De kan helt enkelt inte vänta i lugn och ro utan man måste lära dem det och det enklaste sättet är att göra oväntade saker som gör att de med nyfikenhet väntar, för det är något de förstår.

Jag kanske bara svammlar, men det här är min erfarenhet.

Tack för tips o tänkvärda ord:bow:

Vill gärna höra era erfarenheter av hästar som försöker LÄGGA sig ner under ryttare! Vad har anledningen varit? Hur har ni kommit förbi detta lilla problem?

Min snart 4-årige valack gör detta emellanåt, försöker lägga sig alltså, han har ännu inte fullföljt. Jag funderar mycket på varför han gör så, det ser rätt underligt ut och skapar en viss osäkerhet förstås.
Han är riden i ca ett år, går nu i ganska stadig form, kan tempoväxla, svarar allt bättre för hjälperna även om jag inte är helt nöjd med hur han svarar på framåtdrivande hjälper. Är en bussig häst men med en hel del nerv, blir lätt spänd men är väldigt fin om man lyckas komma förbi det stadiet.

Har funderat på visst mått av sadeltvång men han försöker aldrig lägga sig ner vid sadling eller i direkt anslutning till sadling eller uppsittning utan mer efter några minuters ridning.

Någon som har storys att berätta kring liknande beteenden?

Jag ser det som ett sätt att komma undan och rulla av sig sin ryttare. Något som en häst som anser sig vara lite mer ranghög än ryttaren kan göra, ofog helt enkelt. Att en häst helt enkelt gör som den vill och struntar i ryttaren. "Skulle sitta fint med en rullning i den här snöhögen" sa en a-ponny jag hade en gång trots att min lilla sexåriga dotter satt på ryggen. Ordentligt ryt och ett par skänklar i magen på hästen som försöker lägga sig skulle jag ge. Och då menar jag ordentligt så att den inte kommer på tanken igen.

Visserligen kan även hästar lägga sig ner om de blir plågade och så att säga ger upp, men det har jag givetvis ingen erfarenhet av.

Jag har även varit med om att hästar ramlat omkull (segnat ner) av sadeltvång, med det sker ju som du säger i så fall i samband med sadling och är mycket uppenbart att hästen då mår dåligt av sadel eller gjord.

Hälsning Maja

Alltså den här hästen ÄR relativt ranghög och i takt med att han blir äldre så prövar han även sina vingar gentemot människor, utan tvekan är det så MEN då kommer jag till problemet HUR komma åt detta?

Jag har lång erfarenhet av hästar, av olika typer och åldrar, men denna herrn är faktiskt ngt av en utmaning. Jag gillar INTE ouppfostrade hästar, de tenderar att bli farliga i längden, har inga problem att "ta i med hårdhandskarna" om så krävs. Denna häst svarar dock inte på att man "tar i", vare sig fysiskt eller med rösten, utan studsar tillbaka tio gånger tuffare. Personligen har jag en gräns för hur fysisk jag vill bli med mina hästar så om de inte svarar på tydligt kroppsspråk, att man tar i dem inom rimliga gränser, och röst så får jag problem:(

Jag tycker att hans tendenser att vilja lägga sig ner ser ut som en form av stresshandling/överslagshandling och att bestraffa den ger inget bra resultat. Än så länge har han ändå svarat på framåtdrivande hjälper så det löser ju sig men det jag skulle vilja komma åt är hans beteende och ta bort orsaken till det. Jag vill ju såklart ha en häst som tar för sig, är framåt och vänder sin energi till bra saker:crazy:

Jag känner ju inte dig och har ju aldrig sett hur du är med hästarna.

Kanske är du inte tillräckligt uppmuntrande och positiv? Ge sjutton i att bestraffa utan fokusera på det positiva. Det är vad jag fått göra med min obstinata lilla ledardam när det höll på att barka åt hellsicke i sommras.

Kanske är du redan sådan, positiv och uppmuntrande, men man kan alltid bli bättre. :)

Hästar som lägger sig ner har jag sett. Det kan klia och då vill de rulla sig. Eller så är det en elak ryttare på ryggen. Har varit hästskötare i Tyskland och fått se hästar lägga sig ner när det inte vet vad de ska ta sig till. Det syns på ögonen när de bara ger upp och inte vill mer.

Lycka till och hoppas att du kommer till botten med problemet.

Har träffat två hästar som lagt sig ner under ryttare.

Dels en äldre ponnydam som mest blev riden lite på somrarna som lånats in över jullovet och därmed inte hade någon större kondition. Hon la sig ner och rullade sig i snön när hon blev svettig. :D

Den andra var en riktigt dominant unghingst. Men den var inte min och jag hade ingen lust att slå ihjäl mig så jag vägrade rida den efter det att den lagt sig ett par gånger, så det hjälper ju inte riktigt dig! Man känner sig ganska maktlös när hästen bara viker in benen och lägger sig ner. Den brydde sig inte om att man jagade på den varken uppifrån eller från backen. Tror att den blev något bättre efter att de skurit den.

Sen har jag varit med om att någon häst lagt sig ner i gången av sadeltvång, men då har det varit i direkt anslutning till att gjorden spändes.

En shettis jag red då jag var 10 år gjorde alltid detta. Klockrent sätt för honom att bli av med sin ryttare då han inte lyckades bocka särskillt stort...;) Han var smart, som sagt.

Min ena ponny gjorde det en gång också,men det var en varm dag och började regna. Jag tror att det kopplade snett i huvudet på henne och hon ville rulla sig i leran. :eek: Hon hade inga sådana tendenser i övrigt.

Man kan alltid bli bättre - mer uppmuntrande o positiv etc, så det jobbar jag kontinuerligt på. Snabb belöning i rätt ögonblick är guld värt i all inlärning, inte helt lätt dock.

Elaka ryttare det kan jag avfärda direkt... Har två urtrevliga och välutbildade ryttare som rider honom just nu - de tar det med ro om man säger så. Själv hade jag säkerligen reagerat betydligt mer på hans olika småhyss:crazy: Just för att inte förstärka problemen så väntar jag med att ö h t sitta upp, jag vill först se att det fungerar relativt okomplicerat.

Han är väldigt försiktigt tagen tycker jag, delvis p g a skada han haft men också för att jag har velat ta det lugnt med honom, han har varit ganska omogen. Nu är han fyra år och jag tycker att kraven ändå måste börja ställas och det är väldigt basic tycker jag - han ska svara på hjälperna och låta bli att bocka av sin ryttare, och låta bli att lägga sig ner...

Han har som jag nämnt tidigare även haft tendens att försöka lägga sig i gången då han blir stressad av att stå uppbunden och stå stilla för länge. En annan häst kanske hade valt att resa sig men han väljer att vika ihop sig!
Det är lite märkligt; han är världens mest lätthanterade häst på ett sätt, lastar honom själv och kan åka till vilken miljö som helst och känna mig säker på hanteringen vid hand - och så kan han bli så stressad o knepig för småsaker, eller vad jag uppfattar som småsaker d v s.

Jag har stött på 2 hästar som lagt sig ner med ryttare. Den ena var ett gudasnällt litet tinkersto som ibland kunde "glömma" att hon hade en ryttare på ryggen om hon inte var fokuserad. Hon hann lägga sig ner ett par gånger men när ryttaren då skrek till blev hon jätte förvånad och ställde sig upp illa kvick, och sedan skämdes hon.

Den andra kastade sig titt som tätt ner på rygg, ingen förstod varför. Det visade sig sedan att hästen hade en inåtväxande tand eller dyl, som tandis hade missat eftersom att det bara syns på röngen. Fortfarande kan hon inte ridas på bett, men med hackamore går hon klockrent.

jag tror det handlar om stress, han blir rädd och osäker och faller ihop nästan omedvetet. försök att på alla tänkbara sätt bygga upp hans självförtroende.

Jag tycker att det låter som någon slags överslagshandling. Har du börjat ställa höga krav för fort? Vet ju bara att många djur kan reagera likadant. De blir liksom blockerade och gör något konstigt som inte har ett dugg att göra med det man håller på med.. Jag vet inte, men det var en idé. Såg att fler hade varit inne på samma spår.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama