Förslossningsfång.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mollymalone
  • Startdatum Startdatum
M

mollymalone

Mitt lilla sto, förstagångsfölare (både jag och hon) går snart in i 8:e månaden. Nu börjar hon bli tjock, det märks att hon är lite besvärad - stannar ofta upp i hagen, lyfter svansen och "vaggar" till lite. Hon är inte längre road av att ridas, utan tömkörs istället. Det finns mycket som håller en människa till en förstagångsfölare vaken på nätterna - den senaste fasan är förlossningsfång! Läste en tråd här om ett sto som avlivades pga detta. Vad kan jag som människa göra för att förhindra förlossningsfång? Ger mitt sto Krafft Groov idag, har funderat på att långsamt gå över till Hestekraft pga högre proteinvärden i detta (höet inte det bästa i år). Kan det vara skadligt månne? Tacksam för svar.

Sv: Förslossningsfång.

Vid en komplikationsfri fölning där stoet släpper efterbörden som hon ska, så tror jag inte att det finns någon risk för förlossningsfång alls, det är ju en typ av förgiftningsfång. Fodret spelar ingen roll, det ökar inte risken för förlossningsfång. Det händer om det finns kvarbliven efterbörd, som orsakar en förgiftning i kroppen.
Vet inte om det var tråden om mitt sto du läste, hon hade kvarbliven efterbörd som orsakade livmoderinflammation och förlossningsfång. Hon nödslaktades när fölungen var 4 veckor, det var väldigt tragiskt. Som plåster på såren så mår iallafall fölungen bra, växer och ser frisk ut! Han kommer nog att bli en kopia av sin mamma.

Jo, det var nog ditt inlägg jag läste. Skönt med "happy endings" trots allt - som sagt, det är mycket som kan hålla en sömnlös!! Det viktiga är förstås att ha bra backup inför en fölning - kunniga vänner och en bra veterinärkontakt. Håller på att bygga upp ett nätverk - detta är en STOR händelse för oss, mig och mitt sto!

Förlkossningsfång är väldigt ovanligt, skulle jag vilja säja... Jag har bara träffat på ETT enda sto som haft det - fast hon fick det å andra sidan 2 år i rad så de vågade inte avla mer på henne utan hon togs bort (pensionerad kbl-travare).

Som skrivet ovan, kolla så att hela efterbörden kommit ut och om inte, kontakta genast veterinär.

Och NEJ, det är INTE skadligt att ge ett foder som är proteinrikt, ffa inte när hon BEHÖVER proteinerna... :) (fast jag förutsätter litegrann att du räknar foderstat så du vet vad du får i henne..)

Det finns en annan typ av fång som dräktiga ston kan få, som inte har med förlossningen att göra utan mer av tyngd och annat. Står still vad det heter, ska höra med den häst jag vet som fick det.

mollymalone skrev:
Jo, det var nog ditt inlägg jag läste. Skönt med "happy endings" trots allt - som sagt, det är mycket som kan hålla en sömnlös!! Det viktiga är förstås att ha bra backup inför en fölning - kunniga vänner och en bra veterinärkontakt. Håller på att bygga upp ett nätverk - detta är en STOR händelse för oss, mig och mitt sto!

Visst finns det mycket som kan hålla en sömnlös...särskilt när det är första fölet! Det var det för min del, stoet hade haft tre föl innan men för mig var det första fölet som föddes hos mig. Jag var orolig för ALLT! Det enda som jag aldrig hade trott skulle hända var väl just förlossningsfång, men så blev det. :crazy: Att fölet klarade sig är ju plåster på såren förstås, men det har varit ett himla jobb att föda upp honom, särskilt den första tiden. Nu är han 5½ månad och äter "vanlig" mat, så nu känns det skönt!

Hoppas att allt går bra med ditt sto, du behöver nog inte oroa dig! ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka