Förslitningsskador för ryttare

TheHunted

Trådstartare
Man får ju alltid höra en massa om att man måste rida hästen rätt annars får den förslitningsskador och så vidare men jag skulle villja veta lite mer om ryttaren.

Vad är de vanligaste skadorna? Knän, rygg?
Vad gör man för att få och hur undviker man förslitningsskador.

Skulle vara jätte intressant att veta.

//Thehunted

Sv: Förslitningsskador för ryttare

för mig skulle jag säga hjärnskakning :p

har väl fått sisodär 6 st, den ena fick jag ögonflimmer vid... lagom kul när alla färger blandar ihop sig! Den sista tappade jag 4 dagar i minnet, som jag fortfarande inte har fått tillbaka... hehe hoppas det inte hände nåt viktigt då...

fast detta är ju inte förslitningsskador... men ändå...

i övrigt är mina leder kassa iaf, fast det beror inte på hästarna...

Falsk ishias sa kiropraktorn att många ryttare kom in med. Sen att vi var ofta "sneda" och märkte det tex att man lätt tappa ena stigbygeln då o då och så var det för mig. Klart står skillnad nu på ridningen och hästen är helt "rak" och kollad av equiterapeuten, lika bra att checka av oss bägge samtidigt. :)

Tänkte på en sak jag hört en sjukgymnast säga (en kompis berättade om det). När man sitter upp från marken är det en riktigt jobbig rörelse för höften och även knäet. Stor risk för förslitningar! Dessutom sliter det på hästen så att sitta upp från pall eller liknande vinner både häst och ryttare på! :)

fast man tar ju inte i för att komma upp, man hoppar ju så att man ska slippa den förslitningen! att dra upp med ren muskelkraft tror jag knappt jag skulle klara ens :crazy::o:p

Jag har mycket problem med mina knän, antar att ridningen inte direkt gör det bättre...

Annars ska ju ridning vara stärkande i allmänhet vad jag förstått.

Mockning däremot är slitsamt för axlarna.

jag har förslitningsskador på knäna.. känns jobbigt när man bara är 20 år.. men dom sa att de va pga av att jag ridit när det har vart kallt.. och sen hoppat av och smällen som blir då orsakade mina iaf.. och just de där med kyla.. jag får ont när det är kallt ute.. om jag överamstränger mig.. tex går långt eller så..

Själva ridningen har inte gett mig förslitningsskador, däremot stallarbetet. Mina handleder började säga ifrån redan när jag var 12 år, började med vänster och några år senare även höger. Men då tro jag inte heller att mina handleder var direkt gjorda för tungt stallarabete. Dom har alltid varit väldigt taniga och beniga...

Annars så brukar jag ha lite knäont ibland och hade en period då höfterna värkte som satan (men det försvann efter ett år).

Bästa sättet att undvika skador är nog att arbeta ergonomiskt, helldre bära lite flera gånger än mycket en gång, träna stryke så att leder, senor och ligament inte behöver utstå så mycket påfrestningar osv.

Tror nog att rygg, axlar, höfter och knän tar mest stryk
Sen beror det på hur ofta man ramlar av också :p

Ramlar man av och gör sig illa kan man ju få fruktansvärda försligningsskador senare i livet om man inte kollar upp det i tid

Pall är väldigt bra för att inte slita ut benen (och stigläder) i förtid

Min sjukgymnast säger att ridning med korta läder är riktigt dåligt för knäna. I synnerhet för oss som har problem med knäskålarna sedan innan. Men det skiter jag i... :devil:

Mina knän är dåliga, beror ej på ridningen. Jag måste rida regelbundet för att inte få problem med mina knän.
De sjukgymnaster jag frågat kommer inte på ngn kroppsdel som ska blir förslitna av ridning. En av sjukgymnasterna jag pratat med är även ryttare sedan många år.

Främst mina knän som tagit stryk. Även ryggen, men det är inte speciellt ridningens fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV