Julienne

Trådstartare
Jag sitter och eventuellt funderar på att betäcka mitt sto.

Hon är
e. Elberton
ue. Modus xx

165cm hög, av den kraftigare modellen, aningen framtung och lite slöa bakben. Hon har ett bra psyke med mycket egen vilja, väldigt läraktik och vad jag anser god ridbarhet.

Jag skulle vilja ha ett föl som har ett bra psyke i ungefär 165cm höjden med bra rörelser och bra psyke. Ridbarheten är självklart också viktig då jag vill upp i högre klasser.

Vad tror ni om hingst till henne? Jag vill ju gärna använda någon känd hingst så man får en bra stam och vet vad den nedärver men samtidigt har jag inte pengar till någon extrem som ex Totilas eller liknande ;)

Hjälp mig att spåna lite :banana:

Sv: Förslag?

Nu har du talat om feln på stoet och lite om vad du vill ha. Men det saknas vad som är stoets positiva sidor, de som gör att du vill sätta henne i avel. Med andra ord det du vill att avkomma ska ha från henne.
När du har kommit fram till det så börjar du leta efter en hingst som har samma goda egenskaper men inte hennes dåliga. På det sättet ökar du chansen till att få just de du vill ha och minskar risken att de dåliga går igenom.
Men avel är ett lotteri och man vet aldrig vilka anlag som kommer att gå vidare. Säkraste sättet är att gå flera led tillbaka och se hur en egenskap finns i sto och hingst. Men det finns ingen garanti för att man får som vill ändå.

Så vilka egenskaper är det du vill bygga vidare på?

Ja hennes goda egenskaper är väl att hon är väldigt läraktig och en super bra arbetsskalle. Snabbtänkt och smart. Hennes extremt goda vilja att göra rätt.

Hennes psyke är jag också intresserad av att ha på ett föl, cool men ändå inte tråkig. Inget skuttigt hbl som man knappt kan rida ut på utan jag vill ha det lugna psyket, men den ska ju ändå inte vara lat för det är ingen höjdare med en lat dressyrhäst.

Så ja det är väl det tror jag..

Sammafattat är väl mest psyket då och komplettera upp hennes goda psyke med bättre rörelser.

Det är väldigt svårt att ge råd om hingst om det enda du vill bevara från stoet är psyket. Mycket efter som det är den bit som också mest påverkas av uppväxtmiljön.

Men titta på hingstar som ger hög ridbarhet, vilket ofta också innebär att de har bra psyke och som har den den modell du vill ha. Ju äldre och mer välbeprövad hingst du väljer ju mer kan du se vad han ofta ger för typ av avkommor.
Tyvärr är risken väldigt stor att du inte får just det lilla du vill ha från stoet och att fölet blir något helt annat i det här fallet. Så innan du betäcker tänk igenom hir du ska ställa dig om fölet blir helt fel enligt dina önskemål. Går det att sälja om du vill göra det? Kan du "leva" med en häst som inte alls ens liknar ditt sto och/eller det du vill ha? Vill du hade även om den får stoets dåliga egenskaper och inte hennes psyke?

Som skrivet innan så kostar det för tillfället ofta mer att göra ett eget föl än att köpa ett färdigt. Fördelen med det färdiga är ju just det att det är färdigt och man kan se vilka egenskaper det har fått. Så tänk igenom riktigt ordentligt innan du betäcker och ta en titt på din egen ekonomi också innan. För avgifterna till hingsten är det de minsta kostnaderna när det gäller att tillverka föl. Har man otur kan bara stationsavgifter och veterinärkostnader gå på fyrtiotusen (har hänt mig) utan att man ens får stoet dräktigt.

Liknande trådar

Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: tabac
·
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka