Sv: förslag till ridskolegrupperna
knasjoppan skrev:
hej! tänkte kolla med er om ni har roliga eller bra tips på övningar eller lektioner. har ridskola som startar nu och ska lägga upp terminsplaneringen å kan behöva lite tips för att variera lektionerna
mvh johanna
Jag har en och annan privatelev ibland, inget avancerat direkt men ändå. Jag lägger stor vikt vid sitsen. Den första lektionen är jag urtrist, vi lägger en stor del av den på att vara inomhus och sitta på de egna händerna. På en stol!
Så kollar vi hur det känns om man lägger lite mer vikt på ena sittbenet. Vad som händer om jag vrider överkroppen, hur det känns i sittbenen. Hur det känns om jag tar fram min mage nån cm, rätar den igen, och om jag drar in den mot ryggraden. Experimentar lite. Sen tar vi träns med tyglar och allt. Min elev får hålla kring bettet medan jag grejar lite med tyglarna, vibrerar, tar försiktiga tag, tar hårdare tag, har en stadig och jämn kontakt, eller lösa tyglar och tar tag ibland.
Står upp och håller händerna i tygelposition, kollar vad som händer igen, om jag vrider överkroppen, flyttar fram magen eller bak. Hur stort utslag det gör mot en fast punkt i golvet.
Till häst så tränar vi i början på att styra med vikten, på att öka och sakta av med densamma. Det här brukar nästan alla hästar ha "inbyggt" det brukar funka.
Det tycker jag är en bra början. Sen får man ju så klart även göra andra grejer, speciellt med unga, annars tröttnar de nog.
OA