Förslag till 22årig häst - Vad kan man göra ?

M

Missfuckhead

Har en 22årigt avelssto som jag precis börjat ta hand om, eller ja, haft hand om i ungefär 1 månad och lite till. Inte hanterad alls typ när jag började med henne och nu går alltid så mycket bättre. Innan sprang hon rätt över mig och sket totalt i mig för hon inte förstod. Nu går hon fint brevid mig och ja, är allmänt duktig. Men, jag undrar vad jag kan hitta på med henne ? Behöver lite förslag. Jag brukar promenera med henne och det tycker hon är kul :idea: hon älgar på som f*n och ja, är väldigt uppmärksam. Försöker lära henne lyft med, alltså lyfta benet och det går också ganska bra :p Sen ja, så löslongerar jag henne lite så att hon lyssnar på mig men ibland är hon fruktansvärt ouppmärksam och skiter i vad jag säger. Hon hatar att vara själv utan sina hästkompisar:crazy: . Men Har ni några roliga och fantasifulla förslag om vad jag kan hitta på med henne :) Hon går inte att rida för hon har en gammal skada i benet . Så kom med en massa förslag, och gärna med hur hon koncentrerar sig mer på mig än på allt annat när vi försöker träna :banana:

Sv: Förslag till 22årig häst - Vad kan man göra ?

Ja, skulle kunna vara intressant. Har ju tömmar och gjorden och allt annat som krävs till det, men vet dock inte om hon har blivit det innan. hon är ju inriden, men det tåls väl att testas. något speciellt jag ska tänka på när det gäller det ? Har inte tömkört alls speciellt mycket..:angel:

Nej, hon är inte dräktig, och ja, jag får göra precis vad jag vill sålänge hon trivs med det så helt fria händer. Går ju dock inte att rida mer än i en kvarts skritt 2 ggr i veckan:angel:

Då kanske det inte är läge att tömköra? Om hästen ska ta det lugnt menar jag.

Kan du inte öva in lite trevliga trix? Gå över presenningar, backa på kommando, spansk skritt, buga, nicka och så vidare? :)

Jag tror att det skulle nog kunna gå och tömköra, eftersom jag inte kan rida när det belastar hennes ben mer, kan iförsig tömköra henne i skritt så det är ju ingen omöjlighet.

Ja :laugh: Har funderat på det med buga och grejjer, men jag har inte en blekaste aning om hur man gör det :S Buga vet jag hur man "gör" så att säga :P Men ja, det är en bra idé :D

Tack för alla idéer . Känns ibland som att man alltid gör samma sak hundra gånger om :crazy:

Det finns en bok som heter "Från ryttare till häst" av Gitte Naldal, där går författaren igenom vanliga övningar som du kan göra i grimma. Framdelsvändning, "bergsgeten" och annat. Jag har inte övat tricks eller liknande, men den boken är lättförståelig om du vill ha tips.

Tömkörning är roligt, och hon kanske kan gå som handhäst om du rider? Rädsleövervinning - typ skritta över/under presenning, jaga/sparka/knuffa pilatesboll etc. Hästagility - att gå lös igenom en bana, slalom, över bommar, mellan bommar etc. "Hämta" är ett roligt kommando, att hon ska apportera ett grimskaft eller liknande. Det finns nog ganska mycket om man funderar lite :).

oh :D vad kul med lite tips :) Blir så glad. Det där hämta lät intressant :angel: Hade ett fullblod innan som älskade att bära runt och stå och vifta på spön, så han brukade sno det från mig och försöka piska mig lite . Haha :angel:Man förtjänade väl det :d

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 168
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 569
Senast: bellala
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar