Förslag: Ta bort en av smileysarna

Sv: Förslag: Ta bort en av smileysarna

Jag håller med dig och Silverstol med tillägget att jag HATAR den smileyn, den är vedervärdigt spydig och nedlåtande enligt mig när den används i en text och den används dessutom ofta i texterna utan att folk fattar vad smirk betyder.

Jag uppfattar tex denna text som uppnosig och nedlåtande:

- Ja men det var ju just det jag skrev :smirk:

Medans denna är mera positiv:

- Ja men det var ju just det jag skrev :)

Den första texten kan jag inte tolka som positiv oavsett hur många ggr jag läser den medans den nedre är positiv just pga en smiley som är glad och inte en som är hånflinande.

Och jag håller totalt med. Att få en :smirk: i ansiktet som svar på en fråga är inte roligt. Var med om att jag frågade efter en åsikt i en fråga nån gång, och fick: "vad fan tror du själv? :smirk: " som svar...... det kan jag inte tolka positivt på nåt sätt, hur jag än vänder och vrider på det.
Jag tål den inte. KAN inte tycka om den.

:bow: Gillar jag däremot :love: Så bra att ha, både som tack-smiley och annat.

*knapp*

Efter att ha läst denna diskussion börjar jag begripa varför det var någon som blev förbannad på mig. Det frågades efter var man kunde köpa en sak, och jag var inte helt säker på vad som menades så jag slängde in en liten fråga om det. Avslutade med :smirk:, som ett litet leende åt min okunnighet. Inte fasen hade jag tänkt på att ordet smirk var något negativt, aldrig brytt mig om att slå upp det eftersom jag trodde jag förstod dess betydelse. Jag bara plockade en gubbe med ett lite lagom leende, eftersom jag tyckte :) såg alldeles för hurtig ut för min fråga.

Men vad gör man då när folk tolkar gubbarna så olika? Resultatet av det ovan blev att jag blev hoppad på och faktiskt blev rätt illa berörd, när jag bara hade använt en smiley för mycket. Ska nog återgå till att skriva rena textinlägg, även om jag då kommer verka stelare och mer uppstyltad än vad jag är.

/Ida

Men allvarligt talat! När en sak (i detta fall en smiley) har ett uttalat budskap, t.o.m är DÖPT efter sitt budskap, då är det INTE öppet för någon "personlig tolkning"! Ett smirk är ett smirk är ett smirk, och man KAN inte smirka när man är positiv! Det är ju ändå därför man har bestämda smileysar, för att vi lättare ska kunna understryka vad vi menar och ha svårare för att missupfatta varann!

Det är nästan samma som att säga att "jag körde mot rött, för enligt min tolkning var det grönt" :smirk: (och denna är inte menad positivt och hemlighetsfullt)

:bow: I love you! :bow:

Men allvarligt talat! När en sak (i detta fall en smiley) har ett uttalat budskap, t.o.m är DÖPT efter sitt budskap, då är det INTE öppet för någon "personlig tolkning"!
Så länge folk inte bryr sig om vad den har för namn eller bryr sig om att kolla vad ordet smirk betyder och väljer den för att den ler så spelar det ingen roll vad den heter. Det märker du väl? Och då spelar det heller ingen roll hur mycket allvar du talar, tyvärr.

Hur ska du lära alla hur gubbarna ska användas. Har du en plan? Jag önskar dig all lycka och hoppas att du lyckas!

Ett smirk är ett smirk är ett smirk, och man KAN inte smirka när man är positiv!
Det är precis vad dom sker. Märker du inte det? :smirk:
Det är ju ändå därför man har bestämda smileysar, för att vi lättare ska kunna understryka vad vi menar och ha svårare för att missupfatta varann!
Missuppfattningar sker dagligen iallafall med eller utan gubbar. Det beror på vårt eget humör och hur vi tolkar texterna.

Det är nästan samma som att säga att "jag körde mot rött, för enligt min tolkning var det grönt" :smirk: (och denna är inte menad positivt och hemlighetsfullt)
Jasså, nästan? Kan du inte komma med nått konkret förslag där gubben används i både positivt och negativt syfte?

Och om gubben inte kallades "smirk" vad hade du då haft för kommentar?

Det beror på vad smilyn hetat istället. Men den SER ju fortfarande hånflinande ut, även om den hetat "smile" eller något.

Det kanske var gult! Men en ansåg att det nästan var rött och den andra ansåg att det nästan var grönt. ;)

*knapp*

Efter att ha läst denna diskussion börjar jag begripa varför det var någon som blev förbannad på mig. Det frågades efter var man kunde köpa en sak, och jag var inte helt säker på vad som menades så jag slängde in en liten fråga om det. Avslutade med :smirk:, som ett litet leende åt min okunnighet. Inte fasen hade jag tänkt på att ordet smirk var något negativt, aldrig brytt mig om att slå upp det eftersom jag trodde jag förstod dess betydelse. Jag bara plockade en gubbe med ett lite lagom leende, eftersom jag tyckte :) såg alldeles för hurtig ut för min fråga.

Men vad gör man då när folk tolkar gubbarna så olika? Resultatet av det ovan blev att jag blev hoppad på och faktiskt blev rätt illa berörd, när jag bara hade använt en smiley för mycket. Ska nog återgå till att skriva rena textinlägg, även om jag då kommer verka stelare och mer uppstyltad än vad jag är.

/Ida

:rofl: :rofl: Stackare! :o det är väl ett bra exempel på att visst - de KAN tolkas fel, men jag håller med de som anser att smirk smileyn är ENBART negativ till 99,9% och jag hatar den framför allt när folk använder den i elakt syfte utan att ens vilja stå för det, så används den ganska ofta, dvs små-elaka små "dig" här och där i kommentarerna. då är det bättre att vara rent ut elak och stå för det, än att slänga dit en liten smirk smiley. värdelös!!!

Så länge folk inte bryr sig om vad den har för namn eller bryr sig om att kolla vad ordet smirk betyder och väljer den för att den ler så spelar det ingen roll vad den heter. Det märker du väl?

Det är precis vad dom sker. Märker du inte det? :smirk:

Hemskans vad mycket du vill att jag ska märka :D . Och det är ju just det som skapar problem, när folk använder sig av uttryckssymboler som de inte vet vad de står för. Det är samma som att ta på sig t.ex symboler och kläder som har en betydelse eller ett budskap i sig, men stunta helt i vad de betyder. Saker som har en inarbetad, allmänt gällande värdering i sig KAN man inte ge sin egna personliga tolkning till.

Några exempel på hur fel det kan bli då är tex alla som bär palestinasjal utan att veta vad den innebär, folk som bär tröjor med text vars budskap de inte förstår (min moster som inte är så haj på engelska gick runt med en tröja som det stod "billigt luder" på. Hon hade ju köpt den bara för den glittriga texten :rofl: ) eller folk som slänger sig med fina ord i alldeles fel sammanhang.

Personligen tycker jag att man har ett ansvar att ta reda på vilken innebörd saker, ord och symboler man använder har. Från en sån liten grej som en missuppfattad smiley, till ett ideologiskt budskap på en tröja, så kan man råka ställa sig bakom någonting man absolut inte vill bli förknippad med, av ren okunskap

Jasså, nästan? Kan du inte komma med nått konkret förslag där gubben används i både positivt och negativt syfte?
Nej det kan jag inte, eftersom ett smirk är negativt.

Se på Gunnars inlägg tidigare i denna tråden. Uppfattar du hans kommentar som ett hånleende?

Jag uppfattar inte Gunnars kommentar som ett hånflin, gör du?

Några exempel på hur fel det kan bli då är tex alla som bär palestinasjal utan att veta vad den innebär, folk som bär tröjor med text vars budskap de inte förstår (min moster som inte är så haj på engelska gick runt med en tröja som det stod "billigt luder" på. Hon hade ju köpt den bara för den glittriga texten :rofl: ) eller folk som slänger sig med fina ord i alldeles fel sammanhang.
Det är valfritt tycker jag. Så länge det gör folk glad! ;) Glittret är viktigare än orden, för vissa. Orden är viktigare än glittret för andra. Vi är alla olika.

Nej det kan jag inte, eftersom ett smirk är negativt.
Nu menar jag ifall du ser på gubben, och inte bryr dig om vilket ord som är förknippat till gubben. Hur kan du då se skillnad?

Nu menar jag ifall du ser på gubben, och inte bryr dig om vilket ord som är förknippat till gubben. Hur kan du då se skillnad?

Hur jag ser skillnad :confused: ? På samma sätt som man ser om en person ler eller hånler åt en. Kroppsspråk och ansiktsuttryck. Kan man läsa det, så får man en mycket större förståelse för sina medmänniskor.... JAG kan inte förstå hur :smirk: någonsin kan bli förknippad med något positivt? De kisande ögonen, det halva leendet. Hela figuren osar ju bara nedlåtande och inbillad överlägsenhet.

Jag uppfattar tex denna text som uppnosig och nedlåtande:

- Ja men det var ju just det jag skrev :smirk:

Medans denna är mera positiv:

- Ja men det var ju just det jag skrev :)

Detta är ett skolexempel på hur ansiktuttryck (i detta fall smileyuttryck) kan förändra en menings hela innebörd, även om den är formulerad på exakt samma sätt båda gångerna!

De kisande ögonen, det halva leendet.
Om du själv testar att göra ett leende med ditt eget ansikte, utan att osa inbillad överlägsenhet.
Kan du beskriva det?

*kl*

Smirken ska bort tycker jag. Det är vissa användare som har den som standardinslag i sina inlägg så fort det blir den diskussion om något. Ett fjantigt försök att utan ord försöka säga att "jag är förmer än dig" typ. Det är för enkelt att slänga in en smirk helt enkelt, det är bättre om folk tvingas argumentera om varför de anser sig så förmer än andra helt enkelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 715
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar