Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

nmolsson35

Trådstartare
Hej alla här på Buke!

Ska snart ha en födelsedagsfest (slutet på maj) och skulle vilja be om lite hjälp på förslag vad jag kan bjuda på?! :idea:

Förra året körde jag med lite tapasinspirerat, lite olika röror och sådant, och det fungerade suveränt, så jag funderade på att köra samma i år igen! :D Vad tror ni andra här? Har ni andra förslag, så är dessa välkomna! Dock blir det ingen sittande middag, då detta skulle ta alldeles för mycket tid att fixa med och man kan ju inte bjuda in lika många heller. :crazy:

Tack på förhand! :banana:
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Vitlöksfrästa färska champinjoner
Hummus
Tsatsiki
Hembakt Foccacia (med oliver, rödlök och timjan... :love:)
Lite olika kallskurna skinkor, korvar och annat
Marinerade små mozzarellabollar
Skivad rostbiff (plättlätt att göra själv)
Quesedillas skurna i små trekanter
m.m.

Finns massor!
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Mmmmm! MUMS!!!

Allt det där lät super! Får man be om receptet på Foccacian? :laugh:

Tackar och bockar för hjälpen! :bow:
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Foccacia
25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet (kallt går lika bra) vatten
0.5 dl god olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special

1 rödlök
1/2 burk kärnfria oliver (sparar tänderna)
1 kruka färsk timjan

Rör ut jästen i vattnet. Rör ner honung, olja och salt. Blanda i mjölet och arbeta degen ca 5 minuter. Låt degen jäsa till dubbel storlek (eller över natt i kylen - om du gör det kan du minska mängden jäst något, dessutom blir det mer smak i brödet, lite syrligare).
Ta fram en plåt med höga kanter och lägg i bakplåtspapper så att det går upp längs kanterna (kan behövas 2 papper). Häll ut ca en halv deciliter olivolja på pappret och sprid ut lite. Häll över degen i långpannan och tryck ut den så att den täcker bottnen (tryck INTE ut all luft ur degen). Tryck ner fingrarna i degen så att det bildas små fördjupningar. Ringla över lite olivolja, tryck ner oliver och strö över lök skuren i halvmånar/ringar. Klipp över timjan och strö på lite flingsalt om du har. Låt jäsa en halvtimme ca. Sätt ugnen på ca 225 grader (varmluft - lite högre om du har vanlig ugn). Grädda brödet tills det är gyllenbrunt, ca 10-20 minuter beroende på ugn.

Skär upp i lagom bitar och njut!
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Jag har för mig att jag stoppade ned små körsbärstomater i min. Kan ha delat dem i halvor först, men det här var några år sedan och så mycket kan man inte begära av mitt minne :)
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Dadlar i bacon, supergott och väldigt enkelt.

Min syster brukar göra en grej där hon skär baguetter i 1 cm tjocka skivor, rostar i ugnen och har på en gegga gjord av färskost, torkade aprikoser och mandlar.

Melon med serranoskinka.

Och väldigt enkelt är ju att skiva olika grönsaker med guacamole och tsatziki till.
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Jag säger också baconinlindade dadlar.:d

Någonting som inte är tapas kanske, då jag bara ätit det i Indien är urgröpta tomathalvor som man sedan stoppar in någon typ av kryddad ost i och sen in i ugnen eller under grillen. De blir hur goda som helst. :d

Det finns även minipaprikor man kan köpa. De rostar man lite lätt i ugnen så att de blir mjuka, låter dem svalna och fyller dem med någon god kryddig/smaksatt mjukost. Och äter som de är!
 
Sv: Förslag på Tapas? Ska ha födelsedagsfest snart!!!

Tomathalvorna lät intressant! :idea:

Skall fundera på vad det blir för något!

Tack för tipset om att ha tomat i foccacian och tack alla för era inlägg!! :laugh:
 

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 937
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
765
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Här sitter jag och gråter igen...:( För 5 år sedan flyttade jeg till utomlands pga karriär, träffade min pojkvänn och flyttade ihop...
Svar
2
· Visningar
1 248
Senast: Allavarlika
·
Kropp & Själ Hej alla! Jag valde medvetet en kanske lite provocerande rubrik, men jag ska förklara vad jag menar! Jo, jag läser just nu...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp