Förslag på hingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annalisa
  • Startdatum Startdatum
A

annalisa

Har ett Westfalen-sto som är linjeavlad på Samber: Sambuco B (Samber) - Pandur (Praefecus **) - Samber - Rigoletto (Ramzes *) som jag funderar på att betäcka -08, vill ha en prövad hingst.

Hon är 1.63 i manke som 5-åring, ser ut som en Fille-avkomma fram : Ngt lågställd, rakhalsig, relativt bra i huvudet (i stallet, av det hetare laget under ryttare), och en QE-avkomma bak: mkt rumpa, bakbensaktivitet o teknik. Har mkt bra gångarter, finns ingen speciell gångart som är bättre än den andra, utan väldigt högt genomsnitt! Som jag skrev, ganska skarp under ryttare, men vill ej ha bort detta, men inte heller ha det värre. Mkt bjudning och vilja, arbetsnarkoman. Hoppar med mycket rygg och mkt bra framben, öppnar upp fint bak.
Hög ridbarhet och lyhörd.

Vill ha en avkomma som är lättriden, riktig tjejhäst (hög i manke, men mest ben, men inte mycket att rida) ca 168-170, ska vara mer av det skarpare laget, Fille o hans avkommor är uteslutna :angel:, vill ha kvar de bra gångarterna, möjligtvis ha en ÄNNU bättre gallop, mer "da-ta-DAM, da-ta-DAM", och vill ha ngt bättre bakbensteknik.

Hade tänkt mig Caressini L, gärna Careful också, men tror att Careful-avkomman blir lite för lågställd, några andra förslag?

Sv: Förslag på hingst

Jag fick Corland i huvudet direkt...

jg har ju inte jätteerfarenhet av honom, men mitt sto är en liten ädel, högställd. Pigg och vaken utan att vara nervig.

Och han hoppar ju minst sagt bra

tänkte direkt på Ferro, hade själv en häst e: Ferro-Samber.

fick tyvärr tas bort efter en olycka.

jättefin (om man gillar skäckar...) med mkt nerv.
lätta rörelser, fint språng med mkt luft, men hann bara tävla 120 med honom.

står lite konstigt med bakbenen...

Senast ändrad av en moderator:

Corland låter intressant, finns det någon sida som man kan få reda lite om honom?

Skrev tydligen inte att jag vill absolut inte ha någon skäck :angel: som tur var blev mitt sto en brun, fastän bägge henes föräldrar var skäckar ;) så gärna något "traditionellt" :D några mer förslag? Funderar även på Callahan VDL, men är inte helt 100 på honom (vet inte riktigt varför) fast hans stam tilltalar mig väldigt mycket.

Om du googlar på Corland KWPN så får du upp en massa sidor, en del med både bilder och film ! (det är nog enklare än att jag klipper in alla adresser som jag fick när jag googlade)

fattar vad du menar...ville inte heller ha en skäck, men denna häst var utöver det vanliga, så det blev så.

skäcknlaget kom från mödernet så det är inte större risk att få en skäckavkomma med ferro (svart) än med ngn annan hingst

http://www.ferro-kwpn.com/ferrotext.html

visst, dressyrstam, men hn har mkt fina hoppavkommor oxå (bla segrare i unghäst vm, vilket år det var minns jag inte)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 998
Senast: Nafayette
·
Avel Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar...
2
Svar
32
· Visningar
8 371
Senast: tabac
·
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
968
Senast: Linn_H
·
Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 983
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025